Gå til innhold

Put and Take - Hæ?


Roaas

Anbefalte innlegg

Halla.

Kom over en post på Facebook som omhandler noe fancy som Put and Take. Jeg måtte selvsagt søke litt for å forstå hva dette er, da jeg ikke ante at dette var noe som fantes.

For de av dere som ikke er kjent med dette så handler det om å sette ut settefisk i vann for å fiske de opp igjen etter kort tid. Noen steder bruker man argumentet at det er for å holde en fiskebestand oppe. På en side fra ett sted i Danmark som heter for Serritslev fiskepark, så stod det at de hadde satt ut totalt 1000kg ørret de siste 30 dager, og basert på at størrelsen på fisken går fra 1-7 kg, så snakker vi om ett ganske massivt antall fisk sluppet ut, i hvert fall i mine øyne.

Jeg lurer egentlig kort og godt på, hva tenker dere her inne om dette konseptet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske teit egentlig. Men...

Men hvor setter man grensa, er det ved 3kg, 1,5 eller 500g..? Satt litt på spissen så er alt vi bedriver av fiske etter brunørret, hvor vi setter ut fisk og den ikke reproduserer selv, en form for put and take. Den settes ut for å fanges rett og slett. Ørreten opptrer mest naturlig når den settes ut som liten, så det beste vil være å sette ut et begrenset antall individer, slik at de har et næringsoverskudd å beite på, får vokse seg store og så fanges. Og etter min mening slippes ut igjen frem til veksten har stagnert, og så tas ut (jeg fisker for morroskyld, ikke for maten). Så fyller man på en forsiktig mengde fisk år om annet, men ikke for mange, og hva som er riktig mengde bestemmes av næringstilgangen. Er det et vann i nærheten med en bekk, kan man kanskje hente noen fisk derfra, så har man 'lokal stamme' i vannet. 

Men så har man fisktrykk osv hvor fisken ikke får tid å vokse, men flere vann sliter vel heller med det motsatte, at det burde fiskes mer og tynnes i rekkene (eller det settes ut for mye fisk) i hvert fall her i lande. Andre steder er det kanskje annerledes, og mye tyder vel på at disse store settefiskene bør fiskes ut raskt da de ikke klarer å opprettholde kondisjon og vekst etter utsetting. Men for min del så har det at noen har gjort dette i min oppvekst gitt meg masse gleder og gjort at hobbyen har utviklet seg som den har. Vet ikke om fiskeinteressen hadde blitt den samme uten rett og slett... 

Men virker det litt som selvplukk av bringebær/juletrær e.l med levende vesner i en 'oppdrettsmerde'. 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det du sier.

Virker bare som fisketrykket på disse stedene er større enn skogene her til lands. Vannene der, litt vanskelig å tolke, men totalt 25 000kvm på 3 sjøer, totalt 1.2km med sjøbredde som folk kan stå på, og ila den siste måneden så har det vært 540 besøkende som har vært registrert, kanskje flere. Det er i snitt 17stk om dagen. Er det like høyt trykk på gitt distanse i de områdene vi fisker i Norge? Da har jeg ikke fulgt med i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er som å fiske i ett akvarium med en hel haug andre mennesker og barn, og siden de tar hva som helst av fluer, så ser jeg virkelig ikke fascinasjonen for dette type fiske. Så ny som jeg er, så setter jeg pris på å få fisk, men ikke hvis fisken kunne spist småstein så vel som flua jeg presenterer. Det er noe av utfordringen og det fantastiske med fluefiske for min del som er om man klarer å lure nature, samt at hele opplevelsen i seg selv med alt en fisketur innebærer, som jeg har lært meg å elske på veldig kort tid.

Hele den greia her lukter penger og dårlig dyrevelferd.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Put and Take er kult jeg da . Genialt konsept som trigger fiskeinteressen til mange folk. Regnbuen er en fantastisk sportsfisk, og de gode sjøene har sinnsykt bra kvalitet på fisken, strøkne finner og god fiskevelferd siden de er pålagt kontroller fra vetrinærer ofte.

At fisken tar alt er vel bullshit , finnes selvsagt sjøer der det er like utfordende å få buer som vanlige brune. Og la oss innse det , er ikke akkurat rakketforskning det heller ;D

Moralsk er det vel strengt tatt bedre at man fisker middagen sin i sånne sjøer enn å kjøpe norsk oppdrett, Der det ikke er spesielt dyrevelferd å snakke om.

Sette politikken i endel vann i Norge er vel ikke akkurat solskinnhistorier det heller....... put and take er hverftall  dønn ærlig ;D

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den er en fantastisk sportsfisk tror jeg på, selv har jeg aldri fisket opp en.

Jeg kritiserte ikke kvaliteten på fisken, jeg bare stusser mer på opplegget, da altså fra Serritslev - hvor det settes ut mye fisk og har ett høyt trykk. At noen selvsagt er vanskelig å fange er neppe utrolig, men når folk skilter rundt om på nettet at det er morsomt fordi da kan man dra rugg og alle kan få fisk, så synes jeg opplegget virker redusert. Selvsagt gøy å få fisk som sagt, men det blir for unaturlig slik jeg forstår det nå. Kan være fordi jeg på generelt grunnlag hater å være blant mange folk. 

Hva gjelder oppdrettsnæringen her til lands så er det en annen diskusjon, dog skal det nevnes at jeg ikke spist oppdrettsfisk på flere år.

Jeg skal ikke uttale meg om settepolitikken her, den kjenner jeg lite til annet enn forumposter. Put and Take var litt lettere å lese seg veeeeldig kjapt opp på, siden du som sagt sier; Det er dønn ærlig.

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket i noen put and take vann når jeg bodde i Sverige. I det ene vannet hadde jeg bekjente som var del eiere og jeg fisket gratis og sjekket fiskekort. 

Når alt kommer til alt er det hvordan vannet driftes, beliggenhet, og fiske press som avgjør mye av fiskeopplevelsen. I mange av vannene med mye fisk og fiske press vil fisken helst ha noe som ligner pellets. I et av vannene la jeg merke til at mange fisker vaket kun på sigarett sneiper. Laget så en i skumgummi, fisk nesten hver gang.  Mye av fisken som var der jeg fisket var klart preget av å stå i landmærer i lang tid og innvollene var ikke akkurat appetittlig. Dette var på 80 og 90 tallet og ting bør ha blitt bedre. I det vannet jeg sjekket kort ble det kun satt fisk 2 ganger i året, så de fisk som ikke ble fisket opp første sesong vil jeg klassifisere som grei sportsfisk. Vet at ved noen av de mest kjente fiskeplasser rundt omkring Høkensås har flotte regnbuer og ørret, men om jeg kommer noen gang til å dra dit er jeg usikker på. Men det er et meget godt alternativ til de som ønsker å trekke noe stort.

Det finnes også mange put and take vann i Danmark for de som vil snike seg unna Legoland. Pass da bare på å velge vann med litt størrelse og ikke en utgravet kulp mitt på en åker.

Fisker nå mere aldrig i PT vann som nevnt over. Man kan jo kanskje si at ofa vann er en type pt, men disse fiskene får jo avklimatisert seg da de blir slippet ut når de er relativt små. Disse får jo et naturlig forhold til insekter og klekkinger som jeg synes er en stor del av fisket.

Vi er faktisk så heldige som har så mye vann og elver. Tror derfor at vi må bare passe litt på, beholder og pleier det vi har, slipper vi put and take vann.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tørrflua skrev:

Vi er faktisk så heldige som har så mye vann og elver. Tror derfor at vi må bare passe litt på, beholder og pleier det vi har, slipper vi put and take vann.

Ja. med tanke på kor mange små og store vatn som ligg rundt om kring så er det eit stort potensiale å kultivera opp fisken som er der (dvs fiske ut). Kjenner til eit vatn utanfor haugesund og f eks ekso der det er gjort målretta kultivering og det har resultert i stor fisk og ein god del fiskarar. Rundt norges 2. største by så er det veldig mange vatn som burde ha eit potensiale og eit kundegrunnlag som har betalingsvilje men desverre så er det ingen grunneigarar eller frivillige organisajoner som jobbar målretta her (men jobber veldig målretta for laksefiske.....). 

Når det er sagt så hadde det vore kjekt med eit vatn med regnbogeaure som ein kunne fiske på i ny og ned. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbueørret har hvert satt i Norge siden 1902 og stammen kommer fra McCloud River i California . Det er bare i noen få kommuner den har klart å danne levedyktige stammer. Antagelig er det noen sopper og parasitter i Norge den ikke tåler. 

Tilbake til put and take vann. Jeg har litt blandede følelser  for det. På den ene siden har menneskeheten satt ut fisk i vann siden tidenes morgen.  Men så er det med arter som ikke hører naturlig hjemme her da. Og at regnbueørretten  i hvertfall i Drammenselva har noe  å si forekomsten av gyro, har verdt sagt fra dag en. 

Så er det det andre perspektivet, at mange steder i europa, er det den eneste måten å fiske etter ørret på uten å blakke seg fullstendig . Jeg føler ihvertfall ikke noe savn over ikke å ha slike vann på hjemlige trakter. Om det eksiterer fortsatt vet jeg ikke, men det var i hvertfall et sted du kunne fiske lakse direkte i mæren mot betaling. Ps regnbueørreten står på svartelista over uønskede arter i Norge.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke er reservert til å få "kicket" kun av stedegen naturlig fisk, så er faktisk put 'n take ganske artig. Jeg bor ikke langt fra sverige, så jeg prøvde dette fisket første gang sommer 2017. 

Man kan si mye om kunstige regnbåger osv men dette er fisker med utrolig kraft og mye underholdning (dem går som regel rett opp i lufta) og får man en båge på kiloen som har spist pellets fra proteinfabrikken så blir det kult.

Her i Norge så har vi jo ikke praksis med utsatt regnbueørret, men det skal jo sies at mye av den ørreten som man finner i østmarka er jo fisk som er satt ut, der hvor ørret i utgangspunktet ikke fantes. Blir det put 'n take da? ... 

Så når det kommer til stykket; put 'n take eller ei, brunørret og gjedde - det er morsomt med variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, David A. skrev:

Her i Norge så har vi jo ikke praksis med utsatt regnbueørret, men det skal jo sies at mye av den ørreten som man finner i østmarka er jo fisk som er satt ut, der hvor ørret i utgangspunktet ikke fantes. Blir det put 'n take da? ... 

Blir vel ikke helt det samme i og med at i Sverige fyller de på dammene med fisk fra 1-4kg hele tiden.
I Østmarka/Nordmarka settes  stort sett 1-åringer. Unntaket er noen nærvann(lokkevann) hvor det sette en hel del 3+ . Da nærmer vi oss svenske put'n take tilstander. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...