Gå til innhold

Hva lærte du i sesong 2018


bushman

Anbefalte innlegg

Tenkte å åpne en tråd som går på erfaringer og nye ting man lærte den siste sesongen.
For min del var det første ordentlig sesong - jeg har også startet å binde selv så det var noe nytt i praksis hver dag, men skal jeg plukke tre ting så er det disse:
1, "størrelse spiller ingen rolle" - sier man, men skal du binde et mønster som du har beskrivelsen for, så er det faktisk greit å sjekke krokstørrelse (f.e. på flyhooks.org) på merke du binder på vs det som står i beskrivelsen. Det var bare på slutt av sesongen jeg fant ut at alle fluer som jeg bundet på strl 16 var i praksis TMC krok størrelse 19. Ikke rart jeg følte det var litt trangt og har ikke forestått hvordan man binder i mindre størrelser. På den andre side, jeg har nå ingen problemer med å binde på disse små kroker, så det var vanskelig start men bra øvelse :)

2, "vann har sjel" - jeg har besøkt cca 50 vann siste året men kom tilbake flere ganger til bare få av dem. Disse huset ikke den største fisken jeg har fått på kroken, men det var noe spesielt med de. Man kan få laks midt i byen, stor ørret på en av de store vann i marka, men disse frister ikke så mye. San stammen i Kalahari tror på at alle ting - stein, gress, tre, vann har sjel. De få vann jeg kom tilbake til har jeg opplevd noe magisk, stemningen var spesielt, disse hadde sjel og de kommer jeg tilbake til i år og.

3, "vannkast er basis" - det var sent i sesongen jeg måtte starte å lære meg å vannkaste. Det var ikke lett men - jeg kastet like langt som på overhodekast og i tillegg følte jeg at når jeg går over til overhodekast fra vannkast så følles den lettere utført og med bedre presisjon. I år blir det nok mer øvelser og nye type av vannkast jeg ønsker å lære meg.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt sånn at noen områder tiltaler mer enn andre. Jeg har vært heldig å kommet over noen sånne. Både skogsvann og plasser på kysten. Når jeg kommer dit så bare faller alt liksom på plass. Skuldrene senkes og jeg er på mange måter 'hjemme'

Det var en spesifikk ting jeg lærte i sesongen 2018, og det er at fluefiske etter gjedde er rett og slett dritlkult og ganske så rått.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ny var, og er, det mye å lære generelt, men hovedsakelig lærte jeg meg basics, blant annet løste @simen corneliussen meg å knekke en god del av kastekoden for meg ved Holmendammen. Jeg lærte også en annen ting, som jeg på mange måter var klar over fra før, men følte det manifesterte seg når jeg begynte med fluefiske, og det er at satan i gatan, det er SÅ mye vanskeligere enn det ser ut!

Gleder meg til ett nytt og lærerikt år i 2019.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Harr i Rena (og da sikkert andre steder) tar gjerne en diger dyret scatet over elva midt på dagen når det ikke skjer noe annet (nå hører jeg puristene sette kaffen i halsen nedover rekka.)

* Sik er mer kilne å få kroka enn ørret og harr

* Sommeren er kort, vinteren er lang (mye forbedringspotensiale her i år, mtp effektiv fisketid.)

* Nymfene må dypere, Rolv! De må dypere!

* Gjør som fysioterapeuten sier Rolv, så slipper du å få avkorta fluesesongen unødvendig!

Oppsummerer vel det viktigste tenker jeg...

  • Lik 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Sjøørret er ganske moro når den viser litt vriene sider.

At treg vår i marka med kalde netter og drittvær er undervurdert( jeg vil ha sånne langt uti mai i år )

At 2,5 måned med fiske går alt for fort og ikke blir kjedelig

At man ALDRI blir i nærheten av utlært innenfor denne hobbyen. Hver gang man mener man har knekt koden kommer ett nytt tilfelle og sparker deg i balla(dette lærte jeg nok lenge før 2018, men herregud som jeg blei minnet på det , igjen og igjen)

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-At det er lurt å starte dagen med en klekker.

-At nymfefiske kan være gøy hvis jeg skjønner hva som skjer.

-At streamerfiske ikke er gøy selv om jeg skjønner hva som skjer.

-At man kan vade veldig nærme fisken hvis man fisker oppstrøms.

-At lange kast bør være siste løsning i elv.

-Når jeg tror klekkingen er over, så er den det. Da er det på tide å dra hjem.

-Fremdeles skeptisk til mikroringer..

  • Lik 8
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • At Goo-mævvern fungerer i marka
  • At jeg ikke har knekt koden for nymfefiske i elv (det ser jo så dritenkelt ut!)
  • At man aldri blir ferdig med innkjøp for fluebinding
  • At sydenvarme i Norge er upropert
  • At woolly bugger fortsatt fortjener sin plass i streamerboksen (blasfemi?)
  • At man nok en gang får bekreftet at godt og tilpasset utstyr teller
  • At man før i tiden hadde bedre tid og at man skal være takknemlig for hver eneste fisketur
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jarle TL skrev:
  • At Goo-mævvern fungerer i marka
  • At jeg ikke har knekt koden for nymfefiske i elv (det ser jo så dritenkelt ut!)
  • At man aldri blir ferdig med innkjøp for fluebinding
  • At sydenvarme i Norge er upropert
  • At woolly bugger fortsatt fortjener sin plass i streamerboksen (blasfemi?)
  • At man nok en gang får bekreftet at godt og tilpasset utstyr teller
  • At man før i tiden hadde bedre tid og at man skal være takknemlig for hver eneste fisketur

Bør ha egen boks med guu-mævver! Jeg har dem fra 10-18 og i 3 farger på de fra 14-18 :7_sweat_smile:

  • Lik 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, RolvS said:

Jeg ser at både @Tørrflua og @Truls risikerer å lære noe nytt i 2019.

Ja, for min del er det helt nytt og at man skal fiske disse maur immitasjoner bare fra 10-18 og i tillegg tre farger når det slår kl 14. Høres nesten som åpningstider til et grønnsaksbuttik på grunnerløkka :-D :-D :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan man for eksempel fiske med streamer der man synes det er givende og gøy, for min del saltvann og gjedde. I ferskvann (etter brunørret) gir det meg ingen ting rett og slett, da sitter jeg heller i lyngen og nyter stillheten og naturen. Meg om det.. Man er hverken snever eller andre ting selv om man har utbytte av andre ting enn hva andre gjør.

Jeg lærte selvfølgelig en ting til i fjor (lenge leve kortidsminneforeningen)

Lyr er en veldig, veldig sprek og artig fisk å jakte med fluestang, og jeg er litt misunnelig på de på vestlandet og nordover som har muligheter til å gjøre dette på mer jevnlig basis. fyttirakkern for et første utras ;D

 

Endret av Truls
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/13/2019 at 10:56 PM, simen corneliussen said:

- jeg burde ha et synkesnøre til 5er stanga

Hm - hva er bruken? (Jeg kjøpte synk-fort til sekseren i våres - tenkte det kunne holde. Men kanskje ikke? Øyner mulighetene for å kjøpe ei snelle til her...)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om å lage seg muligheter for nytt utstyr, så er det bare å skaffe seg et inbilt behov og stå hardt ved dette, og overtale seg selv til at dette er noe man bare må ha. Etter hvert blir man veldig dyktig på dette. Og motsatt, om man finner en snelle man bare må ha, så er det bare å bruke fantasien og finne et behov som bare den kan dekke. Overtalelsesevne overfor seg selv er en kunst det er viktig å beherske. Egentlig bør man trene på dette på lik linje med f.eks kasting.

Dette er noe av det jeg er aller flinkest til når det gjelder fluefiske <<l

  • Haha 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med innbilt behov kan jeg kjenne meg godt igjen i, blir litt sånn om man har kjøpt seg en ny stang så er det liksom aldri noen av snellene man har fra før som passer, selv om man har riktig størrelse osv, den må jo også passe designmessig, samt at man helt sikkert trenger en ny line også, og å bytte liner mellom snellene blir jo bare unødvendig ekstra jobb...;D

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...