Gå til innhold

Test av firrere


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg leser gjerne stangtestene til yellowstone anglers. Nå har de testa firrere! Jeg må innrømme jeg var spent på hva de kom til å si om «ny-stanga» - Hardy Zephrus Ultralite. Jeg er godt fornøyd med sjetteplassen, for å si det sånn (den er ikke rask nok for’n Georg.)

En bemerkelsesverdig ting er at Hardy Shadow ramler inn på delt fjerdeplass! Det er en stang til halve prisen av det de andre i den øverste tredelen av testen koster.

Ellers savner vi Guideline i lineupen. Når skjer det, da? :) 

https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2019-4-weight-shootout

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne setningen er litt interessant: " Just about any rod can turn over a 9-foot leader, but only the best casting rods can turn over a 12 footer at short distances. "
Så hva er best cating rods? Det er imo ikke stenger som er veldig toppet da disse etter min erfaring sliter med å vende over skikkelig lange fortommer vs. de dypere typene stenger. For kjappe/toppet stenger blir for fort "ferdig" og makter ikke å levere lange tørrfluefortommer på typ 18+ fot som brukes mye her i skandinavia. Men så er nivået her et helt annet enn i US på fiskere, milevis foran kasteteknikkmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle stengene de snakker ned, får pepper for ikke være femmere. Vingler mye i vind, ikke nok ompha til de lange kastene osv. 

«The new HARDY ZEPHRUS ULTRALITE was disappointing, mainly due to a slower action than the Zephrus ...»

Sage Mod, Scott G, kommer lengre ned på lista. Fordi de ikke er stive nok, ser det ut som. Så man har forskjellige preferanser :)

Likevel er det spennende å lese hva de sier om det som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rune Stokkebekk skrev:

Denne setningen er litt interessant: " Just about any rod can turn over a 9-foot leader, but only the best casting rods can turn over a 12 footer at short distances. "
Så hva er best cating rods? Det er imo ikke stenger som er veldig toppet da disse etter min erfaring sliter med å vende over skikkelig lange fortommer vs. de dypere typene stenger. For kjappe/toppet stenger blir for fort "ferdig" og makter ikke å levere lange tørrfluefortommer på typ 18+ fot som brukes mye her i skandinavia. Men så er nivået her et helt annet enn i US på fiskere, milevis foran kasteteknikkmessig.

Selv om jeg regner som en medicore kaster. Må jeg si etter å sett endel amerikanere i aksjon , at det utrolig mange som aldri kommer forbi teknikken å vippe ut ei tørrflue

selv når de skal kaste med den 4/0 flue. Så for meg ligger verdien i testen å se på bøyningskurven osv. Så må jeg tilføye for egendel, det er utrolig hva to forskjellige snører eller fortomslengde kan gjøre med stangfølelsen. Eller tilpasse kasterytmnen og bevegelsen  stangas aksjon.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terje Bendiksby skrev:

Selv om jeg regner som en medicore kaster. Må jeg si etter å sett endel amerikanere i aksjon , at det utrolig mange som aldri kommer forbi teknikken å vippe ut ei tørrflue

selv når de skal kaste med den 4/0 flue. Så for meg ligger verdien i testen å se på bøyningskurven osv. Så må jeg tilføye for egendel, det er utrolig hva to forskjellige snører eller fortomslengde kan gjøre med stangfølelsen. Eller tilpasse kasterytmnen og bevegelsen  stangas aksjon.

Snøre med rett tapering til bruken/egne evner har mye å si og en skikkelig tapert fortom har alt å si når man skal fiske med litt lengde på dem. Det forundrer meg egentlig litt hvor lite opplyste de fleste fluefiskere er på dette rundt fortommer og dens oppbyggning..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel fått den følelsen av at preferansene til den gjengen der heller veldig mot raske stenger ja.

Det er liksom ikke tatt høyde for at stenger kan ha litt forskjellige bruksområder selv om de er stemplet med samme klasse, det virker liksom som at alle stengene skal kaste hele snøret, takle streamere i størrelse bamse og quadruppel nymfesetup for å være en god 4 stang. En 4 for meg er en stang for hovedsakelig tørt fiske og til nød en liten streamer/nymfesetup hvis forholdene tilsier det.

Selv så liker jeg veldig myke stenger når vi snakker klasse 4/5 og for meg hadde nok den lista der fort sett veldig annerledes ut.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man slå over fortom, er man avhengig av linehastighet. Desto lenger fortom, og lengre distanse, jo høyete må linehastigheten være. 

Man bør altså velge den aksjonen man klarer å generere høy og kontrollert linehastighet med.

Når det er på plass, kan man se på snøre- og fortomstaperinger.

Ellers synes jeg alt som kommer fra Yellowstone Angler, er tvilsomme saker. Høydepunktet kom for noen år siden, da de ikke skjønte hvordan de skulle skifte spole på Danielsson-sneller. Når i tillegg «accuracy and feel» har vært utslagsgivende for vinneren, fremstår det hele som lett svada.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Knut R. Skåre skrev:

Skal man slå over fortom, er man avhengig av linehastighet. Desto lenger fortom, og lengre distanse, jo høyete må linehastigheten være. 

Man bør altså velge den aksjonen man klarer å generere høy og kontrollert linehastighet med.

Når det er på plass, kan man se på snøre- og fortomstaperinger.

Ellers synes jeg alt som kommer fra Yellowstone Angler, er tvilsomme saker. Høydepunktet kom for noen år siden, da de ikke skjønte hvordan de skulle skifte spole på Danielsson-sneller.

Faster the better er ikke nødvendigvis svaret imo. Du trenger liner som er laget for lange presentasjoner med lang/balansert fronttaper og en tapering som ikke "stopper å rulle over så fort". Så trenger du også en stang som ikke er lynrapp og bånnstiv. En solid katapult som kommer fra "dypet" synes i hvertfall jeg at er det som fungerer best på den type kast. Men stanga trenger ikke å være treg av den grunn.. Snakker da om kast på 20++ Rigg opp en fortom på 2-2,5 stanglengder så kan man sammenlikne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsettet mitt er blitt Sage Circa 904 og 905. Favorittsnøret er uten tvil Rio Trout LT i samme klasse som de respektive stengene. Fisker 98% av tiden med 4X 12 fot leader med 1,5 m spiss i 0,16 eller 0,14. Det er det jeg holder meg til. Fungerer fint. Hender jeg bruker Ríos 15 fot leadere innimellom også. I ålreit vær så slår det over også, med circaen. Jeg er ingen kastegud, men det fungerer for meg. Jeg vet ikke hvordan folk ville ha kategorisert circaen, men liker veldig godt at den ikke oppleves som spesielt stiv. Pokker at de tok den ut av sortimentet. Skulle hatt en 904 til i reserve:) 

ellers så har jeg en Fario CRS 905 som jeg bruker i mye vind. Da med noe som tilsvarer halv-hel klasse over. 

 

Og så fikk jeg bytta til meg en G loomis nrx 904 i sommer. Den må jeg skaffe et 5’er snøre til tror jeg:)

 

Synes at de amerikanske testene ofte måler kvalitet og score etter hvor langt de klarer å kaste med stengene. Har sett en del amerikanske YouTube videoer av ymse kvalitet hvor jeg sitter igjen med en følelse at testvinneren er den stangen akkurat testeren kaster lengst med. Ellers har jeg stussa på at en del selvutnevnte eksperter i disse videoene ikke egentlig ser så fryktelig gode ut alltid. Mye rare bevegelser til tider. Litt som meg. Men samtlige av de påstår i hvertfall å kaste noe så inni helvete langt. 

Endret av Håvard Åsbø
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...