Gå til innhold

Fluer til røye!


Rodman

Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen

Men det gjør da ørreten også Tigern :)

 

Ellers er det jo egentlig ganske vesentlig hvor du skal fiske, østlandet og skogsrøyene begynner snart å bli ekle å komme i kontakt med når vanntemperaturen blir for høy. Men fjellet har du mer muligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jo egentlig ganske vesentlig hvor du skal fiske, østlandet og skogsrøyene begynner snart å bli ekle å komme i kontakt med når vanntemperaturen blir for høy. Men fjellet har du mer muligheter

 

 

Ikke noe problem der hvor jeg fisker :mad: Ikke mye temperaturer å skryte over her oppe!. Takker for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Tradisjonelt har tørr Royal Coachman vært ansett som ei god røyeflue, og det har jeg direkte erfaringer med at den er. Kanskje et litt søkt ressonement, men man kan tenke seg at fiskenes fargesyn er konsentrert om dens egne farger, atlså at røya har godt utviklet fargesyn på rødt. Og rødt er dominerende på akkurat denne flua.

En gang jeg tok 7-8 røyer på en times tid, et par av dem rundt kiloen, gikk de på denne flua så fort de fikk øye på den selv om den slett ikke liknet døgnfluene de vaket etter.

Direkte imitasjonsfiske er etter mine erfaringer slett ikke påkrevet i like stor grad som mange "amerkaniserte" tørrfluefiskere ser ut til å mene. Enkelte ganger ved store og svært artskonsentrerte klekkinger, riktignok, men selv da kan ei litt annerledes flue gjøre susen, slik at fisken velger akkurat den framfor alle de andre på matfatet. :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Jeg har nå litt annen oppfatning enn Fjellfant, men det er en vesentlig forskjell her, jeg har stort sett min erfaring fra røyefiske i skogsvann på 3-400 moh der temperaturen fort blir for varm. Her blir røyene ofte småspiste å suger seg inn på myggmeny av en eller annen merklig grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Burde kanskje nevnt at det spesielle fisket i det forrige innlegget mitt er fra temmelig akritske forhold lengst nord på Laksefjordvidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Merklig fisk denne røya, så totalt forskjellig fra hvor man får de hen:) Men en fantastisk fisk og ikke minst spennende fisk som i alle fall i lavlandet her sørpå kan være en virkelig utfordring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Helt klar Hermansen. Røya er en meget fasinerende tørrfluefisk. Mine røyeerfaringer skriver seg stort sett fra Finnmark, der er det lett å bli litt bortskjemt, og selve drømmefisket som overgår det aller meste annet er når godvær og vindstille endelig setter inn og storrøyene går i små, beskjedne vak helt inne i strandsteinene - da reiser nakkehårene seg!

Her sørpå blir det mest ørret, men man burde nok bruke mer tid på røya i stille skogs- og fjellvann. Der er det utfordringer som kan sette enhver på prøve.

Du fikk egentlig vekket en litt slumrende tanke i meg nå Hermansen, skal ut i noen dager i øde trakter der det er et par røyevann.

Interresant med noen flere synspunkter fra erfarent hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Sånn veldig kort fortalt er min erfaring fra "lavlandet" at røyene er mest aktive ved isløsning og noen uker fremover på dagtid, men når temperaturen stiger så må man ofte ut om nettene, hatt mange fine nattfisketimer i Härjedalen etter pen røye som går i stimer etter spente spinnere, mygg og ikke minst snegler og annet som ligger tungt i vannoverflata.

 

Røyefiske er så moro, må si jeg savner det litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

hehe beskrive tilslag er omtrent like lett som å skrive om å pisse i motvind men det er omtrent som ørret, jeg må vel indrømme jeg ikke har merka noe forskjell. Jeg syns de to fiskene er ganske like på en del punkter, Men hva veit jeg, dette er jo bare min erfaring, garantert noen som sitter inne med annen info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Javist, fint om røyefiskerene kom på banen og fram i lyset. Forumet har egne sider for det meste - men ikke røya så vidt jeg husker i farta. Ellers er nå min erfaring også at kroking og tilslag har mye til felles med ørreten, men jeg må innrømme at jeg har kroket ferre røyer de gangene jag har vært på talefot med den, enn generelt under ørretfiske. Uten at jeg skal våge meg på å komme med noen årsak.

Kanskje jeg skulle være mer nøye med imitasjoenene? :? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker endel sjø-røye, og da hovedsakelig med nymfe !

Min erfaring er at røya tar ytterst forsiktig, og er uhyre rask med å spytte ut igjen fluer den finner mistenkelig ! Sånn er det ihvertfall i reisaelva, der jeg fisker mest !

Men at røya skal være så spesielt kresen, som mange vil ha det til, er ikke min erfaring !

Har fått røye på de fleste nymfe og tørrfluemønstre jeg har prøvd !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes røya er "tregere" enn ørreten når den tar tørt, og innbiller meg at jeg har mistet flere røyer enn ørret på tidlig tilslag.

Så kanskje det er et poeng å vente noe lengre?

 

Men hvor lett er det å drøye tilslaget når du ser hvite finnekanter i str. 2"4 stige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tema.

 

Som fersk fluefisker har jeg enda ikke landet min første røye på flue enda, selv om det har vært nært flere ganger. Må nok skylde på for raskt og hardt tilslag som grunn. Har prøvd flere fluer, men bare myggen har virket interessant.

 

Likevel vil jeg dele mine erfaringer fra røyefisket. Har fisket mye røye i indre Troms, men det har vært med "amerikaner" fra båt. Tidligere brukte vi kun en krok med mark på. Etter litt prøving og feiling har det vist seg at røya liker Zulu Silver, helst med en bit mark på kroken. Marken må ikke henge løst, dvs at den tres på slik at hele kroken dekkes med mark. Det, av marken, som ikke får plass må tas bort. For meg virker det som om røya er noe "løs i kjeften". Virker, som det blir sagt, at den tar veldig forsiktig.

 

Kom gjerne med flere erfaringer. Kan alt for lite om denne fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nylig hjemme igjen etter ca to ukers røyefiske i reisaelva !

Været var ikke akkurat på vår side i år, men noe røye ble det, og snittvekten var høyere enn på lenge :P

De fleste ble tatt på div kulehodenymfer, og ikke minst på "Ulldotten", ei svart, utrolig enkel flue, bundet på dobbelkrok str 10-12 !

De 2-3 dagene vi hadde med noenlunde vindstille tok vi også røya på tørrfluer ! Både helt standard parachutefluer, caddiser og til og med spent spinner ble godtatt av røya !

Nå dreier jo dette seg om sjø-røye, og mitt inntrykk er at den nok ikke blir like umulig som innlandsrøya når det blir litt gufsete nordavær!

Vi merket helt klart at det ble lengre mellom nappene når nord-vest vinden kom inn som verst, men en og annen tok da også !

Snittvekt på fisken vi tok lå på 750-800gr, og største eksemplaret veide 1,3kg !

Mye kunne tyde på at røya gikk seint opp i elva i år, da vi knapt fikk fisk med rødfarge under buken !

Litt rart, i og med at fisket i reisaelva starter først 15 juli, og røya skal ikke stå mange dager på elva før den begynner å bli rød !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...