Gå til innhold

the nybegynner problemer


bushman

Anbefalte innlegg

lurte om hvordan dere løser følgende to scenarier ved fiske:

1, the MYR: fisk vaker nær land, bare noen få meter eller enda nærmere, på en myr hvor det er masse plass til baksleng. Du kaster langt fra vann, uttpå myra og flua lander perfekt på vann to meter fra kanten. men det selvfølgelig blåser og flua er flyttet helt inntil kanten og du må kaste ut på nytt. når jeg prøver å løfte opp så går vanligvis fluelinje eller flua i vegetasjon, henger seg, jeg må ut å knyte den ut og fisken er borte.

2, the TETT PLASS: du ser fisk vaker langt fra land men der du kan faktisk nå med vannkast. ingen plass bak deg og heller ikke mye plass til sider som er bruktbar. hvordan får dere ut flua med vannkast? Det jeg gjør er å ta et par meter linje ut foran stanga, kjøre en rollcast, ta ut mer linje, rollcast osv og det tar mange rollcast (4-5?) å nå punkt der man kan faktisk utnytte klumpvekten for å kaste langt nok, samt til jeg har kastet langt nok er flua helt våt og synker, gjelder spesielt CDC fluer som en klekker. Så må jeg bytte for å repetere til forrige steg, dvs det går ingen vei. Hva er deres metodikk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På myrene så er det gjerne litt kinkig med kantvegetasjon. Ha ute litt snøre ekstra så du kan gjøre et rullekast med snøret. Da kan man være heldig og få løftet flua når snøret ruller utover. Nok til å ha startet et nytt kast, bare å ta en baksleng, vinkle og uti igjen. Ellers blir det å dra hardt nok så du drar med deg vegetasjonen inn... ofte blir man sittende fast.

Ser du på denne https://www.fluefiskesiden.no/artikler/torrflue-spey-kastet/ så prøver jeg å etterligne dette, men det ser mer ut som et kråkereir enn det flotte kastet i videoen når jeg prøver meg. Noen ganger kommer jeg greit nok ut og da hender det jeg får fisken til å ta. Trøsten får være at man blir litt flinkere for hver gang. Dette burde jeg trene mer på for å si det pent... Funker sånn noenlunde i hvert fall. eller om man får gått litt lenger langs vannet så man får litt bedre vinkel så kan det være lettere å kaste mer normalt.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Fisk av myrkanten sideveis hvis det går.. ;D


2: Som Truls sier: 1: Lær først underhåndskast med ankring foran deg så 2: lær deg tørrfluespey kast. Eller bruk "SnapT/"Se-på-flua-kastet" til å vippe opp og inn så sender du lina ut. Snap kan brukes til å få inn snøret, vinkle og smekke ut. Det gir en ganske fin energi og kontinuitet. Her er eksempel, ikke så elegant, jeg fisker og tenker ikke på kasting.. bare få flua ut! Bak meg er det 2 irriterende svær furutrær som jeg har vurdert å hogge ned flere ganger... Og dustefisken holder seg nesten alltid ganske langt ute på grunna der når disse store myggene klekker. Flua en Runes Myggklekker krok 14 holdt seg flytende.

Apropos kasting... jeg har noen bekjente som ønsker å coaches litt i kasting, noen helt ferske andre som trenger litt veiledning. Jeg pleier å kjøre en runde med sånt i mars. Blir gjerne 2 økter på lørdag eller søndag med en uke mellom. Typ 6-8timer totalt. Jeg gjør det mest for moro skyld... De som ønsker å betale noe kan ta med ei flaske vin. Du/evt. andre må kontakte meg via facebook for dette eller legge inn en melding her så kan jeg sende til deg på face. Oppretter en gruppe der for de som skal være med. Datoer for dette kommer plutselig... så man må kunne prioritere..

 

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

1, Jeg har vurdert å kaste langs myrkanten men er litt beskymret jeg skal skremme bort fisken.. roll skal kanskje løse det, få se på vår.

2, det er en slik situasjon når du har tre veldig lavt og tørrflue spey la seg ikke gjøre - tett vegetasjon og i tillegg står du i en vik :-) en snap t tror jeg skal løse, det var kjempeforslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Bush: Jeg kan ikke skilte med samme antall fisketimer som mange andre her, men ting jeg syns funker er vannkast hvor du ankrer langt foran deg. Du mister lengde, men oppsiden er at du har skjul. Om du ikke har på oransje jakke og beveger deg rolig, trenger du ikke kaste mange meterne. Se fisk under som krevde et kast på kanskje seks meter, og jeg sto faktisk under/bak et relativt voksent furutre da jeg la ut flua.

Myrkanten: Som Truls sier - rull og mend. Jeg har med hell fiska av myrkanter ti meter fra kanten og rett og slett mendet flua langs kanten med litt hjelp fra vinden (som må ha riktig retning og som du må ta høyde for.) Tid på vannet, og mye feiling er nok medisinen!

3BBDEC06-97F7-41BE-A977-1B18160C4937.thumb.jpeg.9fcfb4f828f8192e2eb5ca426963a46d.jpeg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bushman skrev:

Takk for tips.

1, Jeg har vurdert å kaste langs myrkanten men er litt beskymret jeg skal skremme bort fisken.. roll skal kanskje løse det, få se på vår.

2, det er en slik situasjon når du har tre veldig lavt og tørrflue spey la seg ikke gjøre - tett vegetasjon og i tillegg står du i en vik :-) en snap t tror jeg skal løse, det var kjempeforslag. 

"Snapping" er ikke dumt, det er ganske greit å kontrollere hvor man plasserer innkastet og flua får seg en liten luftetur + kort ankring før utkastet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Rune Stokkebekk said:

Apropos kasting... jeg har noen bekjente som ønsker å coaches litt i kasting, noen helt ferske andre som trenger litt veiledning. Jeg pleier å kjøre en runde med sånt i mars. Blir gjerne 2 økter på lørdag eller søndag med en uke mellom. Typ 6-8timer totalt. Jeg gjør det mest for moro skyld... De som ønsker å betale noe kan ta med ei flaske vin. Du/evt. andre må kontakte meg via facebook for dette eller legge inn en melding her så kan jeg sende til deg på face. Oppretter en gruppe der for de som skal være med. Datoer for dette kommer plutselig... så man må kunne prioritere..

 

Kjempe stas, melder meg på og håper å få det til, må ta det litt ad-hoc men har jeg fri er jeg med :) Telles forresten en fire år gammel hjemmelaget mjød etter en hemmelig familie oppskrift som betaling og? :-) 

5 hours ago, Truls said:

Huff, hvilken dato var det nå igjen....

dato.. dato er greit, men den #/&## snø som bare ikke slutter å pøse fra oppi et eller annen sted er det som gjør meg litt nervøs.. vet noen forresten et bra sted man kan prøvekaste litt som ikke innebærer å kjøre ned til saltvann?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, bushman said:

ikke innebærer å kjøre ned til saltvann?

Glomma er isfri fra et stykke over Rånåsfoss og ut. Hender jeg tar en kastetur til stranda i Fetsund i ny og ned (jeg inbilder meg at det ikke er helt ublu avstand for deg heller?)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, RolvS said:

 stranda i Fetsund

Er det stranda der?

15 hours ago, Rune Stokkebekk said:

Her er eksempel, ikke så elegant, jeg fisker og tenker ikke på kasting.. bare få flua ut! Bak meg er det 2 irriterende svær furutrær som jeg har vurdert å hogge ned flere ganger... 

 

Rune, denne sted har høres ut som et perfekt sted til å ta opplærings sessjon på vår ;D;D;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Rune Stokkebekk said:

THAT! Ain't gonna happend ;D

Hva skjedde, er de to furu tre hogget? Syns det ser pent ut der likevel.. foreslår jeg tar et par ekstra liter mjød til smaksprøver og vi tar opp denne diskusjon etter oppvarmingen ;D

Endret av bushman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bushman skrev:

Hva skjedde, er de to furu tre hogget? Syns det ser pent ut der likevel.. foreslår jeg tar et par ekstra liter mjød til smaksprøver og vi tar opp denne diskusjon etter oppvarmingen ;D

Hi! Send meg en venneforespørsel på Face så legger jeg til de som vil på kastedag der :91_thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 2/12/2019 at 2:40 PM, Rune Stokkebekk said:

 

 

Apropos den første kast - er det et snake roll eller? Er det for å tørke flue, eller? Jeg har sett tilsvarende sekvens - et sånn rull kast og rett deretter et switch kast men lurer på om det er tilfeldelig eller om den har noe begrunnelse?

Endret av bushman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første kastet inn mener du? Det er vel en avkorta snap-t eller "se-på-flua-kastet" som jeg like gjerne kaller det. Faktisk veldig anvendlig når du ønsker å plassere flua gitte steder før utkast og ikke vil trekke helt inn.. Flua får seg en liten luftetur og blir kvitt litt vann før den smekkes ut...

Snakeroll bruker man mer når man fisker i elv og strømmen har tatt linen nedstrøms, da er det kastet praktisk for å vinkle seg inn og tilbake opp- eller strått nedstrøms. Mer kast for fiske med ting som ikke behøver å flyte, mye brukt tohåndskast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig line. André er (var?) loop-ambassadør så alt utstyret han bruker på film er fra Loop. Lina har samme farveovergang (gul til hvit) som min Loop Evotec 85-line, som jeg tenker er et bra gjett på hvilken line han bruker i filmen.

(post-submit-add: når du hører han estimerer lengde, sier han «mumlemumle åtte og en halv mumle 340 meter!» )

Endret av RolvS
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre har laget flere videoer, en av de var med Henning hvor de forklarte snake roll ut i elva, mener det var bonus til deres DVD som er nå desverre sletta, her er en til med litt beskrivelse for de som er interessert: 

men når det linje gjelder hadde jeg oppfatning at det var loop evotec 95 som de brukte?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, RolvS said:

farveovergang (gul til hvit) som min Loop Evotec 85-line

Alt mulig tøys man skal lire av seg og... Evotec 85 har gul running line og hvitt hode. Loop Opti stream derimot har samme farver som lina på filmen. I klasse 6 er hodet 8.5m. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...