Gå til innhold

Whiting hackle og kvalitet


torese

Anbefalte innlegg

Hei, har etterhvert fått en bra samling whiting hackle i ulike farger og kvaliteter. Tok frem en gammel grizzly fra tidlig 90 tall. Denne har kortere fjær, tynnere stamme og er generelt mye bedre å binde med. Hackel på flua blir jevnere og det ser bedre ut. 

Hvordan er det så med whiting og kvalitet? Er hacklene blitt lengre men fjærstammen tykkere og fibrene stivere? Har også merket meg at fjærene har blitt mer usymetriske. Dvs at hackle fibrene er lengre på den ene siden enn den andre. 

 

Noen andre som har sett utvikling med hensyn til kvalitet hos whiting? 

 

Mvh

Tore

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, torese skrev:

Er hacklene blitt lengre men fjærstammen tykkere og fibrene stivere?

Ja det har jeg også lagt merke til. Dette gjør at hacklet innerst på fjæra blir vanskelig å surre rundt for eksempel en døgnfluevinge. Men har ikke opplevd at fjærfibrene er asymmetriske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 15.3.2019 den 22.51, torese skrev:

Hei, har etterhvert fått en bra samling whiting hackle i ulike farger og kvaliteter. Tok frem en gammel grizzly fra tidlig 90 tall. Denne har kortere fjær, tynnere stamme og er generelt mye bedre å binde med. Hackel på flua blir jevnere og det ser bedre ut. 

Hvordan er det så med whiting og kvalitet? Er hacklene blitt lengre men fjærstammen tykkere og fibrene stivere? Har også merket meg at fjærene har blitt mer usymetriske. Dvs at hackle fibrene er lengre på den ene siden enn den andre. 

 

Noen andre som har sett utvikling med hensyn til kvalitet hos whiting? 

 

Mvh

Tore

Sent svar, men jeg mener også at kvaliteten har falt - selv om fjæra er betydelig lengre nå enn før. Spesielt dette med ulik fiberlengde på hver side av fjærstammen setter jeg lite pris på. I de værste tilfellene er det jo fibrene nesten dobbelt så lange på den ene siden. 

Jeg har ikke registrert at fjærstammene har blitt tykkere, men så har jeg heller ikke kjøpt så mange nakker de siste årene. 

Før kunne man kjøpe hanenakker fra Whiting bortimot usett. I dag vil jeg nok granske nakkene nøye med en hacklemåler før jeg legger en tusenlapp på disken....

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Interessant tema.

Har nakker fra samme leverandør, helt tilbake til navnet var Hoffman.

Ikke bare har den generelle kvaliteten, spesielt på forskjellige lengder på sidene av hver fjør forandret seg negativt. Jeg er neimen ikke sikker på om jeg liker at hackelfibrene har blitt stivere heller...

Så stive ser jeg for meg, at de nærmest er i stand til å stikke gjennom den overflate filmen vi så gjerne vil at de skal henge i..

Det blir lenger og lenger mellom hackelbruken for egen bindings skyld. Av flere årsaker. Egenskapene er ikke like bra som før. Og det finnes andre løsninger på veldig mye, som jeg opplever minst like bra, eller bedre. :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Itte Hackel skrev:

 

Det blir lenger og lenger mellom hackelbruken for egen bindings skyld. Av flere årsaker. Egenskapene er ikke like bra som før. Og det finnes andre løsninger på veldig mye, som jeg opplever minst like bra, eller bedre. :-)

 

Det er med fare for å lære noe at jeg spør. Ville du sagt noe om i hvilke tilfeller du bruker andre materialer?

Ble nysgjerrig, og kunne trengt litt ny motivasjon for å fylle opp litt i boksene. Forbedringer og nye løsninger blir sjelden feil:)

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...