Gå til innhold

Hvilke parachute fly


bushman

Anbefalte innlegg

Hei

I skauen tror jeg nesten jeg bare bruker en:

https://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/626

Andre som jeg har i boksen er veldig lik denne (ikke like bra selvfølgelig), og tanken er ofte da på elvefiske:

https://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/645

Har kropp med biot, eller vanlig dubbing - kanskje med litt flæsj. I skauen blir dog disse nesten aldri brukt. Jeg har de opp til ca #14, mindre enn det bruker jeg comparaduns.

Fisker vel nesten aldri på Marginata, og da er fort klinkhammers som brukes. På Vespertina er det mest klekkere og nymfer og comparaduns. De andre som klekker på sommern er vel ofte ganske små, så da blir det comparaduns. Etter juli så er det nesten bare daddy på fortommen, men skulle det dukke opp noen større døgnfluer, så har jeg jo noen få "standard" parachutes som sikkert funker.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogsvann så er det stort sett Vespertina i mai og juni som gjelder for meg. Men ha gjerne noen Marginata og Vulgata på lur også hvis du er heldig å komme over klekking.

Til Vespertina i skogsvann kan du fint binde noen mørkebrune parachutes i str 16 eller 17. Helt svarte fungerer også fint. Den andre linken som Eirik poster viser et fint utgangspunkt. Bare juster fargene litt. Prøv å bruk ganske lett krok og så få runder hackle som mulig. Dette gir et mer naturlig avtrykk på overflaten. Parachutes fungerer som både klekker og ferdig dun (som sitter å tørker vingene).

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk. hva med f.e. en parachute fjærmygg eller landsinsekter som maur, stankelben osv? for mye jobb i forhold til en «vanlig» immitasjon, eller? tenker at f.e. en maur som er druknet eller stankelben litt under vann må bli en bra trigger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fallskjermfluer i skauen? Vel, mer eller mindre kun Vulgata på døgnfluer den som Eirik linker til. Har et par Marginataer, på vespertina så bruker jeg klekkern og comparadun på tørt. Har også litt små "klinkhammers" typer i ulike farger med biotkropp som jeg bruker innimellom. Morgans paramidge er faktisk en bra mygg/smågodt/multiflue, kanskje jeg skal legge ut en sånn i basen. Fallskjermdaddy brukte jeg endel før og det funker det. Fallskjermmaur har jeg også brukt men har andre typer nå. En flue som er generell god fiskeflue i para er Black gnat, lag med hvit polyvinge. Krok 16-18 (ikke lang krok som TMC 100), kan også være vespertina. Før jeg visste at ting hadde navn ;-) så fisket jeg mye med den, og det ble da fisk den gangen også selv om det var fryktelig langt mellom den litt større fisken.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bushman skrev:

Hvilken strl anbefaller du å binde? 

Sånne små parachutes med foam er bra fluer på krok 14-18.
Ikke  bruk no langskafta kurvakrok, typ 2487 lengde er fint.
Jeg har slike også i oliven og lys oliven. Oliven med oliven grizzly hackle og mørkere thorax. Lys oliven med svart thorax og grizzly hackle.
Halen/skinnet kan du bare lage av pearl krystal flash som du legger dobbelt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hva slags fluer vi snakker om. De vi snakker om her er generiske fluer som kan være mygg, og div annet. Hvis du mener fallskjermfluer som i Duns så har jeg klare meninger om det ja. Hvorfor binde fluer i alternative farger når man like gjerne kan binde fluer som er velprøvd og har fungert i årevis.. Selv har jeg kun 4-5 mønstre til døgnfluer med para som jeg bruker. Resten er NoHackles og Comparaduns i dun stadiet. Har en para på 16 resten er 12/14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Rune Stokkebekk said:

Kommer ann på hva slags fluer vi snakker om. De vi snakker om her er generiske fluer som kan være mygg, og div annet. Hvis du mener fallskjermfluer som i Duns så har jeg klare meninger om det ja. Hvorfor binde fluer i alternative farger når man like gjerne kan binde fluer som er velprøvd og har fungert i årevis.. Selv har jeg kun 4-5 mønstre til døgnfluer med para som jeg bruker. Resten er NoHackles og Comparaduns i dun stadiet. Har en para på 16 resten er 12/14.

Det var Morgans jeg tenkte på. Grunn jeg spør er både praktisk og økonomisk - jeg vet at de neste cca 15år skal jeg ikke ha tid å løpe i skogen og matche døgnflue klekninger, jeg skal ikke ha mulighet til bli til stede til riktig tid og må vente med sånn til jeg er i pensjon. jeg kan fiske bare når det kommer mulighet for meg å dra og da er sjansen størst å ha i boksen noen mygg pluss landsinsekter, de er der altid. økonomisk grunn er den at jeg har kjøpt en brunn cape som jeg ønsker å bruke mest om det lar seg gjøre..  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Til mygg så lag med svart kropp, oliven og litt olivenbrun. Svart er nok det jeg bruker mest, sånne små svarte er veldig fiskbare fluer.
Du kan sikkert bruke brunt hackle på alle, det er ikke så farlig. Eller du kan spinne litt cdc og surre rundt foamen, det funker ganske bra det også. Kan ta med noen saddlehackle til deg når vi skal kaste i mars/april så kan du lage deg noen med det.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilfeldigvis så tenkte jeg på den mønster du har helt oppe til høyre, med parachute base trykket tilbake som vingen - mener jeg har sett en bindevideo av den et eller annen sted tidligere og tenkte at dette kunne bli en "broren" - da har du parachute og vingen på samme måte som Morgans har.. prøver å binde et par stk i løpe av dagen, takk for alle tipps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bushman skrev:

tilfeldigvis så tenkte jeg på den mønster du har helt oppe til høyre, med parachute base trykket tilbake som vingen - mener jeg har sett en bindevideo av den et eller annen sted tidligere og tenkte at dette kunne bli en "broren" - da har du parachute og vingen på samme måte som Morgans har.. prøver å binde et par stk i løpe av dagen, takk for alle tipps :)

Jarle, la ut metoden, samme flua bare andre materialer i kroppen. En annen fin måte å lage fallskermhackle på sammen med foam er Morten Øland sin variant hvpr du bruker vanlig foam som du fester inn med et par surringer midt oppå så surrer du hacklet rundt og foamen presser dette ned. Du kan også ha vinge her men ikke den typen over, da må du binde den inn først. Fordelen er at du få lett synlig flue da med foamen. Dersom du synes foamen blir for bred så kan man legge litt lim i "hakket" på midten og presse den sammen og opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rune Stokkebekk said:

Morten Øland sin variant hvpr du bruker vanlig foam som du fester inn med et par surringer midt oppå så surrer du hacklet rundt og foamen presser dette ned.

Den har jeg ikke fått med.. prøvde å lete etter video eller bilde men fant ikke noe. ikke så farlig, bare lurte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bushman skrev:

Den har jeg ikke fått med.. prøvde å lete etter video eller bilde men fant ikke noe. ikke så farlig, bare lurte..

Det er en bra teknikk for fallskjermfluer med- og uten vinge. Skal se om jeg ikke kan surre en kjappis i kveld.. blir kun ræva mobilbilder.. gidder ikke å kjøre studiobilder.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ønsker å vite hvordan vingen av CDC på en vulgata lages, så fant jeg en spennende video laget av en kjenning :-D

når det gjelder Vulgata eller andre døgnfluer, når det er maaange på vann å velge fra, bruker man også en triggerpunkt f.e. i formen av en rød surring/ring på kroppen? 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... ligger vel noe gammelt i cyber ja :-) Jeg binder fluene sånn ennå og har gjort det i 20+ år. Man skal ha litt hackle på de fluene der, noen få surringer av hackle som er strippet på ene siden (som har blitt poppis for å få det pent) funker ikke.
Nei, jeg har aldri brukt noe triggerpunkter annet enn pearl krystal flash rib på goslinger. Denne flua over er det ikke noe vits å endre på, den har jeg fanget hundrevis av fisk på. Vulgisene er btw. klare... står på pulten å venter på juni..

vulgiser19.JPG

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/17/2019 at 11:41 AM, Jarle TL said:

Men ha gjerne noen Marginata og Vulgata på lur også hvis du er heldig å komme over klekking.

Når det gjelder vulgata klekker, ser at mange bruker en sånn type: https://www.fluefiskesiden.no/fluebinding/vulgata-klekkern/

men det jeg lurte om er hva er cca størrelse? I artikelen brukes det krok som er cca 2.5cm langt mens Jon-Erlen binder den på 1cm mindre krok til samme fomål - kan det bli såpass store forskjell på størrelse på vulgata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bushman skrev:

Når det gjelder vulgata klekker, ser at mange bruker en sånn type: https://www.fluefiskesiden.no/fluebinding/vulgata-klekkern/

men det jeg lurte om er hva er cca størrelse? I artikelen brukes det krok som er cca 2.5cm langt mens Jon-Erlen binder den på 1cm mindre krok til samme fomål - kan det bli såpass store forskjell på størrelse på vulgata?

Lengde på kroppen fra øyet til der halene starter er 18-22 mm, så rundt 2cm er ganske passe + litt haler.. Det er stor forskjell i størrelse på hann og hunn. Hanner er ofte under 2cm mens hunner kan være 2,5cm + haler.. Klarer seg med en størrelse på klekkern og dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørs ang TMC DryWingen - det er 4 tråder, to mindre og to større. Til parachutes bruker jeg en av de to breddere, som jeg bøyer igjen, dvs de er dobbelt så tykk men fortsatt syns det er for lite for posten i krok strl 16. Prater om f.e. Morgans flua.. noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...