Gå til innhold

Sjøfiske i mørke


bushman

Anbefalte innlegg

Lurte om deres erfaring med fluefiske etter SØ når sola har gått ned / ikke gått opp ennå.. er det verdt å prøve, hva er deres erfaringer vs fluefiske i dagtid? Tenkte f.e. svart woolly bugger kan fiske bra, andre forslag til fluer som kunne prøves ut ved "nattfiske" i vinter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 4.1.2019 den 9.31, bushman skrev:

ved "nattfiske" i vinter?

Det kan være veldig bra å fiske utover natta på våren, sommeren og høsten. Ørreten trekker nærmere land i ly av mørket. På vinteren ville jeg prøvd å holde ut et par timer inn i mørket.

En annen flue du kan teste i mørket er en svart streamer med muddlerhode, for eksempel Muddler Minnow eller en Muddler Zonker. Ellers fungerer WB som du nevner, samt vanlige zonkere. Gjerne svarte med litt flash.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattfiske er veldig effektivt. Fordelen med nattfiske er at  det er ingen andre der, fisken står veldig tett på land (eg meiner VELDIG tett på land) og du kan forlenga fisketid med mange timer.

I mitt nattfiske brukar eg kvitt flytesnøre med relativt kort fortom, dvs stanglengde. Dette fordi eg ser når fluesnøre er slutt og fortom begynner. Ettersom fisken står veldig tett på land, dvs i tarekanten så har eg bare hatt problem med synkesnøre fordi eg sit så masse fast. Flytesnøre er heilt glimrande når eg fiskar så tett på land. Har hatt best fiske med lite vind og fint ver. Fisker med svart wolly med varierande inntrekk. Skal seiast at eg får meir torsk enn aure. Synes det er best fiske eit par timer etter skumring, får av ein eller anna grunn ikkje mykje fisk fyrste timen etter det er blitt mørkt.

Eit godt tips er å ha kontroll på utstyr og slikt siden det er mørkt og alt tek lengre tid då, sjølv med lykt. Korte kast = lite problem. Lukke til!  

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...