Gå til innhold

Looped Cheeks Flexibuzzers


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Looped Cheeks Flexibuzzers


Flexifloss buzzere eller spanflex buzzere er mye brukte fluer blandt stillevannsfiskere i UK. Det finnes en rekke ulike farger og størrelser. Her som ved alle andre typer fluer er det viktig å tilpasse farger- og størrelser til der du fisker. Hvis du kjøper den tynneste flexiflossen som f.eks Wapsi SX3 og Veniard SSF så kan man binde helt ned i krok 16 uten problemer. Spirit Rivers Flexifloss FLXF er også smal og fin. Ellers så går det fint an å [...Les mer]

 

  • Lik 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved første øyekast liker jeg din måte å lage cheeks på med flexi veldig godt! Jeg har så langt brukt samme metode som McPhail og Mak - bind inn flossen på undersiden ved krokøyet og surre med tette wraps bakover, for så å dra de frem til krokøyet. Det krever litt trening å få flexien til å sitte pent midt under flua. Måten du presenterer her ser mye enklere ut å gjennomføre, samtidig som sluttresultatet ser vel så bra ut. Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 12.20, RolvS skrev:

Ved første øyekast liker jeg din måte å lage cheeks på med flexi veldig godt! Jeg har så langt brukt samme metode som McPhail og Mak - bind inn flossen på undersiden ved krokøyet og surre med tette wraps bakover, for så å dra de frem til krokøyet. Det krever litt trening å få flexien til å sitte pent midt under flua. Måten du presenterer her ser mye enklere ut å gjennomføre, samtidig som sluttresultatet ser vel så bra ut. Takker og bukker!

Hei Rolv,
Takker, kanskje jeg var litt kreativ der et øyeblikk... Jeg synes også det der er mye enklere, og hvis man ønsker en kortere thorax samtidig som man vil ha en kall det "normal" lengde på vingesekker så er det en fin måte.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jan Ingvar skrev:

Ja Nfisk har noe...men dessverre er det ingen norske butikker som har skikkelig fargeutvalg på dette såvidt jeg greier å finne iallefall...

da må man vel ty til ebay da...p-off

Det som er ganske fasinerende med materialer som Spanflex og Flexifloss er hva som skjer når du bruker samme fargen med ulik farge bindetråd. Så man trenger ikke veldig mange farger for å få til fine buggy fluer. For mitt fiske så er nok mørk og typ middels oliven viktigst i kropp, så kommer en fin middels bruntone. Til Cheeks så kan man klare seg lenge med en lys brun/ginger/gul og tusje med rød eller orange. Men jeg ser litt utfordringen med å få akuratt de fargene man søker på et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...