Gå til innhold

Ninjaoversikt over døgnfluer


Roaas

Anbefalte innlegg

Heisann.

Som veldig ny fluefisker i fysisk vinterdvale og psykisk påvirket av fascinasjonen for døgnfluer, så har jeg lett en del etter ett enkelt oppslagsverk for døgnfluer. Har lest en del på nett og bøker, men sliter litt med å få det til å sitte blindt. Derfor har jeg vært på søken etter noe som gir en mulighet for kjapp resonnering av hvilken døgnflue man har foran seg. Det optimale hadde vært en app som var tidligere, insektsguiden typ. Kan godt hende jeg prøver å få til noe sånt på sikt, men må bygge litt mer erfaring før den tid.

Så, for å komme til kjernen, jeg har laget noe, først og fremst for min egen del så jeg slipper å søke meg blind i felten eller måtte ha en bok tilgjengelig. Ville dele den med dere, særlig andre som er nye og tenker som meg. Er ikke sikkert det er noen i det hele tatt, men uansett. Her er den, en aldri så liten oversikt over døgnfluer.

Døgniser speedchart.pdf

 

Dette er på mange måter første utkast. Jeg håper på å kunne oppdatere den med mer, f.eks haletråder, hvor i landet man finner de enkelte, høydemeter, når på døgnet (ca) den klekker etc. Dersom noen har innspill på hva de føler kan være viktig så si gjerne ifra, jeg håper på å få denne flawless, og samtidig håper jeg på å bli flinkere på å huske døgnisene.

Jeg har hentet infoen fra wikipedia, artsdatabanken og klekkedatabasen her på FFS, så dersom noen har noe som de mener bør endres, så si ifra, jo mer presis den er, jo bedre. Åpen for alle innspill. Og ja, det er kun fokusert på de jeg trodde var mest relevant å forholde seg til...

 

Håper den kan hjelpe noen i hvertfall.

 

Endret av Roaas
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, RolvS said:

Fin oversikt!

Og når man myser, ser man at man trenger tre farver i str 18, 16, 14 og 12 for å ha dekt behovet... :D

 

Myse a du...

@Jarle TL; Prøvde å legge inn bilder, men ved bilder slet jeg litt med å få dette til å bli bra nok, de ble så små.. Jeg skal få lagt til at Marginata kan forekomme som større enn angitt. Takk!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo ann på hvor du legger lista for hvor mye du tenker å ha med, men føler vell at bilder som du nevner er viktig. Det blir jo det som blir selve sammenligningsgrunnlaget. Tenker da først på selve insektet og eventuelt et bildeforslag på fluevalg. For min del så tror jeg at, jo enklere jo bedre.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice work @Roaas
Her er en versjon jeg laget en gang :)  Men min er ikke like enkel å dra med seg på tur da...

(PS: denne er ikke faktasjekket 100%, så det kan godt være jeg har forvekslet noe i googlinga i sin tid)

Edit: ser også at du har en mye bedre og enklere oppslags-struktur på ditt oppsett <<l. Jeg må liksom lete litt mer basert på det visuelle, i min oversikt

Døgnflue database.pdf

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jo takk. Men likte egentlig oppsettet ditt også, for det var mer som et oppslagsverk basert på kjennetegn lizzom... at man kunne "slå opp" i tabellen på konkrete tegn, som feks lengde, farge osv, og dermed selektere seg frem til den potensielle arten.

Edit: lagde den faktisk i excel... lettest å jobbe med/i

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Jan Ingvar said:

Hehe jo takk. Men likte egentlig oppsettet ditt også, for det var mer som et oppslagsverk basert på kjennetegn lizzom... at man kunne "slå opp" i tabellen på konkrete tegn, som feks lengde, farge osv, og dermed selektere seg frem til den potensielle arten.

Edit: lagde den faktisk i excel... lettest å jobbe med/i

Det var ment som ett sånt type oppslagsverk, men må få lurt inn noen bilder, ser jeg. Da hadde mye blitt bedre. 

Kult, jeg lagde i excel sjæl, liker det godt. 

Har forresten en fluefiskekompis som kjente noen apputviklere, så det kan hende det blir en app om en godt stund. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en app hadde vært noe! <<l (Finnes kanskje fra før også? men kanskje ikke en som er utviklet for norske forhold/forekomster :) )

Kunne med enkelthet betalt en hundrings for en skikkelig app på det området jeg iallefall, for jeg er langt fra noen ekspert i døgnflue-jungelen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Jan Ingvar said:

Ja en app hadde vært noe! <<l (Finnes kanskje fra før også? men kanskje ikke en som er utviklet for norske forhold/forekomster :) )

Kunne med enkelthet betalt en hundrings for en skikkelig app på det området jeg iallefall, for jeg er langt fra noen ekspert i døgnflue-jungelen.

Har prøvd å finne en app tilsvarende insektsguiden, men det er lite på norsk, eller som relaterer til norske forhold på en korrekt måte. Jeg tror en sånn app, for enkelhetens skyld, og min egen del, kunne vært veien å gå, da får jeg det mye enklere med meg i marka, i en «større» og mer oversiktelig  innpakning enn PDF.

Om den skal koste noe å få tak i må vurderes, avhengig av hvem som bidrar med bilder, informasjon om døgnfluer etc, hvor dyrt det er å lage designet, koding etc. Målet med den er ikke å tjene penger. Det er hvertfall noe jeg er villig til å se på!  

Endret av Roaas
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Ja det gjør jeg... ved nærmere øyesyn så er jeg ikke sikker på om jeg faktisk fullførte denne til slutt den gang jeg holdt på, for beskrivelsen av de siste to døgnfluene i lista ser mistenkelig lik ut :35_thinking: (bruker jo copy-paste og endrer teksten, slik at oppsettet blir likt).

Kanskje jeg skal gå gjennom oversikten nå og legge til Ignitaen som du også nevner ja :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden kan oppsummeres slik:

roaas: et ark funker bedre enn klekkebasen i felt, og så lærte jeg noe! Konge!

rune/eirik: er ikke basen bra nok?

rolv: plukk riktig strlse og ca riktig farve - spiller det noen rolle hva den heter? (Farve er forresten sikkert ikke så viktig. Ta den mørkegrå.)

:8_laughing:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Roaas skrev:

Ja? Hva, var det feil? 

Neida, skulle bare minne om at foreningen har en oversikt over insekter og byttedyr allerede. Klekkedatabasen fungerer relativt bra på mobile enheter som har nett også. Om det er ting som mangler, så tar det oss ikke så mange kalorier å legge det til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Eirik Rusten said:

Neida, skulle bare minne om at foreningen har en oversikt over insekter og byttedyr allerede. Klekkedatabasen fungerer relativt bra på mobile enheter som har nett også. Om det er ting som mangler, så tar det oss ikke så mange kalorier å legge det til :)

 

Jepp, helt enig. Det er ikke det at den er dårlig. Grunnen til at jeg ønsket å lage en PDF er fordi det er ikke alle steder jeg har dekning i skogen, så hvis jeg skulle trenge å slå opp noe så kan en PDF være det «letteste» dersom dekningen lugger. 

3 hours ago, Rune Stokkebekk said:

Jeg synes basen er veldig bra og enkel å legge inn saker i også. Hvis det er info som mangler typ farge på kropp med ref. til noen dubbinger så er det lett match som Eirik sier.

Good to know! Litt av argumentet for appen kontra databasen er også det samme, at da er du ikke avhengig av nett dersom appen kan kjøre offline utenom de gangene det skulle være oppdatering. 

For å si det enkelt; hadde jeg hatt Internett hele tiden, hvor som helst, så hadde det ikke vært nødvendig med ett oppslagsverk for meg i så stor grad. Samtidig hjelper det meg å kategorisere de i en PDF nå som jeg er ny og synes mange av døgnisene ligner på hverandre. Jeg er fan av databasen her, thats not the issue..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...