Gå til innhold

Elv- og bekkefiske 2019


RolvS

Anbefalte innlegg

Ferdig med familietur i Heinselva på Hardangervidda. Mye knøttefisk - bortsett fra den ene som røyk fortommen min utpå kvelden nedstrøms Heinsæter. Det hadde helt sikkert vært pers pppray

Høydepunktene var dog et par tilfeller av klare instrukser til bruttern som lærer fluefiske: «stå her, kast dit.» og umiddelbart fast fisk... :) Utgjorde vel lett femti prosent av fiskene hans. Det har jo og sin verdi?

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten elv/bekk rett i nærheten (5 min gange) som jeg tok en tur til bare sånn for moroskyld, og egentlig i mangel på noe bedre å gjøre. 

Lite vann i bekken, så jeg brukte en liten fortynget streamer og fisket over strømkantene rett nedenfor fosser og stryk. Ble fem stk på et par timer blandt annet en på 28 og en på 34 cm. Ikke værst i bekken egentlig, og gøy på en lett winston i klasse 2 <<l

 

20190801_101300.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var ein liten tur i ørret elva i Borgund, Lærdal. Skulle i følge yr vera overskya med litt regn og rundt 18-20 grader, som burde vera bra? Er de kun temp i elva som bestemmer klekking av døgnfluer? Gjekk rolig oppover heile fluesona og såg etter vak og fisk, men var heilt dødt. Fekk eit par små på nymfer, sterke og livlige men max 300 gram. Nåken som har erfaring fra denne elva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vore der før, men såg ut som elva pleier og gå ein del høgere. Snakka med ein ansatt i sportsbutikk her i Bergen igår, han skulle til Borgund med guide no i veka som kjem. Skal sjekke med han om de vart suksess. Uerfaren fluefisker i ny elv og fleire km med fiske sone so kan lett ha gått forbi ein go plass eller ti. Er ikkje alltid like lett når elva er so klar og lav. Prøvde og få guide eg og, men alt er nåkk bestillt lenge før sessong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hadde det som lett kan vise seg å være årets siste elvetur etter ørret i helga. En krampetrekning på slutten av det som ble en veldig amputert (elve)sesong.

Det var første tur til denne elva, og jeg falma vel mest rundt i blinde. I dobbel betydning, ettersom det ikke var så mye å se av aktivitet heller. Noen små BWO-er fløt nedover elva på ettermiddagene, det genererte litt aktivitet, men det var ikke mye å gå etter.

84E68508-0785-41D7-9866-C7F30E3D7726.thumb.jpeg.e4f5d14ddb45604efd62f82e515deca8.jpeg

En ting som var litt overraskende, var at elva var rett og slett stappa full av mikroharr en del steder. Stedet på bildet over var en skikkelig barnehage. Her må det være noe feil med forvaltningen... (elva er relativt velkjent som en bra fiskeelv, med innslag av tildels grovvokst ørret.) Harr-populasjonen «var no ikkje sånn tidlige nei» Størstemålsbegrensning og maks en fisk/dag/fisker. Burde kanskje invitere til  harr-kakkefest?

Høydepunkt nr en var den ene store ørretten jeg så som head-n-tailet en eneste gang - nok til å øke hjerterytmen betraktelig men ikke noe mer. Nr to var en halvkilos harr jeg spotta i ginklart vann, som kom opp og tok tørrflua mi på første forsøk. Vakkert! (Dette var litt trøstefisk etter å ha skremt en like stor ørret noen meter litt lengre oppe i elva...)

E9968968-7A99-4C23-B7DE-C4B9BCD25A1A.thumb.jpeg.8f7c6c6e5def2eadaebebbbcb3413180.jpeg

Avslutta med en dag med streamer-denging. Belønnet med en ørret på 8hg. Hvit wollybugger ftw igjen. Streit... :)

Bare å begynne å tenke på neste sesong igjen...

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart endelig ein tur ut med fluestanga etter gammelt. Kribla etter og fiske med nymfer i elv etter innlegget til RolvS med tips til oppsett av fortom, vart ein rolig start med litt youtube om kortline fiske og kaffikoppen i hånde mens eg såg meg ut ein plass eg trudde de kunne vera fisk <<l Sette opp fortom 12 fot 4x mono, fortomsring, oransje/gul indikator fortom og 6x spiss med 2 stk kulehode nymfer. Første timen gjekk uten og få fisk , fekk eit par på men dårlig og treg kroking so dei datt berre av. Kort pause med kaffi, fettet fortomen godt og ut i elva med meir konsentrasjon på teknikk;) Viser seg at elva var full i fisk, og den mest sannsynlig hadde vore der heile tiden, men eg har ikkje merka at den tok. Fekk ganske mangen fisk, berre smått men var utrulig morro og sjå at teknikken kjem med litt øvelse. Takk Rolv for bra tips til oppsett av fortom til kortline nymfing<<l

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impulstur til Trysil. Pakka bare nymfestanga.

Miraklenes tid er ikke forbi. Skulle tasse over en liten grunn strøm i en sidekanal. Rakk meg maks til knærne. Så det ble bitte litt dypere rett fram (bunnen ble en nyanse mørkere) så jeg gjorde noen driv med nymferiggen. Det kan jo stå en liten harr der tenkte jeg. Men der fant jeg en ørret på 5hg gitt. Den sa j skulle hilse til @Tørrflua.

Jeg hadde aldri kommet til å fiske der med noesomhelst før jeg begynte med disse nymfegreiene... :) 

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RolvS skrev:

Impulstur til Trysil. Pakka bare nymfestanga.

Miraklenes tid er ikke forbi. Skulle tasse over en liten grunn strøm i en sidekanal. Rakk meg maks til knærne. Så det ble bitte litt dypere rett fram (bunnen ble en nyanse mørkere) så jeg gjorde noen driv med nymferiggen. Det kan jo stå en liten harr der tenkte jeg. Men der fant jeg en ørret på 5hg gitt. Den sa j skulle hilse til @Tørrflua.

Jeg hadde aldri kommet til å fiske der med noesomhelst før jeg begynte med disse nymfegreiene... :) 

 

Så den viste hvem jeg var ;D . Vi har en avtale om et par år ved spinnerfall.  Fram til det må den få prøve seg fram litt først. lllol

 

  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må faktisk innrømme at nymfa ble brukt for et par helger siden. Var først ved Rena, så noen timer i Glomma ved Koppang. Mye regnvær og 0 vaking. Da gikk jeg for indikator. Klarte å lure noen men heldigvis løsnet de selv rett før håving. Setter jo ut 95% av all fisk som jeg får i elver så det var jo vinn vinn. Indikatoren var av den typen som mr. H viste ved Trysil treffen. Brukte 9 fot fortom med ca 80cm spiss. Indikator ble plassert ca 150cm fra nymfe. Kastet oppstrøms.

Må faktisk innrømme at det er bedre å fiske med nymfe når det er helt umulig å få på tørt, spesielt når man har reist et stykke for å fiske.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . Har jo nå nesten parkert fluestanga, balansen er ikke som da jeg var 20 år. Men jeg har erfart etter siden 1988 å ha frekventert Glomma i området Atna/Hanestad og likeledes området nedenfor  Barkaldfossen og Høyegga en del, har jeg merket at det etter vårfisket og juniflommen har en tendens til å være bare småfisk som biter. Min oppfatning er at det må ha vært en eller to frostnetter før det er større fisk å få.

En annen ting jeg også har merket er at fisken og i særdeles harren har tapt seg i størrelse. De første årene var det vanlig å få kilosfisk nesten hver gang jeg vasket fluene. I dag er det en sjeldenhet. Kan jo være at jeg ikke har samme drivet over fisket på grunn av balansen. Tar ikke sjansen på vade dypere enn til knærne, og vadestaven er fast følgesvenn. Men dere som fortsatt har lysten og balansen i orden:  SKITT FISKE. 

Og foto er også

Magne Fjellstad ganske givende.

AMUNDSEN JPG 007_edited-1.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elve og bekkefisket er over for i år for min del. Siste turen ble nå 18 August. Den første var 20 april når jeg var på jobb i england og fikk landet første fiskene på Rhodani og Baetis Niger. En flott fisk på 1,2kg ble beste i UK som sto for mye villskap. Neste runde var en årlig tur til sverige rundt sankthans som infridde ganske så bra med fine klekkinger av bla. Danica og jeg/vi fanget flotte fisker hver eneste dag på 6 av 7 dager vi fisket. Blåste egentlig helt kokko hele uka der men det lot seg gjøre. Så ble det litt fiskepause før jeg fikk sneket meg til et par dager fiske på familietur hvor jeg traff ganske bra, ble mange flotte på lite tid og den fisken jeg husker best fra i år landet jeg da. Ikke noe monster, men 1,5kg på 4ern med sikkert 30m backing ute og hopp og sprett er jammen morro, den tok en kølsvart cdc mygg og jeg synes det var litt spennende med 6x tippet. Legger den ved. Så siste runden nå i midten av august, 3 dager avsatt til fiske, 2 dager innfridde og siste blås fullstendig bort. Det ble totalt 14 fiskedager i elv i år, noe som er ganske brukbart tatt i betraktning av at jeg fremdeles er gift og nesten bor i sverige :8_laughing: fiskemessig så er jeg veldig fornøyd.
 

1,5fjellturjuli2019.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har også i år fisket alt for lite, men noen helgeturer og noe som skulle vært en uke i Sverige har det da blitt. Sverigeturen ble noen dager kortere, da 0-3 grader, regn og kraftig nordavind ikke er helt optimalt. 

Helgeturene har også gitt varierende resultat, men den foreløpig siste, første helgen i september til..... ble faktisk ganske bra, med en god del fisk fra 7 hg til 1,3 kg. 

IMG_20190908_182030235.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...