Gå til innhold

Triggerpunkt på fluene


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg ser mange fluer hvor det legges inn et triggerpunkt.

Er dette hensiktsmessig, og har det noe effekt eller er det unødvendig 'bling' for fiskerens del? På fluer til ørret i innlandet, og sjøørret osv, sikkert mange ulike syn her

Hva mener folket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er svar på spørsmålet, men jeg har vel inntrykk av at mange triggere først og fremst funker på regnbueørret og nyutsatt stor fisk. Men fisker man på vill brunørret  - eller brunørret som er satt ut som små - har jeg ikke inntrykk av at triggere fungerer så voldsomt. Men det finnes jo alltid unntak og dette blir jo veldig generelt. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, egentlig har jeg først og fremst lyst til å høre hva dere andre mener om dette er nødvendig, eller om det har noe for seg i det hele tatt. På hvilke fluer man føler at de gavner.

Ser det fokuseres mye på et punkt som det røde på vaskebjørn, fluoriserende øyne på rekefluer, gjeller på streamere osv. Mitt inntrykk av at mye av dette er først og fremst for fiskerens del og har mindre å si for fiskbarheten, mens andre er fast bestemt på at det utgjør hele forskjellen på flua. Kinn på buzzere for eksempel, så ville kanskje følt at det vill hatt mer betydning enn i ei reke selv om selve punktet er mindre. Her vet jeg det er mange ulike synspunkter, så det er gøy å høre andres synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et klipp et eller annet sted på YouTube (sikkert på kanalen til Fly Fish Food) hvor Lance Egan poengterer at en rød/orange hot-spot har vært klart utslagsgivende. Det var enten på en Egan's Frenchie eller en Egan's Iron Lotus. Når han sier det utgjør en forskjell, er det vært å høre på. Dette er fluer han har fiska mye med . Forresten en mann det er verdt å følge med på. Han fisker MYE.

Øyer og gjeller kan man kanskje diskutere om er triggere i 2019 - er det ikke en naturlig del av ei flue ;-)

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen kar på intertubes som har fisket mye er Kelly Galloup, og han er overbevist om at en dæsj UV-pearl på nymfer er absolutt killer - det er ikke en «hot spot» kanskje i tidligere nevnte betydning, men jeg syns det er nære nok til å nevnes her. Han har ingen (syns jeg) god teori på hvorfor det funker, men han gjør dette med alle nymfene sine. Litt prat om det her: 

 

Metadiskusjon: hvordan skal et godt eksperiment se ut, for å avgjøre hvorvidt det gjør en forskjell? Jeg så en film fra Kanalgratis.se med Staffan Jensen og en (annen) danske - han hadde fisket mye med to versjoner av fluene, med og uten UV, og variert hva som er foran og bak (med samme resultat: ørreten hadde tatt UV-flua.) Syns dette var et greit og avgjørende ekspriment hva SØ-fiske angår. For tørrfluer - to i slengen går. For nymfer: da blir det vel straks litt vanskeligere, ettersom fluene fisker på forskjellig dyp. Hyppig bytte av hva som er oppe og nede kan hjelpe, men jeg syns det virker vanskelig å konkludere på basis av slike data (for mange variable som endrer seg mellom to kast. Lance og kompisene - har sett og lest mye fra dem - kan lett tenkes å ha gått i en confirmation bias felle de og.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pearl er effektivt, det kan etterlikne gass, klekking, eller bare noe spennende som skjer. Jeg har ganske mange fluer med f.eks pearl krystal flash og det er liten tvil om at de funker. Enten som rib på en dun når det er litt dårligere lys etc.. eller som vingesekk på ei nymfe. Eller tag på en klekker, mange muligheter og de fisker ofte veldig bra.

Når det gjelder hva ørreten ser og reagerer på så har jeg lest noe om at farger på rødskalaen er det de ser bedre enn oss mennesker, det de ser minst er grønne og det de ser best er blåtoner. På kveld, natt ser ørreten utmerket men ikke farger, på dagtid derimot så ser de farger meget godt.  Videre skal ørreten ha veldig dårlig dybdesyn men i området den fokuserer så er det skarpt. Sett i forhold til et menneske øye så er det logisk da vår pupill minker eller øker ettersom hva vi fokuserer på. Mens fiskens kan kun beveges for å skarpstille, det gir fisken veldig liten mulighet for å se en hel flue skarpt... thank god!

Tillbake til UV, blåtoner... sees best.. fisken finner lettere flua... Mulig det er årsaken.. Det er i hvertfall derfor jeg har ice dub uv eller minnow belly i mine minizonkere.. samt at de ser litt blågrå ut som småabbor.

FUCK! Han hadde ikke på superlim før han surra biot... det er litt ulurt.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/13/2019 at 8:02 PM, Rune Stokkebekk said:

Mens fiskens kan kun beveges for å skarpstille, det gir fisken veldig liten mulighet for å se en hel flue skarpt... thank god!

Det er i alle fall konsistent med at fisk kommer opp og kikker, for så å si neitakk (og ta ei flue med annen størelse etterpå.) Den ser ikke hvor stor den er på avstand.

On 4/13/2019 at 8:02 PM, Rune Stokkebekk said:

farger på rødskalaen er det de ser bedre enn oss mennesker

Den tappen som registrerer rødt, ser en annen (lengre) bølgelengde enn oss. 600nm mot 535nm hos mennesker[1]. Så rødfarver som for oss framstår som litt mørke og diffuse, har rene klare farver for fisken (vanskelig å synse om hvordan dette forholder seg under vann, hvor rødtoner er de første som forsvinner når det blir litt dypere.) Boka dette er hentet fra snakker om «Trout», og i USA betyr det vel så ofte regnbue. Jeg vil anta dette også gjelder for harren, ettersom de er i slekt og har utviklet seg i samme forhold.

I den siste videoen fra kanalgratis[2] binder Cato Vivelid Nilsen (på det norske fluefiskelandslaget) harr-fluer. På slutten av filmen sier han noe om at han tenker på en hotspot som noe som får flua til å stikke seg ut i mengden. Et annet relevant perspektiv i denne tråden syns jeg :)

[1] Har ikke lest denne selv enda, den er på leselista: https://www.amazon.com/New-Scientific-Angling-Ultraviolet-Vision/dp/0984086307

[2] https://youtu.be/ZUP9qloWKYo

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...