Gå til innhold

Stillevannsfiske 2019


bushman

Anbefalte innlegg

Siden jeg blanka sist tur, kan jeg i avdeling for «holde motet oppe» melde at det er akkurat plass til å skvise en fullt opplåst FishCat Delux inn bak i en Toyota Avensis. Mulig dette like gjerne kunne vært i utstyrsprat...

1A71B2A4-0B82-4F09-83C0-13C3743B3634.thumb.jpeg.0b3e43fba4abf6d01807ac4bf89a2fe3.jpeg

 

  • Lik 6
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i dag tidlig. Klokka ni var det vindstille, passe lunkent i lufta og fisken cruisa litt i overflata en gang i blandt så jeg satt opp en slags washline-buzzer rigg - 8’ intermediate poly og 11-12’ fluor med tre buzzere. Kaste ut i fiskens bane - saaaakte handtwist inn. Det var rimelig gøy gitt! Fikk fx to abbor samtidig ett par ganger - det var jo underholdende i hvertfall tre minutter.

Har ikke prøvd buzzerfiske «på ordentlig» før. Veldig fornøyd med at det smalt på en 500-grammer jeg hadde sikta meg inn på - klart tellende fisk hos meg! Og etter de siste dagenes blanking føler jeg jeg reiste kjerringa med den :)

Siste stillevannstur før det er høst kanskje?

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ute i går og traff på noe som jeg har sett på som "enkelt" før... Vulgata klekking og stor fisk som vaket...men fikk døm ikke til å ta... Var 3stk som var ute og ingen som fikk til å ta... Prøvde alt... Til og med mygg og maur.... Men ingen gikk på våre fluer... Merkelig... Så at det var ganske mange duns på vannet som ikke blei spist... Begynte tilslutt å regne og tordne såpass at vakfesten ga seg... Frustrerende å se så stor fisk vake på 10-15 meter og ikke ta... Noen tips til vanskelig vulgata fiske? 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, J.E.Hagen skrev:

Var en tur ute i går og traff på noe som jeg har sett på som "enkelt" før... Vulgata klekking og stor fisk som vaket...men fikk døm ikke til å ta... Var 3stk som var ute og ingen som fikk til å ta... Prøvde alt... Til og med mygg og maur.... Men ingen gikk på våre fluer... Merkelig... Så at det var ganske mange duns på vannet som ikke blei spist... Begynte tilslutt å regne og tordne såpass at vakfesten ga seg... Frustrerende å se så stor fisk vake på 10-15 meter og ikke ta... Noen tips til vanskelig vulgata fiske? 

Prøvde dere klekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Eystein said:

Hei, jeg lurte på hvordan sesongen varierer mellom stillevannsfiske og elvefiske! Hvor lenge er det mulig å fiske effektivt på vakende fisk i stille vann kontra i elv? Takk på forhånd! :)

Hva mener du med hvor lenge? Typ hvor lenge ila året du kan kaste på vakende fisk kontra elv, så er det vel restriksjoner i elv, mens på stillevann kan du fiske fra isen kommer til den går. Tolket jeg det korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tur opp på 6-700 meter i går og i dag på jakt etter vulgata og traff rimelig godt. Fikk en smellfeit halvkilos i går, ble ikke lange tida jeg fiska da så var ok fornøyd med den. Fikk noen fine timer i favorittvannet i dag, men hadde glemt at den vulgata-imitasjonen min kroker fantastisk dårlig. Mista 4 stk på det, før jeg kom på at det var akkurat det samme i fjor.

Kort fortalt ellers klarte jeg å lure tre stk med en annen flue. En 600 grammer, feit og fin, en liten tass på ikke mer enn 100 gram og til slutt det som skulle vise seg å være en av de penere ørretene jeg har sett. Vekta var nøyaktig 1kg, så ingen kjempe, men for noen farger og flott kondisjon. Den fisken gjorde hele turen og er en fisk jeg vil huske lenge. 

IMG_20190629_135519.jpg

Snapchat-1080647899.jpg

IMG_20190629_131521.jpg

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig fisk det der!

Jeg var ute i går og vinden må kanskje ta litt skyld i at det ikke var så mye aktivitet på insektsfronten. Likevel ble det til slutt fem fisk blandt de en fisk som var mye større enn jeg trodde når jeg hadde sett den var oppe.

Når jeg kom til vannet så var det helt vindstille og fisken tok noe like under overflata. Fikk ikke lurt noen da før vinden satt i gang, men rakk å skremme et par stk, noe jeg er veldig flink til... resten av dagen så var det veldig sporadisk vaking, og de jeg fikk var nokså stasjonære i et område, og tok villig når flua drev med vinden over der de sto. Blandt annet kroket jeg en på 7-8 hg når jeg hadde hele fluelina og noe backing ute, bare lot det dra med vinden utover i retning av der en fisk hadde vist seg.

Den største var først oppe utenfor en stor stein og litt lenger ut. Håpet den var i området, så jeg fikk vadet forsiktig i posisjon og lagt ut flua. Den lå lenge, og akkurat i det jeg løftet fluatil et nytt kast så var den etter. Heldigvis hverken stakk den seg eller ble skremt, og når jeg la ut flua på nytt så tok det ikke lange stunden før den var oppe og tok. Det ble en riktig bra kamp før den ble landet og fikk svømme videre.

 

 

20190629_112228.jpg

20190629_124507.jpg

20190629_112240.jpg

20190629_125859.jpg

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rop om hjelp fra en desperat nykommer innen tørrfluefiske her..

Har nå hatt to bomturer på rad(forsåvidt de to eneste i år) til stille vann på jakt etter ørret på tørrflue. Første turen var forsåvidt min feil da jeg ikke sjekka på forhånd om det var plass til fluekasting fra land, trær overalt... Andre turen var en tur som tok hele dagen etter jobb, kjørte milevis inn i skauen og sjekka ut flere vann som jeg vet skal ha ørret. Første vannet var jeg ved en stund, litt begrenset med plass der pluss at det var kanskje en smule mye vind gjorde det vanskelig. Prøvde meg litt med streamer da det ikke fantes vak, men det ga ikke fangst. På vi tilbake til bilen stoppa jeg opp for en siste scouting etter vak da det vaka max 10 meter ut fra meg i en vindstille "bukt" rett ved bilen. Kasta ut en liten caddis som faktisk ble angrepet, men tilslaget satt ikke, og dette skjedde to-tre ganger før det stoppa opp og jeg ga opp.. Ganske sikker på at jeg timet det riktig, er jeg faktisk bare så uheldig?

Dro videre etter hvert og satset på å finne noen bedre vann med mer aktivitet, men null aktivet overalt. Angrer på at jeg ikke ble på det første stedet.. Det jeg ikke skjønner er at det var insekter på vannet og i lufta overalt, men fortsatt ikke noe vak. 

Var lite gira på å ikke få en dritt, så stoppa tilogmed ved et abborvann og dro frem 7erstanga på vei hjem, fikk selvfølgelig ikke noe der heller. Så da ble det den fantastiske følelsen av en times kjøring hjem uten noenting.

Begynner å bli rimelig desperat nå, hva gjør dere i sånne situasjoner? Tar gjerne i mot tips som øker sjansene for fangst på neste tur! Bor forøvrig i Østfold om noen lurte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en vanskelig avveiing det om man skal bli eller om man skal dra. Om det er er mye insekter og ikke noe vak, så er det meget mulig at ørreten har fokus på byttedyr under vann. Eller at det er en periode hvor det rett og slett er lite aktivitet fra fisken. At du fikk en til å ta viser jo at det er mulig, men noen ganger sitter de ofte. For min del bomdrar jeg noen ganger, og da er det vanligvis at jeg er for rask.

En god egenskap å lære seg er at noen ganger er det bare rolig på fiskefronten og da er det bare å legge seg bakover i lyngen og nyte det å være ute i frisk luft og flott natur og slappe av. Plutselig blir det litt vak-aktivitet i nærheten, så kan man jakte litt på den før man roer ned i lyngen igjen. Ikke ofte man har det bedre enn når man har det sånn!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Øssfolding said:

hva gjør dere i sånne situasjoner?

Blanker. :D

Det kan være frustrerende å fly rundt i «blinde», og ikke føle seg trygg på at man kan dra ut en dag og finne en fisk. Og det hjelper ikke stort å bla igjennom en tråd som dette, og få inntrykk av at alle drar kilosfisk på bestilling. Jeg er der litt selv, selv om det kjennes ut som det er i ferd med å «løsne» litt.

stalltips:

1) Fisk mye der du kan. Vannet du sa du besøkte hvor det vaket - besøk det ofte, ta notater. Dato, vær og vind, innsekter og fiskeaktivitet. Gjør det til en vane, og du har raskt en database som forteller deg hvor du burde dra å fiske når! Husker jeg var 

2) Finn noen mentorer! Og da er du strengt tatt på riktig sted. Jeg har lært noe av absolutt alle som poster jevnlig på dette forumet. Takk alle sammen!

3) «Veien er målet» - som Truls er inne på over her. Om målet er å lære så mye som mulig om fisken og fisket, er alle turer en suksess. Fangstene kommer av seg selv da.

 

 

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RolvS skrev:

kilosfisk på bestilling.

 

 

Hva er det du sier..?? Jeg har bestilt en kilosfisk til helgen jeg. Tar det forgitt at den blir levert ihht mine forventninger mmmoose

Om jeg kommer meg ut er en annen sak ::)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar :) 

Tar dere med en ekstra stang/line med synk til streamerfiske når det ikke vaker, eller går det an å bare sette på en synkende fortom på flytelina?

Og hva er det egentlig som gjør at ørreten heller jakter under vann når det er så mye snacks på overflaten? 

Skjønner jo og er klar over at fisking er en hobby som er avhengig av tålmodighet :D Dessuten kan jeg tenke meg at det er en del bomturer mellom alle bildene av monsterfisk i de trådene her, er ikke så mange som vil snakke om bomturene sine, meg inkludert!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har jeg med to stenger. to srtk klasse tre til steder der jeg ikke forventer fisk over kiloen, og klasse fire når jeg forventer fisk over kiloen og større. En dyp og rolig stang og en raskere om jeg skulle ha behov for lengre kast. Kun flyt for min del, og skal jeg fiske under vann så tar jeg turen til kysten eller fisker gjedde ;D. Synes det er mer gøy. I skogen legger jeg meg heller ned og slapper av om det ikke skjer noe.

Ørreten spiser mest under vann. Der er det masse tilgjengelig mat, og ofte mye av dem. En og annen bomtur blir det, men jeg har en egen form for flaks som gjør at det er sjelden. Heldigvis. Men lærer man seg å bare nyte det å være ute uten å måtte oppleve annet enn turen i seg selv, så føles ikke fiskeløse turer som bom. Man er tross alt ute. Blir jeg fiskenøden uten at det er mye aktivitet, så hender det jeg kaster ut et stankelbein og lirker det inn sakte, så flua lager små krusninger. Det kan trigge!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Øssfolding skrev:

Forresten noen som har noen gode råd til fjellørreten om dagen? Skal en tur på hytta i helga og tar med stanga :) Er det store forskjeller på hva som klekker der oppe kontra i skauen? Skal prøve å få bundet litt fluer før avgang!

Stort sett det samme som i vanlige skogsvann av den grunnere typen. Fjellet som i hvor?
Vespertina, Vulgata, Mygg, Vårfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎7‎/‎3‎/‎2019 at 10:00 PM, Øssfolding said:

Rop om hjelp fra en desperat nykommer innen tørrfluefiske her..

Har nå hatt to bomturer på rad(forsåvidt de to eneste i år) til stille vann på jakt etter ørret på tørrflue. Første turen var forsåvidt min feil da jeg ikke sjekka på forhånd om det var plass til fluekasting fra land, trær overalt... Andre turen var en tur som tok hele dagen etter jobb, kjørte milevis inn i skauen og sjekka ut flere vann som jeg vet skal ha ørret. Første vannet var jeg ved en stund, litt begrenset med plass der pluss at det var kanskje en smule mye vind gjorde det vanskelig. Prøvde meg litt med streamer da det ikke fantes vak, men det ga ikke fangst. På vi tilbake til bilen stoppa jeg opp for en siste scouting etter vak da det vaka max 10 meter ut fra meg i en vindstille "bukt" rett ved bilen. Kasta ut en liten caddis som faktisk ble angrepet, men tilslaget satt ikke, og dette skjedde to-tre ganger før det stoppa opp og jeg ga opp.. Ganske sikker på at jeg timet det riktig, er jeg faktisk bare så uheldig?

Dro videre etter hvert og satset på å finne noen bedre vann med mer aktivitet, men null aktivet overalt. Angrer på at jeg ikke ble på det første stedet.. Det jeg ikke skjønner er at det var insekter på vannet og i lufta overalt, men fortsatt ikke noe vak. 

Var lite gira på å ikke få en dritt, så stoppa tilogmed ved et abborvann og dro frem 7erstanga på vei hjem, fikk selvfølgelig ikke noe der heller. Så da ble det den fantastiske følelsen av en times kjøring hjem uten noenting.

Begynner å bli rimelig desperat nå, hva gjør dere i sånne situasjoner? Tar gjerne i mot tips som øker sjansene for fangst på neste tur! Bor forøvrig i Østfold om noen lurte!

Jeg er selv fersk, nå litt over ett år i gamet, men allikevel blodfersk. Lærer noe nytt stort sett på hver eneste tur, og blanking? Ja, det hører med. Hittil i år tror jeg at jeg klokker inn på ett sted mellom 15-20 turer til stillevann, totalt antall fisketimer er grovt estimert omkring 120-140t, og utover det er reisetid rundt 20t, trolig en del mer som jeg ikke ønsker å ta innover meg.

Poenget er; nyt naturen de dagene det ikke biter eller vaker. 
Selv forholder jeg meg til tørt +, altså tørt for det meste, også ypper jeg meg til å hive ut en libellenymfe her og der om det er helt stille. Fiskelysten river nesten av meg kastearmen til tider, men prøver så langt det lar seg gjøre å ta ett steg tilbake og bare observere de dagene det er sporadiske vak, evt ikke vak i det hele tatt. Dette er for øvrig dritvanskelig.

Desperasjon etter kun to turer uten fisk tenker jeg er noget for fort. Hadde det vært tur nummer ti, så hadde jeg forstått. Hvis denne hobbyen (besettelsen om du vil) har lært meg noe hittil, så er det at tålmodighet er viktig, det kommer til å gjøre det morsommere, også er det at f.eks Instagram skaper en slags illusjon om at fisk, ja, det er bankers hver tur det.

Mine to cents.

Endret av Roaas
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2019 den 22.00, Øssfolding skrev:

Begynner å bli rimelig desperat nå, hva gjør dere i sånne situasjoner? Tar gjerne i mot tips som øker sjansene for fangst på neste tur! Bor forøvrig i Østfold om noen lurte!

To turer uten fangst er ikke noen big deal, spesielt dersom du nettopp har startet opp. 

Da jeg startet opp var jeg ikke flink nok til å lære meg vannkast, og sliter fortsatt med dette. Lær deg vannkast, da har ikke vegetasjonen så veeldig mye å si. Husk at man ofte vil se vaking langs land, og da kaster man langs land og får større muligheter for baksleng. Lær deg også å kaste baklengs, altså legge ut flua i bakkastet. Kjekt å gjøre mange ganger.

Uansett, vaker det ikke så blir det vanskelig. Da er en mini-zonker eller en libellenymfe noe man kan fiske av områder med. Husk begynn kort, og øk lengden slik at du får fiske av hele området. Deretter kan du forflytte deg litt for å fiske av neste område du ikke nådde. Ventefluer som maur og daddy long legs (verdens beste flue) kan man også bare kjitte ut der det ser ut som det burde være litt fisk. La de ligge eller la dem få lage litt liv. Plutselig så kommer det en sulten kar.

På tur har jeg som oftest med to stenger, en 4'er og en 5'er. Begge rigget med flyteline, men 5'ern har jeg på en minizonker klar til dyst. Kan jo fort bytte til tørt om det blir litt vaking og vind.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar, lærer mye her inne! 

Nå er det vel min tur til å gi en liten rapport :D Har vært tre dager på fjellet nå. Aldri fiska i området før, så planen var å fiske av så mange fiskevann som mulig for å finne ut hvor det er verdt å komme tilbake. Har sjekka ut til sammen 7 vann på denne turen, fiska til sammen to hele dager. 

I det første vannet møtte jeg vakende fisk fra første stund, og fikk dratt opp et par småtasser, inkludert min minste ørret ever(omtrent tommelstørrelse)! I det neste vannet fikk jeg ikke lurt noen, men virka som om det var mye smått der også. Vann nummer tre hadde mye aktivitet, men til min skuffelse var det kun småabbor til tross for at vannet faktisk er oppkalt etter arten ørret..

Neste dag dro jeg til tre nye vann, enda lenger fra bilvei og er godt stykke inn i terreng. Her var det også kun småørret som viste seg i enden av snøret..

Idag fikk jeg et par timer før avreise og hadde kun ett vann igjen som hadde potensiale! Glad jeg tok turen dit, da jeg møtte på sporadiske vak fra tilsynelatende stor ørret som plaska godt i vannet. Det var mye store vårfluer som klekke jevnt, og etter hvert fikk jeg på min hittil største ørret på flue :D Dritfeit kubbe på 1,2 kg! Jævlig gøy å faktisk ha på fisk som drar line ut av snella for første gang! Fin avslutning på turen :) 39AB867B-CEA0-40B1-93D4-AD02EABE7E31.thumb.jpeg.9b03ab85860c077a371e41f8e25e388b.jpeg

 

AF0A88CD-5C82-4EAD-92D4-BCD50E942B36.thumb.jpeg.8c771663757dcb20c875034fdb5a32a4.jpeg

B072CEA2-AC77-4AB1-8265-5AFAAD815EB7.thumb.jpeg.6ad3939940e0a1c9a42ec8cdd8e9fbe2.jpeg

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...