Gå til innhold

Ikke på min fortom - 2019


RolvS

Anbefalte innlegg

Litt scary topic kanskje, men hva kommer du ikke til å ha på fortommen i 2019? :) Med håp om at jeg ikke tråkker noen på tærne, her er fluene jeg ikke kommer til å ha på fortommen i 2019. Som dere ser - jeg bedriver veldig vitenskapelig fluevalg!

Streaking Caddis - jeg har ingen ting i mot å surre hjortehårsfluer, snarere tvert i mot. Men SC syns jeg bare er ukul. Det finnes mer anvendelige caddis-fluer syns jeg. Både dyret og EHC-varianter. Brukte den ikke i 2018, jeg kommer ikke til å bruke den i 2019. Fikk en bitte liten fisk på den i 2017 - men det hjelper ikke. Not on my tippet!

Griffiths gnat. Ukul flue som tvinner fortommen. Blæh. Tidlig vår i 2017 var nok siste gang jeg plukka en slik opp av boksen.

«Klassiske» hackle-duns. Ikke fiska med etter 2015. Unntaket er Humpy, som jeg syns er kul å binde og kul som indikator med en nymfe under.

Lafontaines sparkle - både deep og emergent. Jeg går helt sikkert glipp av noe - mange liker disse fluene - men om jeg hadde en slik i boksen, ville jeg rett og slett ikke greid å knyte den på. Vanskelig å si hvorfor. Noen liker ikke lakris heller - det er trolig genetiskt.

  • Takk 1
  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artig tråd.

I saltvann så kommet jeg ikke til å sette på en pattegris. Jeg har faktisk aldri fått sjøørret på den. Vet ikke hvorfor, og det har ikke stått på forsøkene heller. Prøvde å kaste meg på 'hypen' når den dukket opp. Tok lang tid og binde, dyre materialer og... null fisk. Sjøørretfiskets største skuffelse for min del.

I ferskvann så kan det hende streaking caddis havner i samme kategori, men jeg har ikke helt avfeid den enda. Men etter ørret i ferskvann så kommer jeg aldri til å sette på nymfer, buzzere eller noe annet som fisker under overflaten. Klekkere av typen once and away er dypt nok.

  • Lik 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolvhar helt rett med Griffiths, Truls er bare trassig og snever som ikke vil bedrive ekte myggfiske = buzzers. Det er myggfiskets Rolls Royce.. sånn klekkefiske er egentlig bare en barnesykdom. I tillegg kommer gyslige fluer som Montana, Superpuppan, Rakkelhanen og alt av streamere som ikke har skikkelige øyne. Det er lættis. Streaking er innafor hvis det er grandis på vannet, ellers så er det i samme kategori som å sette på en Tsjernobyl "ant" og nidra... Klart det blir fisk.. men er det så om å gjøre a?

Deep og sparkle fra Fontaine... Aldri brukt og synes det er navlelo. Vårfluepuppefiske er hovedsaklig presentasjon og teknik. En grønn med bly fisket rett har aldri skuffet meg. Fontaine kom med mye rarere ting enn de to ;D

  • Lik 1
  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke undervurdere litt god gammeldags trass. Det har fanget meg rimelig mange fisk opp gjennom;)

Når det gjelder å fiske under vann i ferskvann, så har det lite med trass å gjøre. Heldigvis er vi forskjellige og liker ulike ting. Nymfer, buzzere osv gir meg bare ingen ting. Det er for meg kjedelig, og da sitter jeg heller i ro og nyter naturen. Kom til å tenke på det, så er det vel egentlig kun slike jeg bruker under vann i ferskvann... 

I sjøen derimot...

får nok gjort unna undervannsfisket nok der vil jeg tro. Litt vondt for å tro at 'snever' beskriver mitt fluefiske. ttongue

 

20190106_164607.jpg

Endret av Truls
  • Lik 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte nevne Europea 12. Den har sikkert tatt flere trofefisker enn hva jeg ønsker vedkjenne meg men dette er og en skikkelig snurrebass som synker så snart den har sett vann. Skjitflue som jeg har prøvd én gang uten hell. Ellers gjelder de samme betraktningene som for SC.

Hva LaFontaine gjelder, så jeg en film med ham om caddisflies. Jeg syns alle fluene han viste fram så ut som lodotter mer eller mindre. Jeg beit meg og merke i at han hadde en ganske spesiell humor (som jeg likte veldig godt.) Etterhvert begynte jeg å leke med tanken om at fluene han presenterte rett og slett var en stor prank - det hadde passet personligheten hans...

  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FIsker med buzzer på vak jeg vettu Trulsen, et nødvendig onde etter noen turer til Irland. Hadde du kommet med klekkern og kastet på de fiskene samt mange andre jeg har tatt så hadde du stått der med langnese. Ok, kanskje ikke snever... Men litt rart at du som er så ivrig kun sverger til det enkle fisket i ferskvann. Tørt er jo veldig ukomplisert vs. nymfe, streamer, euro nymphing etc..  Men... for ordens skyld så tar jeg nok 70% av all fisk på tørt.

Nei... Nei... Rolv :8_laughing: E12 er no dritt når man binder den med det vi kaller high end hanehackle. Best er den med sparsomt indisk eller enda bedre hønehackle av bra kvalitet. Bind hackle bakover, se bilde for tilnærmet fasit. Gjerne med cdc i kropp. E-12 fikk jeg min første ørret på flue på, tok den første over kiloen, har også fanget +2 på den. Så den blir ja, har laget noen med cdc hackle også som jeg skal prøve i år, lenge siden jeg har brukt sånne. De jeg binder kan fint fiskes med 6x fortom, de flyter ikke som en dupp men nok til at jeg får kastet noen ganger på en vakende fisk. Hvis man ønsker bedre flyt så spinn cdc til kroppen og klipp til fasong. Jeg snurrer stort sett ei fjør ala Petitjean.. Og lag dem ikke på de tyngste krokene.

Tipper LaFontaine har publisert mer enn ei flue som aldri hadde vært i fisk før artikkelen gikk i trykk. :8_laughing:

e12.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shitmansbuzzer (shipmans) har stått i boksen alt for mange år uten å gjøre seg fortjent til noe som helst. Nå er det nok! 

Alle slags steinfluenymfer. Unødvendig kompliserte greier når jeg allerede har hareøre og fasanymfer.

Ser at fler er skektisk til SC til vårfluefiske...Har aldri sett på den som noe annet en attraktor og den blir! :ph34r:

I saltvann har jeg aldri fått fisk på ei reke men en må jeg vel ha..pattegrisen og sånne naturtro reker som tar en time å binde derimot kommer nok aldri i boksen min. 

..gleder meg til å prøve squirmie.. pppray

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sær og sta er ord som beskriver meg bedre Rune ;)

E12 er en flue jeg ikke har i boksen og dermed heller ikke kommer til å sitte på fortommen min. Men jeg skulle gjerne ønske at muligheten til å bruke den var der for jeg synes det er en veldig estetisk flott flue, men det er en flue jeg aldri har klart å binde opp et eksemplar jeg har blitt noe i nærheten av fornøyd med (enda) 

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Truls skrev:

Sær og sta er ord som beskriver meg bedre Rune ;)

E12 er en flue jeg ikke har i boksen og dermed heller ikke kommer til å sitte på fortommen min. Men jeg skulle gjerne ønske at muligheten til å bruke den var der for jeg synes det er en veldig estetisk flott flue, men det er en flue jeg aldri har klart å binde opp et eksemplar jeg har blitt noe i nærheten av fornøyd med (enda) 

Høres ut som vi er ganske like (sære og sta) :D

Det kinkie med E12 er å få rett fjær og bruke de rette. Jeg har handla meg selected fjær fra Flydressing, mulig de har sånne ennå. Er vel 15 år siden jeg kjøpte meg to sånne esker på shoppen i høkensås ;D E12 er bra på flatt vann og i krok 12/14. Jeg bruker nok Cdc & Elk like mye, det er vel de to jeg har som basis i boksen til vårfluer.

Fant jaggu sånne fjør jeg handla, sikkert flere som har men det er disse: https://www.sportfiskegiganten.se/gräsand-sorterad-e12

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brun og Grizzly Whiting høne er min favoritt de er ikke så dunete. De er ikke gratis men veldig fint til tørrfluer med vanlig hackle.
Brun og mørkere grå cdc er ikke toskete det heller og langt rimeligere, kan spinne dette samt legge på en runde eller to med partridge foran for å få litt mer frekke bein. Blir fint det.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dere gutta etterhvert ganske off topic ass! ooofftopic

Denne tråden skal ikke handle om hvordan binde den beste E12’ern, men at noen av oss ikke har noen planer om å bruke den vanntrekkende snurrebassen og andre flue-obskøniteter i 2019... :8_laughing:

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg fisker med streaking Caddis så det griner etter. Men har vel egentlig sklidd mer og mer over til Goddard - uten hackle. Skal fiske masse med SC i år i hvertfall, faktisk ekstra mye etter å ha lest i denne tråden! 

Ting jeg ikke skal fiske med i år er i hvertfall reker og sånt saltvannstull! Dere får med andre ord ha flyndrene og brennmanetene deres for dere selv! ttongue

Griffiths gnat klipper jeg alltid under, og gjerne over også! Lurer på om jeg faktisk skal lage en Griffiths Gnat møter Dyret-variant til årets sesong!?

 

 

  • Lik 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at man eier estetisk sans, er det ganske mange fluer som ikke blir med i mine bokser. Jeg driter i hvor "gode" der er, men streaking caddis, montana, wolly bugger (egentlig alle streamere), dyret og elk hair caddies (egentlig alle fluer med hackle rundt hele lengen av krokskaftet), dukker ikke opp på min fortom. 

Mitt fiske når det ikke vaker er fokusert rundt buzzere, nymfer og en og annen klassisk våtflue hvis alt annet feiler og ungene er sultne. Ellers så har jeg innfunnet meg med at det ofte er helt greit å ikke få fisk også. 

I sjøen er derimot alle triks lov:) 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle forunt å få til dette kystfisket skjønner jeg... ttongue

 

Montana er en stygg flue, som jeg ikke kunne tenkt meg å knytte på fortomen, enig med den. En vederstyggelighet rett og slett. 

God holdning med å ikke måtte få fisk. Jeg skal bli flinkere til det når jeg fisker på kysten,  men har vært så bortskjemt et par år på rad at den siste sesongen som har vært noe tregere så har forventningene vært for høye, og da har et par turer endt med skuffelse. Og det er tåpelig å være skuffet over å ha fått vært på fisketur. ppcrazyeyes

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fra spøk til lav alvorlighetsgrad. Jeg er opptatt av at fluene ser pene ut. Faktisk rimelig latterlig fokusert på akkurat det. Helt unødvendig? - Det skal være sikkert, men sånn er det nå en gang her. Derfor klamrer jeg meg fortsatt til en del våtfluer, nettopp fordi det peneste jeg vet innen flueverdenen, er en strøken våtflue med vinger. 

Nuvel, et mønster jeg aldri skal ha i boksen er i hvertfall sånn mopp-flue eller hva det heter. Det spiller ingen rolle om den fanger fisk, drar damer eller gjør deg rik. Blir faktisk litt kvalm av å se dem. De minner meg om maggot. Eller maggot på steroider - hvis det finnes. Maggot er for isfiskere, hvilket også snow joggers er. 

Håhå, skal stoppe her før jeg tråkker noen på tærne. Dere får ta det med en god grøtsleiv med salt;)

Endret av Håvard Åsbø
  • Lik 4
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fluer blir med fra tidligere år, noen nye havner i boksene i 2019. De som ikke knytes på fortomen min er:

  • Squirmy - ser grell ut, har lite med fluefiske å gjøre i mitt hode. Da finner jeg heller fram toppknytestanga på 4 meter og koser meg med mark og dupp med guttungen :-)
  • E-12 - mye gode poenger i tidligere kommentarer. Dårlig holdbarhet, trad. hackle, dårlig flyteevne. For vårfluer er det så mange flotte alternativer. Cdc&Elk og andre hjortehårsfluer, Vagwing og ikke minst alle variantene med polygarn. Dette er mer i min smak.
  • Articulated streamers - disse var hypa for et par år siden, men jeg synes det ble litt for grovt for min smak. Setter heller på en midizonker.
  • Montana (nuff said)
  • Rosa, hvit og orange Woolly Bugger - fra min mørke, mørke fortid. Disse er nå solgt til høyestbydende. Min guilty pleasure: noen svarte med litt flash har fortsatt plass i streamerboksen. Ikke si det til noen.
  • Kjøpefluer
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2019 den 12.02, simen corneliussen skrev:

Shitmansbuzzer (shipmans) har stått i boksen alt for mange år uten å gjøre seg fortjent til noe som helst. Nå er det nok!

Du har samme holdning som fiskekompisen min! Haha! Du skulle bare sett hva jeg tryllet fram i elva oppi bygda (med et av Norges største alpinsteder) med denne flua! En liten lureflue er det, om en litt kjedelig, da den entomologisk ikke ligner grisen. Imiterer det meste som klekker på en utmerket måte, der den ligger dypt i vannfilmen.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke ha dyret.

shipmans, squirmy, streaking og sparkling puppa var jeg veldig fornøyd med, sommer og høst har de fanget, shipmans har jeg ikke prøvd på vår.

gir libelle et siste sjanse i år, det samme gjelder alle andre zonkere. Om jeg ikke får fisk på de denne år så blir det ikke flere til neste år, zonkere generelt tar mer tid å binde enn andre fluer som jeg for mer glede av..

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jarle TL said:

Rosa, hvit og orange Woolly Bugger

Rosa og orange - det er jeg enig i at er grelle greier... Men den nest største brunørretten jeg har tatt i Norge spiste en hvit wolly (med grizzly hackle, så ikke heeeelt hvit) en vakker høstdag for et par år siden, så den har plass i boksen noen år til... :8_laughing:

  • Lik 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SC tok jeg min hittil største fisk på, og dersom flere velger å fjerne den fra boksen så blir den derfor desto mer aktuell for min del i år. Jeg digger faktisk den flua.

For meg handler det mye om førsteinntrykk, spesielt siden jeg er ung i faget. Takker farvel til Elk Hair Caddis, den har jeg ikke fått noe på, og jeg vet ikke hvorfor men den ser bare.. litt dust ut? Jeg vet ikke, jeg bare liker den ikke til tross for at jeg har hørt flere være fan av den. E12 kjøpte jeg, ikke vet jeg hvorfor, hadde èn flue av den, den sitter igjen i ett tre i Rena, hadde ikke noe feeling på den, blir ikke kjøpt ny. Kommer til å styre unna andre våtfluer/nymfer enn buzzere til myggfisket, skal prøve myggrigg må vite. Føler meg helt ubrukelig på å fiske vått, klarer virkelig ikke finne komforten på det. Har prøvd Woolly bugger, Kola killer og zonkere, men det funker ikke, skal ikke hive de, men de blir neppe brukt i år. Får ikke fisk selv om jeg har fått fisk i samme vann før. Tenkte å prøve å bli bedre på tørt.

Skulle det knipe helt sinnsykt, at alt håp om tørt er ute, ingen vak på eks antall timer, så er jeg villig til å prøve libelle, med det ryktet den har som ørretfanger det jo nesten umulig å la være.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arti tråd dette.

Få fluer som er bannlyst fra min fortom, jeg har prøvd forferdelig mye rart siden jeg starta med fluefiske men det siste året ble antallet forskjellig fluer redusert en god del.

Kommer til å fortsette med det, når det kommer til fiske under vann så sitter jeg igjen med svart og grønn woolybugger, hareørenymfe og prince nymfe. Har prøvd libellenymfa en hel del på turer uten vak uten hell for så å bytte til Wooly bugger å fått fast fisk. Så den blir pensjonert i år sammen med griffits gnatt som har vært med fra start men aldri gitt fisk selv med mange forsøk. 

 

 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...