Gå til innhold

Haletråder


Jon Arne Tomter

Anbefalte innlegg

Jeg ser at kroppshår fra amerikansk elg (moose) blir brukt til haletråder på døgnfluer. Er dette noe bedre enn norsk elg?

Tenker jo at det må gå an å ta med seg en bunt hår eller en liten skinnlapp fra det neste dyret som stuper. Men hvor på dyret bør det i så fall tas fra?

Jeg synes forøvrig at haletråder er noe av det vanskeligste å få til når jeg binder fluer. Jeg tenker da på døgnfluer, spesielt no-hackle, hvor haletrådene bør ligge riktig for å gi flua støtte og flyteevne.

Jeg har nok blitt litt skjelven med åra, så finmotorikken er ikke all verden lenger. Synet har heller ikke blitt noe bedre. Fibbets er derfor ikke favoritten, så jeg har brukt mest hackelfibre. Men kanskje elghår er lettere å jobbe med?

Hvilke materialer og teknikker foretrekker dere for å få til bra haletråder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faux bucktail virker lovende. Jeg synes det funker greit å få de rett om man bruker en trådløkke av en bit bindetråd, som man hekter i krokbøyen pekende bakover, og sklir denne opp mellom haletrådene og binder den fast. Da får man skilt haletrådene på en god måte med tråd, og det funker både på to og tre haletråder. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon Arne,

Hårene bør ikke være luftfylte og passe stive, jeg bruker slike først og fremst til vulgata/danica. Faktisk usikker hvor fra på dyret, vil tippe oppå ryggen.
Ellers så bruker jeg fibetts, coq de leon og faux bucktail. Sistnevnte har jeg laget mange fluer på i vinter etter testing i fjor. De er tykkere enn fibetts og du klarer deg med 3 stk. Skal du teste Faux så kjøp fargen Tan, den er ganske anvendlig til det meste, kan evt. tusje dem mørkere.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...