Gå til innhold

PacBay Minima,Fuji TLSG eller snake?


Anbefalte innlegg

Jeg brukte i mange år bare Fuji titanium TLSG med sic inlegg. Dyre men fine. Grunnen til at jeg gav de opp:Etter endel flyturer, kombinert med hardt fiske, oppdaget jeg at især størrelse fra 8mm og oppover hadde lett for å bøye seg ut av formen.Titan er et mykt metall.  Under landingen av mitt livs fisk fikk jeg en liten sløyfe på lina og måtte ha manuell hjelp for lina skulle komme gjennom ringene. Ellers var det bare positive ting å si om de. Nå skal jeg bygge en sjuer og fant fram et sett med størrelse sju som løperinger og sammenliknet det med minima størrelse seks som er tilsvarende størrelse på ringåpningen. Men så var det vekta på ringene da. Det er 0.10 gram i favør til Fuji på løperingene og 0.23 gram på toppøyet. Dvs 0.15 gram på fuji og 0,25 på Minima løperinger. Stilligst blir stanga med minima ringer. Er det noen som har erfaring med minima løperinger under praktisk fiske? Selvfølgelig kan jeg også bruke sorte recoil snakes. Valgets kvaler.

unnamed.jpg

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker minimaringene på en del stenger og liker de veldig godt. Det er minima 4 jeg vanligvis bruker, og forskjellen er vel at minima4 er klemt rundt rammen på begge sider, og derfor ikke har en sjanse til å løsne. Jeg bruker de i små størrelser, og da har vekten holdt seg lav nok. Om du tenker å bruke de på raskere fisk enn her hjemme, og må få knuter osv til å passere i rasende fart så må man såpass opp i størrelse at vekt blir et problem, og da hadde jeg nok vurdert snakeringer. Jeg har forøvrig måttet løpe etter en sjøørret på godt over 2 kilo på grunn av knute. Man har ikke en sjanse om fisken stikker, men nå gikk det på merkelig vis bra. Men forestill deg en fluefisker løpende utover på et rev så vassføyka står og tryne over en stor stein så jeg fikk sand i håret... berget fisken da ;D

Hva har du tenkt å bruke stanga til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har forøvrig måttet løpe etter en sjøørret på godt over 2 kilo på grunn av knutej". Truls det måte være litt av et syn. Jeg hadde samme følelsen da blue marlinen  på  55 kilo satt ,3,5tkamp og sløyfe  på lina og fiskekompisen skrek: Your  guides are far too small. Fordelen  med løperinger med innlegg er ar de sliter mindre på lina, den klistrer ikke seg til stangklinga og bedre varmespredning av friksjonsvarme under kjøring av fisk.

Tenkte stanga primært til sø og gjedde. Klart med eller ten snørekurv eller ute i pontong øker jo sjansen, dog ikke stor, for sløyfe på lina. Og du kan banne på at skjer når drømmefisken biter. Nå er ikke snakeringer alfa og omega når du får knute på lina, men sjansen at det skal gå bra er noe større, alt annet taler vel for minima eller liknende løperinger.Nå er vanlige snakeringer i stål størrelse 2 på 0.15 gram og størrelse tre på rundt 0,22-0,25 gram. Det samme som 6mm minima eller 8mm fuji tlsg. Valgets kval

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å få god plass gjennom ringene med snake, uten at vekta skyter i været, men jeg er veldig fornøyd med en bloke i klasse 7 hvor jeg har gått for minima. Det er den ene av stengene jeg bruker til gjedde. Jeg har gått opp en størrelse eller to, og får man knute så er det kjørt egentlig men samtidig så er de veldig behagelige da snøret glir lett i de når man ikke har noen problemer med løkker og knuter. Det føles veldig smooth. Du kan få låne den om du har lyst til å se, jeg trenger den ikke før til våren igjen. 

Det greie med gjedda er at man bruker så kort fortom, så knuta dras ikke inn gjennom ringene, og når du bruker den etter sjøørret så er det jo ikke så tykke snører og en mindre tykk fortom, så det vil passere lettere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Truls skrev:

 

31 minutter siden, Truls skrev:

Det er lettere å få god plass gjennom ringene med snake, uten at vekta skyter i været, men jeg er veldig fornøyd med en bloke i klasse 7 hvor jeg har gått for minima. Det er den ene av stengene jeg bruker til gjedde.

Det er en bloke sjuer jeg skal bygge. Hvilke størrelser bruker du på ringene? Prøver gjerne . Jeg har bygget ganske mange stenger med keramiske ringer hele veien og tatt masse stor fisk på de og var egentlig kjempefornøyd til den ene gangen. Prøver gjerne din. Og jeg har fire alternative ringtyper til den så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt str 6 (indre diameter 5,4 mm) på de ytterste 6 ringene. Det er ikke store ringene, men jeg synes det har fungert bra. 

Drar ikke fortomsknuten inn, da jeg kun bruker den til gjedde, med ca en meter 0,70 fortom og tykt fluesnøre, og det ville nok gått å dra det inn også men blitt veldig kronglete.

Veldig god stang du kommer til å få deg forøvrig <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...