Gå til innhold

'All-in-one' oppsett til gjedde


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å tenke meg frem til et mest mulig fleksibelt oppsett som gjør det enklest mulig å bytte mellom ulike fluer/poppere, hale/ikke hale, tuber og krokfluer og mener jeg har funnet en løsning som er fleksibelt og raskt mht bytte. Og kominasjonsmulighetene blir mange.

Fortom : 1-1,5 m 0,70 med perfection loop i en ende og en hurtigkobling i den andre. Løkke mot fluesnøret, hurtigkobling mot stålfortom.

Stålfortom :  løkke i en ende, og hurtigkobling mot flua.

Ta en tube og tre på popperhodet, og svi litt på plasten i begge ender. Dette kan enkelt tres på fortomen i begge retninger og man veksler mellom popper, diver eller bruker det under vann som en boobie-flue med synkesnøre.

Krokflue bundet med en liten snap i en wire i krokbøyen. Da kan man bruke det med en wiggletail, eller en ny flue for en leddet variant.

Jeg tror dette er en løsning som gir variasjonmuligheter og det blir lett å skifte fortom om f.eks denne blir slitt.

 

 

20181231_141010.jpg

20181231_141046.jpg

20181231_141916.jpg

20181231_142017.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvor mye den tåler, men snapene man bruker som hurtigkobling til å skifte fluer fort er faktisk rimelig solide, har brukt de en del til andre ting.

Vurderte også å bruke en splittring for styrkens del, men hovedsaklig så vil jeg tro at det kommer til å sitte en hale i den, ikke en ekstra flue. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for en stund siden kjøpt inn samme ting for kjapt fluebytte. Har brukt slike hemper siden tusenårsskiftet, kjøpt i USA og  og de fungerer.Det som ikke er fungerer er hemper med svivel.  Det vil si den ryker etter en stund  i svivelen, pga at den blir bøyd for mange ganger under kastingen .

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...