Gå til innhold
  • 0

Impregnerings middel


bushman

Spørsmål

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Dry Dip Super er fine saker. Finnes på sprayflaske i dag. Loon Lochsa er sikkert fin, men den må smøres på flua og masseres inn.

Strengt tatt så behøver du ikke å impregnere fluene ved bindepulten. Det holder å påføre ute ved vannet. Det fungerer fint for meg i allefall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1

Dip er egentlig forbudt å selge slik det gjøres uten norsk faremerking og tekst på flaska. Videre skal korken være barnesikker. Og ikke minst! Innholdet er ikke bra for hverken deg, fisken, vannet eller insektene. Gjelder Dip og Sprayen også. Det er en grunn til at vi (guideline) kuttet ut å importere dette etter å ha kjørt full gjennomgang på kjemiprodukter med eksperter for flere år siden.

Enig Jarle, forimpregnering er ikke nødvendig, de aller fleste fluer som skal flyte flyter godt nok til noen kast etter rett type inpregnering ved vannet.
Og gjør de ikke det... vel da har fluebinderen gjort dårlige material/krokvalg. Eller rett og slett klint på for mye som også er feil på f.eks cdc og annet som klistrer seg sammen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for tipps. Jeg vil tro at riktig dresset og bindet flue trenger ingen som helst impregnering for å flyte, man impregnerer for å forlenge flyteevne. Og er man i tillegg nybegynner på vannkast som meg og ønsker ikke å bytte flue hver annen kast for den går under vann ellers, så er det nyttig med ekstra impregnering, derfor jeg spurte.. :)

Et spørs til - jeg har sett i arkiv at selve godeste Andre Brun sa han bruker utelukkende Loon Aquel da den slå alle middler sammen - han er ikke aktivt her lenger men er det noen som kanskje bruker denne middel? Står at man skal påføre den minst 5 min før fisking, men hva med 5mnd før fisking? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fluer med hackle som bærende konstruksjon trenger definitivt impregnering, kropper har også godt av dette. Cdc i tørr tilstand er vel det eneste som ikke trenger noe i utgangspunktet men det er lurt å ha på litt på det også da det blir mer vannavisende. Aquel er ikke noe å ha på cdc, det er ren silikon og kladder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dersom du skal grunnimpregnere ei flue når den forlater bindestikka, er Water Shed bra. Det er ikke så mange fluer som trenger å grunnimpregnering, men jeg bruker det på noen. F. eks vårfluer hvor jeg bruker ekorndubbing for å få et litt rufsete look. Ekorndubbing har underull som samler en del vann, så der er det fint å grunnimpregnere. Water Shed funker også på Cdc.

Videre så har TMC et godt impregneringssortiment. Helt klart det beste av det jeg har testa ut. Mye annet som er hypet er geriljamarkedsføring av "pro-teamere" som har fått noe greier gratis ;-)

I tillegg til TMC produktene så vil jeg anbefale Cdc olje eller gel på cdc fluer. Man kan faktisk grunnimpregnere litt med cdc olje for å "samle" f. eks en comparadun vinge før den plasseres i boksen - om man er veldig nøye. 

  • Lik 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

takk for tipps. fikk høre at man kan lage et slags grunnimpregnerings middel selv, ved å blande bensin og textil impregneringen, uten noe konkrete detaljer. sitter noen på mer detaljert informasjon? ønsker å prøve ut..

Endret av bushman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...