Gå til innhold

Krokstørrelser på streamerbindekroker (ute på bærtur)


David A.

Anbefalte innlegg

Hei dere! Fra før så har jeg bindet ørretfluer (mest tørt) og var ganske fortrolig med størrelsene som ofte brukes til det, var enkelt over å holde oversikten på "dry fly hooks" fra 12 - 18.

Men problemet startet når jeg begynte med å lage gjeddefluer for en 2 års tid siden, og det som jeg bestilte av kroker da var et klart bevis på at streamerkrok det hadde jeg liten peiling på. Bestilte en pakke med A. Jensen pike som var i størrelse #6/0 og den var rett og slett giganstisk. Bestilte ved et annet tilfelle krok i størrelse #4 - og den var for liten igjen.

Spørsmålet er da altså; finnes det en måte å beregne lengen på disse krokene? hva er forskjellen til eksempel på streamerkrok i størrelse #6/0 og #6?

Takker for alle gode råd og svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ta for eksempel en titt på denne siden som forklarer størrelsesforhold innen kroker.

Fra minst til størst, grovt inndelt:

  • #20 er mindre enn #10 (for eksempel tørrfluekroker
  • #10 er mindre enn #2 (for eksempel streamerkroker)
  • #2 er mindre enn #2/0 (for eksempel streamere og laksefluer)
  • #2/0 er mindre enn #6/0 (for eksempel laksefluer og gjeddekroker)

 

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det enkleste er at du ber om tips til spesifikke fluer/størrelser så vil du få bra tips på hva som tar seg ut, hva som funker bra vekt-, styrke- og krokingsmessig.
Krokstørrelse er bare relativt, en krok 12 i en type kan tilsvare en 14 i annen etc.. Det beste hadde vært om produsentene hadde begynt å merke krokene skikkelig: Skaftlengde, wiretykkelse og størrelse på gap. DET HADDE VÆRT NOE DET ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...