Gå til innhold

Forbud mot torskefiske


Truls

Anbefalte innlegg

Er det håp for torsken i oslofjorden?

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-side11/id2637397/

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/opELQa/fra-15-juni-blir-det-forbudt-aa-fiske-torsk-i-oslofjorden?utm_source=vgfront&utm_content=row-3

Noen som har en mening om disse tiltakene vil hjelpe?

Hva vil eventuelt måtte gjøres? 

Uttak av 42 sel virker i hvert fall latterlig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må nok alle bidra for å få en god bestand tilbake i fjorden. Fritidsfiske fra land og båt med stang og garn. Yrkesfiskere med garn og trål. Alle for en og en for alle. Den beste løsningen hadde nok vært å forby uttak  av torsk uansett hvem du er og hva du fisker med. Så for de som forsker si om det blir i 2,3 eller 5 år.

Hvordan de skal klare å følge opp at alle følger et vedtak, er nok mye værre en å fatte vedtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo iallefall ikke gjøre situasjonen verre?

Jeg støtter dette, men enig med deg Truls, det burde ha blitt tatt ut flere sel (og det gjelder ikke bare akkurat der, men langs hele Norges kyst!). Lysefjorden her feks, er etter sigende overbefolket av sel (kobbe), og det samme gjelder vel veldig mange steder langs kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

For sjøørreten sin del så mener jeg å ha merket en endring over en del år, spesielt siste tre. Det er færre fisk på strekker nære land, og de kommer inn sjeldnere og i færre antall, og færre store fisk tar i hvert fall jeg på grunnområdene. Fra å få opptil 20-40 på flere turer i sesongen med flere fisk over 1 kg og en og annen over 2 kg og større, så er det nå mer normalt med 5-10 på gode turer og kanskje bare en enkelt fisk over eller opp mot kiloen. Så noe av det samme ser ut til å gjelde sjøørreten (kun min opplevelse, ikke dokumenterbart) men at en del mer fisk går ute i sild og brislingstimene. Det blir mer random hvor man treffer på fisken, og mer pelagisk fiske. Unntak fra dette skjer stadig, men jeg mener trenden totalt sett ser ut til å gå i samme retning. Stedvis godt med små ørret, men færre store. De større fiskene tar mye brisling/sild så om det er færre av de eller om de er vanskeligere å komme i kontakt med skal jeg ikke påstå så mye om, men hva jeg fanger og hvordan peker i den retningen.

Endret av Truls
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste endelig helt ned til bunnen. «Leppefisk» er på økning i fjorden, den liker temperaturen bedre enn kutlinger og de andre småtassene. Så for SØ kan det jo tenkes at den overtar rollen noen av disse småfiskene har hatt i økosystemet? Bare å planlegge allerede med å finne noen leppefisk-imitasjoner som fisker... 

DD9629E8-AE26-4987-846C-50E81536E2DB.thumb.jpeg.6beaaecb16ca239401a9d6db97454b56.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan by på muligheter også. Berggylte kan få bra størrelse og er sterk. Burde kanskje prøves mer! Mye som kan være gøy å fange på flue

Usikker på om ørreten beiter i noen særlig grad på disse fiskene. Er litt skille i biotop osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si, men biotopen er ikke foretrukket av sjøørret, og små sjøørret som forviller seg til slike plasser, har nok en viss risiko for å bli mat for f.eks en litt stor lyr..,?

Nå bare spekulerer jeg, men for meg virker det som færre små sjøørret vokser seg store.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...