Gå til innhold

Rygg og ringplassering


Anbefalte innlegg

Oppklaringsspørsmål!

Skal nå begynne stangmonteringen. Jeg har lest/hørt to motstridende argumenter om plassering av ringer, og håper noen kan utdype.

Argument en: ringene skal settes på ryggraden. («How to build a flyrod» på tube. Bruk den sterkeste delen av stanga, smæshing! Kjøper argumentet.)

Argument to: Ringene må plasseres til siden for ryggraden, og for all del ikke på ryggraden - det kan gi en wobble-effekt som kommer av at stanga vrir seg til siden under kastet (Paul Arden, tror det var en av videoene hans om hans HotTorpedo. Jeg gidder ikke dypdykke i fysikken med en gang, men det synes for meg ikke helt tåpelig.)

Noen tanker om dette? 

-r-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis så har en stang fire sider, du har ryggraden som er den stiveste siden, og så har man 90 grader på denne den mykeste siden, og en mykere side som er marginalt stivere enn den mykeste, og 180 på ryggraden er det et mindre stivt parti. Det er det stiveste eller mykeste partiet man forholder seg til når man bygger. 

Det vil si man bruker to alternative fremgangsmåter.

Nr en er tradisjonelt mest brukt, og er ringplassering på rygg eller i den mykeste delen. Den mykeste delen er den retningen stanga ønsker å bøye seg, og for meg så faller det naturig å plassere ringene inne i den mykeste kurven. Produksjonen av klinger er bedre med årene, og hvor markert rygg en klinge har er mindre enn hva den var. Belastet med snøre så tvinger man stanga til å bøye seg etter belastningen kastet gir, og jeg tviler på om det er merkbart at en stang vil vri seg merkbart med dagens produksjonsteknologi. Stenger beregnet på kjøring av stor fisk så har mange prukt ringer på motsatt side av ryggen, så den stiveste delen hjelper til med kjøringen.

Nr to er å se litt bort fra dette og plassere ringene slik at stanga blir rettest mulig når den er ferdig montert og sammensatt. Stangdelene er ikke alltid 100% rette, og da bruker man ringene for å få stanga til å fremstå som mest mulig rett. Stadig flere velger denne fremgangsmåten. Som regel er det første man gjør når man får en ny stang i hendene å sette den sammen og sikte opp langs ringene. Da tar det seg ikke godt ut om det ser skjevt ut. 

Selv bruker jeg begge deler. Har jeg fått en klinge med synlig skjevhet så bruker jeg ringene for å kompensere dette, er stanga noenlunde rett, så vil jeg stort sett plassere ringene der hvor stanga ønsker å bøye seg. Min mening er at ved å bruke slike detaljer så gjør man stanga mer bevisst bygget og mer personlig. Nettopp fordi man har tatt bevisste valg om hvordan man ønsker å bygge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg biter meg merke i to ting ut i fra det du sier:

1) It depends!

2) Noen ganger er stanga skeiv og da vil man kanskje kompensere. (En skremmende tanke for meg, som løper rundt i villfarelsen at alle stengene i samme serie fra Hardy er helt like og at det sikkert ikke spiller boen rolle hvilken jeg tar.)

Jeg tenker man kan kanskje bruke dette bevisst til å justere aksjonen til stanga. For en mer følsom topp kan den øverste delen snus 90 grader. Eller midtseksjonene kan snus for en litt dypere (speyvennlig?) aksjon. Mange forskjellige stenger fra samme emne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hem. Jeg har en EikreFly venator. På denne er ryggen på motsatt side av ringene på topp-delen, 90 grader på del to (fra toppen) og med ringene motsatt av ryggen på de tykkeste delene (ikke 100% sikker på de tykkeste delene - litt kilen å finne.)

Endret av Rolv Seehuus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolv, sette sammen emnet slik at det vil ble rettest mulig, når du sikter der ringene skal være.  Har montert etter alle teorier om ryggen i mange år, de siste  femten årene funnet ryggen for gøy og montert det sammen for å få rettest mulig emne. Spurte en en kjent stangprodusent engang hvordan montere i forhold til ryggen. Svaret: Det  er bryr vi oss ikke om ,det bare du som gjør,. Vi bruker bare retteste mulig emne. Etter å bygd i 25 år jeg hvert innom alle teorier og hvilke ulykke som følger hvis du ikke plasser ringene på ryggen, b innsiden av ryggen, c 90 grader på ryggen. Sannheten er at på en haspel eller fluestang vil stangen alltid bøye seg ringene, mens på en slukstang hvor ringen står opp på vil alltid emnet forsøke å vri seg under press. Derfor bygger mange slukstenger med ringene i spiral wrap. En grunn til at jeg forsøker å finne ryggen, er at hvis det er en produuksjonsfeil på emnet , så er sjansen stor for at du oppdager før stanga er ferdig montert. Men som sagt jeg går for å få emnet rettest mulig. Mye viktigere enn å bruke ressusjer på å finne ryggen:er å file ringfoten og tilpasseså den hviler på emnet og at det ikke er noen grader som kan grave seg ned stanga og akkurat passe press på surretråden.

Som  nevnt tidligere, finner du ryggen på alle fire seksjone og setter de sammen, finner du etter all sannsynlighet den femte når du spenner og bøyer alle seksjone satt sammen. Ps du må alltid tape forsterke holkene (unntatt på cts blanks) setter du sammen flere seksjoner og prøver å bøye de.

 

 

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt valg hvor du plasserer ringene egentlig, og en marginal forskjell kan det kanskje utgjøre, men jeg synes det er lurt å tenke gjennom det og være bevisst på de valgene man tar.

Legg merke til at hvor ryggraden er kan forandre seg når alle stangdelene er satt sammen. Jeg pleier å merke opp hvor den myke siden på hver del og setter de sammen og merker av underveis. jeg setter vanligvis ringene etter hvor bøyningskurven er når hele stanga er satt sammen (uten at det er fasit for andre enn meg selv)

Litt forskjell kan det bli, men om det er målbart vet jeg ikke. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei egentlig gjør du ikke noe galt uanset hva du gjør med ryggen.  Noe som har større innvirkning, er noe Truls  er flink til : Statisk testing av bøyningskurven og dertil riktig ringplassering . Og min lille kjepphest vekten på toppøyet og ringene især i toppdelen.

Endret av Terje Bendiksby
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Truls - knallpoeng med slukstanga og hvordan kjøring av fisk med ringene over stanga kan gi vridning - Thanx! Jeg følger nok rådet, skal du se :)

@Terje Bendiksby - ja, godt poeng det! ringplassering er spennende synes jeg, all tid det er gjennom ringene kraftoverføring mellom stang og snøre skjer. Jeg funderer for eksempel på å bruke færre ringer på glass-stanga (vekt) men da blir knekkvinkelen snøret lager i ringene  bli spissere. Vi får se hvor tolmodig jeg blir igjennom vinteren :)

Endret av Rolv Seehuus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...