Gå til innhold

Flexi floss?


Morten D.

Anbefalte innlegg

@Rune Stokkebekk er mannen som bør svare på dette tror jeg. Han kan fjærmygg.

Selv bruker jeg grunnmønsteret til Glass Bead Buzzer. Da lager jeg grunnfarge med bindetråd og ribber med Stretch Tubing i small. Strekker den godt i krokbøyen slik at den bygger lite og slakker opp etter hvert mot thorax. Holder litt avstand mellom tørningene. Ribber gjerne også på en supertynn sølvwire. Dekker med tynnt lag UV-lim til slutt.

Denne teknikken passer bra ned til og med krokstørrelse 14. Mindre bør/kan man bruke ribbing som bygger mindre for å oppnå tynnere resultat.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Jarle TL said:

Ja, mener noe sånt. Men har forstått at det er flere varianter og at noen kan splittes opp hvis man ønsker. Har stretchtubing i alle varianter, men synes det bygger for mye. Bruker en del påfuglquill og det blir jo smekkert, men liker godt den lille segmenteringen som jeg har sett andre får til med flossen. Man blir jo litt skjelven i knærne av noe sånt:

FB_IMG_1547661578161.thumb.jpg.d6360f00b984df68b412e3bda4b2ee15.jpg

Eller er det bare meg? 

Takk for linken forresten :)

Edit: Bildet stjålet fra FB

Endret av Morten D.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er @Pål Hedenstad‘s versjon: https://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/518

Selv har jeg brukt flexfloss til cheeks også når jeg har bundet disse. Da bruker jeg den «hvite» som jeg tusjer med rød tusj. Om du youtuber «McPhail grey boy» kan du se en teknikk for å bruke flexifloss til cheeks. På #18 har jeg måttet splitte flossen på langs.

Produktet kommer med flere navn. UNI sin heter UNI-Flexx (https://www.jsflyfishing.com/uni-uni-flexx) De pleide ha den på Stonefly tidligere - fant den ikke på web nå... Jarle og Bjørnar har og noen spoler liggende. Jeg har flere farver, men den hvite går det mest av.

Ellers kan det lønne seg å sjekke panduro o.l. Jeg har i alle fall nært lifetimesupply ett eller annet sted her fordi kona hadde kjøpt en diger spole på en sybutikk en gang med x hundre meter (det selges under tittelen «smykketråd» om jeg ikke husker helt feil. Prisen på disse varene går opp når de deles opp i mindre kvanta og blir stemplet som «fluebindemateriell» :8_laughing: )

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Truls said:

Strikk er jo ikke fluebindutstyr og ergo alt for billig ;)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexfloss'n fra Nfisk kan splittes den mener jeg, de fleste kan det. Men ikke alle er like fine å splitte, dvs. man får ujevne tråder og frynser..
Jeg har noe Stretchy Body Floss fra H2o, denne er veldig fin å splitte. Ellers så er de fra både Wapsi og Spirit River ok.
Glem den tråden på ebay, ikke brukendes til dette her. Har noe sånt og de er ikke fine å splitte og tykke er dem au... samt litt gummi i konsistensen og det er no dritt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinylribb er vel noe annet... 

Her er noe som er samme type materiale som uniflexx/flexifloss fra panduro. Angrer på at jeg ikke kjøpte med det samme jeg var der. Mulig farvene hadde noe med saken å gjøre? Må stikke innom i morgen :13_upside_down:

65C1E01D-EB88-4F3F-8D0C-1A7552A9A1BF.thumb.jpeg.7ddb8c9d6b9da388069ceed46a633dd9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kuuleste i følge de som er hardcore buzzergutter er nå rib av sånn antistatisk pose som gjerne følger med pc utstyr, det gir den råeste effekten av gaz.
Underkropp av flexi eller i det minste rib som sikrer den mot å gli på kroken. Rib mellom poseribben eller legg den oppå flexi'n for sånne "segment-kuler".
Sjekk denne her, fikk bildet av Gareth Jones i dag på messenger, temmelig vasst mønster.. Og Gareth... han er vanvittig dyktig fisker, er vel fint få som matcher han på innsjøfiske.

Gareths Gazbuzz.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎1‎/‎22‎/‎2019 at 9:36 PM, Rune Stokkebekk said:

Det kuuleste i følge de som er hardcore buzzergutter er nå rib av sånn antistatisk pose som gjerne følger med pc utstyr, det gir den råeste effekten av gaz.
Underkropp av flexi eller i det minste rib som sikrer den mot å gli på kroken. Rib mellom poseribben eller legg den oppå flexi'n for sånne "segment-kuler".
Sjekk denne her, fikk bildet av Gareth Jones i dag på messenger, temmelig vasst mønster.. Og Gareth... han er vanvittig dyktig fisker, er vel fint få som matcher han på innsjøfiske.

Gareths Gazbuzz.jpg

Hildrane du! Den var flott. Det er noe med den enkle elegansen disse fluene har som er veldig behagelig for øyet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎1‎/‎22‎/‎2019 at 9:45 PM, Rune Stokkebekk said:

Har bestilt. Send meg adressen din Rune, så kommer det gave i posten. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...