Gå til innhold

Hvordan foretrekker du din spente spinner?


Kjell S. Rakkenes

Anbefalte innlegg

Tjena. Jeg er i gang med binding av spent og ikke spente døgnfluespinnere til sesongen. Dette er en flue som alltid er med i boksen, og fiskes med titt og ofte. Ved spinnerfall, selvsagt, men også på morgenkvisten etter spinnerfall eller bare generelt når jeg ikke har peiling hva fisken går etter. En god søkeflue, synes jeg.

Men så til spørsmålet. Jeg ser at det bindes mye flott rundt omkring, og de fleste av oss har likes and dislikes også når det kommer til disse immitasjonene. Jeg foretrekker mine spente spinnere med oppbundet hanehackle. Jeg skyr orgnaza som pesten og mener det er uaktuelt med slaskete polygarn. Oppbundet hane holder godt i mørket når spinnerne daler ned, og så flyter flua helt supert. Er ikke så nøye på farge - rustrødt er godt nok for meg. Varierer sjeldent eller aldri fra denne fargen (har noen helt sorte jeg binder da...).

Det kunne i denne forbindelse være interessant å høre om deres favoritter på spente døgnfluespinnere. Tipper mange liker og fisker godt med både CdC, organza og polygarn. Hva er din favorittvinge på spent spinner, og hvorfor. Har du noen spennende tanker ellers om hvordan den perfekte spente spinneren er utformet? Interessante farger eller triggere på flua? Noe som gjør at den flyter spesielt godt.

Gleder meg til å få inspirasjon :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgen Kjell,

Spent Spinnere er ikke det jeg bruker mest, og jeg har latterlig lite erfaring med spinnere tross 30+ år med fluestanga i hånden. De blir brukt men fryktelig lite i forhold til hvor mye jeg fisker med duns/spinnere som ikke ligger flate.  Jeg har hatt ulike typer og er nok ganske enig med deg :-)

1: Polyspinnere/Organzaspinnere:
Garnvinger kan brukes på fluer fra krok 18 og mindre, ellers helt håpløst. Mister fort formen som du sier, antron er versting på vingefronten synes jeg, skikkelig møkkamateriale som ser ut som ihjelgnidd navlelo etter 43 sekunder i boksen. Men, den største ørreten i marka på vulgata til d.d rundt 63cm feit kubbe.. tok en slik polyvinge på en mustad streamerkrok i str. 12. fffighting -> Jeg var nok ung, dum og uerfaren i 2002 :8_laughing:

2: Cdc:
Cdc er ikke så dumt og fisker bra, vingefjær på fluer større enn 18, fibre kan brukes fra 18 og ned med nok spenst. Men, ulempen er at de kan bli litt for "fluffy" synes jeg.
Man kan mikse inn litt organza/antron i cdc for å gi litt skinn i vingen. Det er ok på mindre fluer, da holder de fasongen ganske greit. Fargen er nat. brun, eller mørk grå. Ikke hvit!!!!!
Cdc flyter nok best.

3: Oppbundet hackle:
"Bergqvist metoden" , enkel å preppe, fin silhuett, holder seg bra i boksen, gir flott avtrykk. Favoritt. Gjerne med flashrib på noen også til kveldsfisket :-)
Binde opp som lennart, ikke 8-tall... da blir vingen litt bredere ved basen.. Jeg har lagt på en sighter på mine i vinter. Og jeg lager alle i nesten samme rustfarge typ som på bildet..

spentflash.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverger til oppbundet hackle i 90 prosent av tilfellene. Har noen i #18-#20 med lys cdc. Disse har blitt flittig brukt også midt på dagen under tunge klekkinger der fisken har mye å velge i. Innbiller meg at fisken ofte foretrekker disse som et lett bytte. Cdc'en gjørogså at fluen blir lettere å se. De største fluene i elven jeg frekventerer er aestevalis den binder jeg med både cdc og hackle og det kommer jeg til å fortsette med:)

Flotte spinnere, Rune. Bergquist-metoden ser jo fornuftig ut. Kan du gi en kort forklaring?

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Morten D. skrev:

Sverger til oppbundet hackle i 90 prosent av tilfellene. Har noen i #18-#20 med lys cdc. Disse har blitt flittig brukt også midt på dagen under tunge klekkinger der fisken har mye å velge i. Innbiller meg at fisken ofte foretrekker disse som et lett bytte. Cdc'en gjørogså at fluen blir lettere å se. De største fluene i elven jeg frekventerer er aestevalis den binder jeg med både cdc og hackle og det kommer jeg til å fortsette med:)

Flotte spinnere, Rune. Bergquist-metoden ser jo fornuftig ut. Kan du gi en kort forklaring?

 

Enkelt fortalt (håper jeg) så går den metoden ut på at du legger tråden under og oppå fibrene, inntil kroken på hver side. Man kryssbinder ikke i 8-tall.
Starter under med å splitte under, trekker tråden oppunder på din/eller motsatt side først og andre etterpå og legger to runder rundt kroken bak hacklet for å sikre. Så går man mellom oppå og presser fibrene ned med tråden en side av gangen. Tråden legger seg da tvers over vingen oppå og under.. Det fine er at man kan vinkle vingene ganske kontrollert med tråden. @Pål Hedenstad var det grei nok forklaring av en som binder "bakvendt" ? Og man gjør samme operasjonen med dubbing til slutt på undersiden.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Rune Stokkebekk said:

Enkelt fortalt (håper jeg) så går den metoden ut på at du legger tråden under og oppå fibrene, inntil kroken på hver side. Man kryssbinder ikke i 8-tall.
Starter under med å splitte under, trekker tråden oppunder på din/eller motsatt side først og andre etterpå og legger to runder rundt kroken bak hacklet for å sikre. Så går man mellom oppå og presser fibrene ned med tråden en side av gangen. Tråden legger seg da tvers over vingen oppå og under.. Det fine er at man kan vinkle vingene ganske kontrollert med tråden. @Pål Hedenstad var det grei nok forklaring av en som binder "bakvendt" ? Og man gjør samme operasjonen med dubbing til slutt på undersiden.

Åhh. Herregud så enkelt. Utrolig irriterende at jeg ikke har tenkt på det. Gleder meg til å komme hjem og prøve:). Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Berquists metode er den aller beste måten å binde opp hacklet på. Husk imidlertid på å finne et hackle med tynn stamme og ikke overdriv antallet runder hackle. Jeg starter "nederst", tar 5-6 runder fram mot krokøyet, og så tilbake til midt i hacklet og et par igjen der. Denne metoden gir gode spinnere, og gir muligheten til å lage gode no-hackle duns ved å binde vingene opp i 45-grader (eller noe i nærheten).

Har forøvrig tatt et bilde av boka til svensken hvor teknikken er illustrert.

Oppbinding-av-hackle.thumb.jpg.d812a98cce74af2603a7f4b995e2d445.jpg

  • Lik 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎02‎.‎2019 den 11.02, Rune Stokkebekk skrev:

Enkelt fortalt (håper jeg) så går den metoden ut på at du legger tråden under og oppå fibrene, inntil kroken på hver side. Man kryssbinder ikke i 8-tall.
Starter under med å splitte under, trekker tråden oppunder på din/eller motsatt side først og andre etterpå og legger to runder rundt kroken bak hacklet for å sikre. Så går man mellom oppå og presser fibrene ned med tråden en side av gangen. Tråden legger seg da tvers over vingen oppå og under.. Det fine er at man kan vinkle vingene ganske kontrollert med tråden. @Pål Hedenstad var det grei nok forklaring av en som binder "bakvendt" ? Og man gjør samme operasjonen med dubbing til slutt på undersiden.

Grei forklaring Stokkebekk. Viktig at det ikke er for mye tvinn i tråden når man skal gjøre den operasjonen der. Ellers er jeg enig med Kjell; hanehackle er det beste valget til spente spinnere og man må bruke fjær - eller deler av fjæra - som ikke har for tykk stamme. Det er ikke så mange rundene som skal til. Er man for generøs blir flua vond å kaste med lange spisser.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...