Gå til innhold

Hardy® Coastal Flats Series IN2


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Kjøpte for sikkerhets skyld tre vektklasser av Hardy® Coastal Flats Series  i julepresang til meg selv i 2017 og glemte de bort. Tenkte jeg skulle prøve sjueren i felten idag, men gode gamle Guideline Coastal gjorde at det ble liggende ubrukt i sekken. Vel hjemme , hvorfor ikke prøver det noen kast på den delvis snødekte plenen? Snøret er tungt , nesten så en skulle tro at det har ha gått med endel whisky når snøret ble designet: 19,5 gram på 9,8m i klasse sju. Veldig skeptisk da jeg rigget det. Kastemessig.: Det var som å bruke en god gammeldags skyteklump i hel line utførelse. Kan ikke ha for mye overheng og det skyter bra og langt, men noe tyngre skulle det ikke hvert. Ladet stanga dypt. Atskillig dypere enn tilsvarende Coastal i samme vektklasse. Inntrykket er positivt, men er redd at med fortyngede fluer kan det det bli vel tungt for stang  og coastal er å fortrekke til dette. Tiden vil vise om jeg har rett skal også prøve sjuersnøret på åtteren  og se hvordan det det fungerer, men det får bli en annen historie. Er det andre som har prøvd dette Hardysnøret ?

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heavy machinery! Coastal Flats i #6 er oppgitt til 17.5g på 9.8m, GL Coastal er 17g på 19.5m i #7. AFTM skalaen kan tydeligvis ta seg et stev... Jeg er rimelig sikker på at min Hardy Jet #7 kneler med klump på 19.5g. Som er pussig når stang og snøre kommer fra samme sted...

Hvordan er skytelina? Flyter den? Diameter sammenligna med GL Coastal? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AFTM-Den ble jo laget i 1960 og computerstyrt produksjon ikke fantes og man  fisket ørret med korte kast, man klarte bare å lage enkle taperinger  og den sier ingen ting om vekta på snøret etter 9,15, noe som er svakheten med systemet, men  det er det som gjelder  standarden fra 60 tallet. Når har jeg ikke målt skytelina på Hardy snøret  men det flyter og ser veldig likt ut som Guideline Coastal og begge er produsert i England. Apropos hardy snøret så er det nok best egnet til raske stenger og som det virker for meg lite kraftbruk. Spørsmålet er om man er tjent med å gå ned en vektklasse på snøret. Skal prøve det ut over litt tid, for snøret i seg selv er bra det og koster ikke skjorta. Nå har jeg ikke noe erfaring fra Jet serien til Hardy, men det skal ikke forundre om den takler det med forsiktig kraftbruk. Grunnen til at jeg sier det er at da Sintrix kom markedet og de aller første stengene kom til England var jeg i Alnwick  og fikk prøve den i kastedammen de har der. De hadde bare et snøre tilgjengelig som var 2 eller tre vektklasser over den stanga de hadde fått inn. Og det gikk langt, men stanga ble dyp den. Min erfaring med Sintrix materiale er at stanga takler bra snøre som er riktig lineklasse eller tyngre men dårlig liner den andre veier. De første stengene jeg fikk med Nano silica lim fikk jeg ved en feiltakelse med liner som var 50 grain for lette  og det ble en verden når jeg fikk rette liner.

Nyttig info om aftma: 

 

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hardy lina er på 9,8m ink backtaper og så runningline så har du nok svaret der vs. coastal (+2gram eller 8er uten backtaper) . Coastal har vekt på 9,8m men er i virkeligheten 14m-ish ink backtaper.. ;-) Hardy har nok ikke kunnet kopiere coastal da vår produsent ikke strør om seg med vår data og de er ikke laget samme sted. AFTM døde tidlig på 2000-tallet med moderne line- og stangproduksjon. Gramvekter er mye mer presist og en god rettesnor for de som ikke er veldig hardcore. Men det er jammen muligheter for å strekke anbefalingene der au med liner med lengre klumper og ulike taperinger på linene som erfarne fiskere gjerne gjør.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var virkelig oppklarende Rune. I England er det vel to eller kanskje tre snøreprodusenter, hvorav den ene har røtter tilbake i pure fishing systemet,  så lina er ikke definitivt noe kopi av Guideline Coastal som er mitt førstevalg. Liker lenger baktapering. Hardylina likner vel mer på Rio Outbond, SA Streamer express enn coastal. 

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...