Gå til innhold

Hvilken type silikon til extended body?


Ruben Petterson

Anbefalte innlegg

Hei, har lyst og prøve og lage kropper til feks døgnfluer, daddy longlegs og øyenstikker med dubbing og silikon. Veit ikkje om de fungerer til daddy longlegs og øyenstikker? Uansett, lurer på tips om korleis type silikon og butikker ein kjøper dette?? Må ein kjøpe ein spesiell type til fluebinding? Eller fungerer ein vanlig som ein får på biltema? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye erfaring med dette, men har da prøvd for en tid tilbake. Du kan bruke vanlig silikon, men den må være waterproof.

Søk på Duck's extended body på YouTube så får du en fin intro. Jeg er litt skeptisk til holdbarheten på forlengede kropper med silikon og dubbing, men har som sagt lite erfaring. Fikk lyst til å teste litt igjen :-)

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ruben,

Du kan også bruke tekstillim, jeg hadde slikt fra 3M som ble ganske solid om man lot det trekke godt igjennom. Var en artikkel på gamle FFS om dette Lagde kropper til vulgata, danica, libeller.. Finn en tykk spiker typ 2-4 og bygg opp... Men, de libellene fisket ikke no bedre enn den jeg lagde med antronkroppen seinere, snarere tvert i mot.
Det blir litt stivt synes jeg med sånne kropper som du henviser til, flyter for godt til nymfer. Jeg har vel funnet meg tilrette med at fint lite slår floatant/polychenille når det gjelder kombinasjonen av flyteegenskaper/krokingsegenskaper/kasteegenskaper/slitestyrke. Var vel kanskje ikke den type uinspirerende svar du ønsket, haha ;D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antron synker lettere enn polygarn. Ja var på nymfer jeg mente dette om flyteegenskaper og sånne kropper, spesielt svære som libeller.
Joda jeg ser poenget med sånne kropper, er artig å lage litt forskjellig.  Så gjør man seg opp noen erfaringer om det funker bedre eller dårligere..
Du kan lage forlenget kropp på f.eks vulgata/danica med polygarn, been there done that, og det fanget. Men mer knot enn chenillen å feste haler...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tips om silikon til våtrom, den skal vist og fungere bra til denne typen kropp. Om de ikkje fungerer so er de ein erfaring rikere innen fluebinding <<l:D De med øyenstikker er nåkk meir med tanke på flytende kropp, slik som du har laget med tvinnet polygarn. Har laget nåken slike men har ikkje fått testet. Har og prøvd med foam kropp og ville sjekke med slik kropp av silikon og dubbing. :) Blir nåkk ein del fluebinding i år, so kjekt og få tips og erfaringer når eg skal lære nye metoder :D

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...