Gå til innhold

Hvordan splitte halefiber


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg lurte lenge på hvordan enkelt splitte halefiber for døgniser. Jeg har sett på McPhail og Ord Clark, forsøkt å gjøre som dem, og det har bare endt med grin. Men så - plutselig - kom løsningen til meg i en drøm![1] Her er forklaringen jeg skulle ønske jeg hadde forhånden tidligere. :)

En løsning jeg så en gang, var å ta en bit bindetråd, legge den rundt krokstammen, trekke denne mellom halefibrene, og knyte inn. Samme effekt kan oppnås bare med bindetråden - en løkke rundt krokstammen som krysser mellom halefibrene. Dette er ikke så lett å forklare med ord, så - pictures! Dette bildet burde vel være nok til å forklare hva som skjer: først under halefibrene lengst unna, under kroken, opp i mellom halefibrene og fram. Lag kropp.

 

Under lengst unna og rundt kroken:

tailsplit-01.thumb.jpg.35b6fd47de9f104153e97c40f9dacf6f.jpg

 

Fram i mellom og rundt, og ferdig:

tailsplit-05.thumb.png.f0a541c80082b0b2492e69b6e77fd86b.png

 

Dette fungerer fint også for tre halefiber - man kan legge krysset over eller under det midterste halefiberet, avhengig av hvordan man ønsker det midterste halefiberet skal stå i forhold til de andre. I illustrasjonsbildet under er krysset under halefiberet (noe som gir ganske overdreven effekt grunnet materialvalg... :)

tailstplit-06.thumb.jpg.eadb62685086a2dadaf473f8de4be000.jpg

 

[1] Ok, det kom ikke i en drøm. Jeg satt og plundra litt og hadde et skikkelig eureka-øyeblikk.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...