Gå til innhold
  • 0

Hvor mye backing?


bushman

Spørsmål

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

I større vann så har jeg hatt noen lufteturer på 50-60m backing. Når det er sagt så har det skjedd 4 ganger på 20 år :8_laughing:
Stort sett så klarer jeg å holde fisken på selve snøret, men når det går på fisk av den svært spreke sorten og vannet er kaldt så er det mulig. Dette var fisk på 1,7 til +2kg.
I myrvann/småvann så har jeg kanskje hatt ute 10m backing på noen illsinte men det er også temmelig skjelden. Så hvis du lurer på hvor mye backing du bør ha så vil jeg si minimum 50m og ikke vits med mer enn 100. Jeg har 100m på mine sneller i klasse 4 og 5 som jeg bruker til både stille vann og elv. Har også tatt fisk i elv som har tatt 50+m backing.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I elv har fisken litt mer å jobbe med og går den nedstrøms kan det fort gå på en del meter. Veldig sjelden ute på backing egentlig uansett type fiske, men har på det meste hatt 10-15 kaaanskje 20 meter utenfor toppringen i stillevann, og mer eller midre det samme på sjøørret. 50 m bør holde plenty.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tja, et sted mellom 30 og 50 meter tipper jeg at det er på #4 snellene mine. Det blir det det blir. Legger alltid på fluelina først for så å fylle opp snella til passende nivå. Da er det bare å snu alt så er det klart. På SØ/HA sneller fylles på så mye som mulig. Går gjerne ned i tykkelse på backing for å få flere meter backing på snella. Fisker bare med full lengde liner, fikk liksom ikke helt dreisen på klumper.

Ikke ofte man ser backingen forsvinner ut gjennom ringene men jeg har gått tom både med ørret og Havabbor.

 

Endret av Tørrflua
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...