Gå til innhold

Farver på tørrfluer


RolvS

Anbefalte innlegg

Kunne like gjerne vært «sesong-prep» i tittelen. Anyways. Som alle fluefiskere funderer jeg på hvor mye farven på tørrflua har å si for hvor bra den fisker (det er jo egentlig et tema som burde evne skape ganske mye diskusjon, men det er ikke mye å se av den slags...)

Jeg har myst litt på videoserien «The Underwater world of trout» (som «new flyfisher» nå har publisert på ‘tube) og det stiller for meg hele saken i ett nytt lys! (Svaret er selvsagt «det kommer an på»... :)

De for meg mest spennende segmentene (ettersom jeg alltid kaster lengre enn 25 fot - har jo kjøpt langtkastende fluemaskin av en grunn, og mesteparten av starten av filmen skjer ca 25fot fra fisken... ) er rundt :40 uti filmen.

Noen lyspunkt, for de som ikke gidder kikke:

- Lysavtrykket flua lager på overflaten teller

- Høyt lys: fisken ser bare silhuett, lavt lys: kommer an på hvilken side av «vinduet» flua er i. Silhuett eller farver.

- Farven på flua er sannsynligvis mer relevant på fluer som sitter dypt i filmen (daah, kanskje, men det er noen kule illustrerende klipp.)

Ellers må selvsagt dette med farver ikke overdrives ettersom fisken ser farver dårligere enn oss.

 

 

  • Lik 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alle fluer vi benytter bryter. Det mest interessante jeg fant var dette med hvor sola/lyset treffer flua og er fisken på den siden av flua slik at den faktisk ser fargene. Det er verdt å ha i bakhodet når man fisker på fisk og har sola i ryggen eller motsatt. Videre ser man ganske lett hvor tydelig en døgnfluevinge faktisk er, ikke rart jeg fremdeles tviholder på de brune cdc fjøra :8_laughing:  Jeg har ikke 42 varianter av døgnfluer lengre i boksen, hadde skremmende mange før. Samtidig har man veldig lite å tape på å etterlikne de man ser på vannet ganske nøyaktig fargemessig (i impregnert tilstand). Under vann.. det er da fluene får sin eksamen helt klart. Det har jeg erfart mange ganger, derfor går jeg heller ikke på akkord med fargene/materialene når jeg skal binde fluer som har vist seg å være bra. Enig i at man ikke trenger å overdrive farger men man kan være nødt til å ha dem for å lykkes. Det kan være ting med en flue som får fisken til å ta, f.eks gule cheeks på en buzzer vs. røde.. Har originalen slike så kan fort fisken være fokusert på den svarte kroppen og den gule eller langt lysere "hot spot'n" og da kan det være den utløsende triggeren.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var skikkelig kult, takk Rolf!

I tillegg det dere nevner så fant jeg veldig nyttig to ting i filmen:
- ørreten ser laaaangt. det var nytt for meg, jeg trodde at på 15m har ørreten ikke mulighet å se meg. feil. men det med at det ikke hjelper å sette seg ned, og man ser faktisk enda større ut når man er ned ved kanten / nær kanten, det var enda mer spennende. i praksis betyr det - hold deg så lang fra vanne som du klarer.

- det med hackle syns jeg også var veldig nyttig - man bør ikke overdrive hackle, det mindre det bedre høres sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, bushman skrev:

- ørreten ser laaaangt. det var nytt for meg, jeg trodde at på 15m har ørreten ikke mulighet å se meg. feil. men det med at det ikke hjelper å sette seg ned, og man ser faktisk enda større ut når man er ned ved kanten / nær kanten, det var enda mer spennende. i praksis betyr det - hold deg så lang fra vanne som du klarer.

Tja, hvor skvetten er egentlig fisken?

Mange plasser er det jo særdeles sky fisk, og alt skremmer dem. I en elv oppi fjellene så var det svært lett å spotte fisk i elva, og man så med en gang man kom inn i synsfeltet deres. Da bråsnudde de og fant på andre ting. Ganske langt unna, selv om bredden var et lite nivå over vannfilmen. Her var det ytterst nødvendig med max 6x fortom feks.

Noen steder er de mere i gi-faen-humør, og jeg har fisket på kilosfisk som regelmessig vaket 80cm fra der jeg satt på torvkanten og i utgangspunktet peivet en del med stanga (tok ikke den da tilslag så nært ble litt vanskelig). Vaking innenfor 2 meter fra der jeg står skjer både titt og ofte, så det er ikke heeelt sikkert de blir redd selv om de faktisk burde se deg. Har personlig mest inntrykk av at lyder og dunking i torva skremmer mer enn bare tilstedeværelse.

Den gyldne regel er vel å være forsiktig uansett :) Og kanskje fiske av steder som man har tenkt å stille seg på før man går dit. 

Når det gjelder farver har jeg ikke mange svært forskjellige av en flue. Varierer oliven feks med forskjellig type kropper, som dubbing, biot og kanskje stretch tubing. Sjelden jeg gidder å ha flere med litt forskjellige dubbingfarver innenfor samme "type". Da har jeg heller et par forskjellige størrelser, og kanskje noen med litt bling feks.

Noen ganger er farge tilsynelatende veldig viktig, det har jeg sett når fisken tar dunsen som gjemmer seg nederst i boksen og egentlig bare har bittelitt annen farge enn de 10 andre som har vært prøvd. Kan jo være 100 andre ting som også er med på å få fisken til å ta i disse situasjonene, er ikke bestandig lett å vite. Følger ikke akkurat så nøye med hvordan sola er og hvordan jeg står i forhold til den og slike ting, her er det rom for store forbedringer.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/10/2019 at 9:05 AM, RolvS said:

Var og skikkelig kult å se «forstørrelsesglasseffekten» når flua kommer inn i «vinduet»

Jeg var litt overrasket over det. Kan det bety at farge / formen av posten på parachute har egentlig mye å si? Eller er det slik at fisken aldri fokusere seg på overflate, da den ser et eller annen spennende i vann under parachute..? Mange spørs :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...