Gå til innhold

Nymfeindikatorer


RolvS

Anbefalte innlegg

Nå finnes det litt forskjellig å bruke som indikator på fortommen for nymfing - to-farvet mono (rio, soldarino), rød og gul fra Stroft, pluss misc fiks ferdige «euronymphing sighters» av ymse kvalitet. Jeg har dog til gode å se noen føre Skafars Neon Wax i norge. Noen tips til enkleste shopping?

https://www.czechnymph.com/en/indicator-neon-wax-scafars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, @Pål Hedenstad - har lyst til å teste disse fluoriserende voks-stiftene. Det virker veldig fleksibelt mtp å tilpasse sighteren i forhold til lysforhold med annet. Etter at jeg postet har jeg fundert på hvor mye gris disse risikerer å generere i stangringer osv (må tørke av før intrekk - hvem husker å gjøre det hver gang.)

En annen modell jeg tenker vil være synlig under de aller fleste lysforhold er å lage en «drops» indikator med «dråper» av fluo grønn UV-resin langs en halvmeter med rød-gul mono.

Jeg kjøpte en spole med Rio’s two-tone indicator tippet. De sier chartereuse-pink, men farven er nærmere gul enn chartereuse. Fungerer bra når lysforholdene passer for den gule, den rosa syns jeg bare blir blass og difus i alle lysforhold bak solbriller. Men her kan jo mye tweakes, farver på brilleglassene teller jo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2019 den 10.22, RolvS skrev:

Stemmer, @Pål Hedenstad - har lyst til å teste disse fluoriserende voks-stiftene. Det virker veldig fleksibelt mtp å tilpasse sighteren i forhold til lysforhold med annet. Etter at jeg postet har jeg fundert på hvor mye gris disse risikerer å generere i stangringer osv (må tørke av før intrekk - hvem husker å gjøre det hver gang.)

En annen modell jeg tenker vil være synlig under de aller fleste lysforhold er å lage en «drops» indikator med «dråper» av fluo grønn UV-resin langs en halvmeter med rød-gul mono.

Jeg kjøpte en spole med Rio’s two-tone indicator tippet. De sier chartereuse-pink, men farven er nærmere gul enn chartereuse. Fungerer bra når lysforholdene passer for den gule, den rosa syns jeg bare blir blass og difus i alle lysforhold bak solbriller. Men her kan jo mye tweakes, farver på brilleglassene teller jo også.

Jeg tror ikke tilgrising av stangringene blir noe problem. Sighter'en skal ikke innafor toppøyet uansett.

 

Velger du voksstiften så kan du jo bruke oppsettet her, og evt bruke den om sighter'en du har knytt på ikke er tydelig nok.

Her er mye fin informasjon om hva som benyttes:

 

Ganske interessant å se rekkevidden på denne riggen. Lina med tynn diameter er avgjørende om du ønsker mer rekkevidde:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pål Hedenstad said:

Sighter'en skal ikke innafor toppøyet uansett.

«Skal» - heri ligger problemet. Å huske å ta den av eller tørke den av før man pakker sammen... Da skjer det fort at tinga skal gjennom stangringene. ;) 

Bra liste ressurser for euronymfing! Jeg leste boken «Dynamic Nymfing» av George Daniel (han er i samme ‘klubben’ som Lance Egan) i vinter. Omfattende og inspirerende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RolvS skrev:

«Skal» - heri ligger problemet. Å huske å ta den av eller tørke den av før man pakker sammen... Da skjer det fort at tinga skal gjennom stangringene. ;) 

Bra liste ressurser for euronymfing! Jeg leste boken «Dynamic Nymfing» av George Daniel (han er i samme ‘klubben’ som Lance Egan) i vinter. Omfattende og inspirerende! :)

Vurdert tenkara? :D

  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, RolvS skrev:

Jeg har da selvsagt kjøpt en tenkara-stang.

Å auda!!.

Ettersom du har fulgt med i timen - eller andre for den saks skyld - når dukka disse euronymph linene opp for første gang? Det har gått meg hus forbi, men det gjør jo metoden langt mer aktuell for annet enn harr (som tåler at du vader svært nær). Ettersom de de er lette og ikke henger like mye som en tykkere line, så får man jo en helt annen rekkevidde - og da er en bra sighter helt avgjørende ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pål Hedenstad said:

når dukka disse euronymph linene opp for første gang?

For min del eksisterte disse før jeg begynte kikke på euro for et par sesonger siden (så dette er mer teori og planer enn praktisk erfaring for min del.) Men - etter hva jeg forstår eksisterer «nymfeliner» fordi konkurransereglene sier du må ha ei umodifisert flueline minst 22m lang og 0.55mm tykk og det er en makslengde på fortommen på to ganger stanglengde. Som du sier - det er viktig å ha så lite vekt mellom stangtoppen og nymfene som mulig. Det er lite i veien for å sveive på tre stanglengder med 0.30 og to stanglengder 0.18 før sighteren om du ikke konkurrerer. Lina hjelper ikke med kastingen uansett.

Jeg tenker på disse nymfelinene som overprisede skyteliner. (Eksemplifisert ved at jeg sitter og lurer på å kjøpe en Vision Ultralight Nymph - som er 0.58mm tykk - kun for å bruke som skyteline... :p ) For nymfing, for oss som ikke konkurrerer, er det bare mig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om teknikken jeg brukte med markstanga når jeg var liten, kast å følg. At det er effektivt på harren som man kan omtrent kan tråkke på når man vader er greit. Fisket mange harr her i elva med å bare se på overgang mellom fortom og flueline. Hvordan løser mann da denne type fiske etter ørret som gjerne er 12-20 meter unna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tørrflua skrev:

Minner meg om teknikken jeg brukte med markstanga når jeg var liten, kast å følg. At det er effektivt på harren som man kan omtrent kan tråkke på når man vader er greit. Fisket mange harr her i elva med å bare se på overgang mellom fortom og flueline. Hvordan løser mann da denne type fiske etter ørret som gjerne er 12-20 meter unna ?

Da må du over på indikator som flyter og ikke sighter. Men med lette flueliner og sighter kan du absolutt komme på skuddhold at ørret. I mye større grad enn hva man oppnår med å fiske tsjekkisk og polsk.

Euro nymphing er vel en mellomting mellom fransk og tsjekkisk?

Mange har nok ikke dette fisket som førstevalg, men har likevel lyst til å prøve. Guideline har forresten nå nymfestenger til 2000,- som en av årets nyheter. Sneller har vel de fleste og det er masse morsomme fluer å binde til dette fisket. Hva var forresten nærmeste forhandler av disse voksstiftene Rolv? Fant du ut av det?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pål Hedenstad - Det blir nok ebay eller czecknymph.com (linken i starten av tråden.) Må kjenne litt mer på hvor sterk lysten til å teste dem er :)

Skjønner @Tørrflua‘s skepsis. På korthold er det strak line fra tuppen og ned til nymfa som gjelder - dette er nok likt med marktugga :8_laughing:. På lengre avstand ligger sighteren på vannet, men er fortsatt forholdsvis synlig opp til tolv meter. I tillegg finnes slinky - en nylon-spiral som sitter oppå vannet, som er synlig litt lengre unna. Fortom-«systemet» mitt - inspirert av Howard Croxton og George Daniel - tillater meg å bytte mellom kortline og tørrflue effektivt. Butt på 8’, sighter, og enten tapering til 0.14 når jeg tørrfluer til totalt 16’ fortom, eller 6’-8’ 5x fluo rett fra sighteren. Vil jeg lengre ut med nymfa fester jeg en ulldott på sighteren. (Det ser muligens annerledes ut på den andre enden av sesongen ;) ) Knyter om fra nymfe til tørt på tre fire minutter. Ingen vits i å låse seg inn i en teknikk.

I steden for å løpe og kjøpe nymfestang, vil jeg anbefale å lære å fiske på denne måten først - det fungerer med niern og selv om den kanskje er litt mindre følsom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2019 den 7.37, RolvS skrev:

I steden for å løpe og kjøpe nymfestang, vil jeg anbefale å lære å fiske på denne måten først - det fungerer med niern og selv om den kanskje er litt mindre følsom.

Det hadde vært interessant å gjort en kvalifisert sammenlikning: Ei modifisert stang som du skisserer Rolv, og en 10 fots 3'er med ei tynn nymfeline og sighter indikator. Jeg heller nok litt mot at et optimalisert euro nymfe oppsett er betydelig mer egnet. Men fasiten har man ikke før man sammenlikner. (Fisker man med flytende indikatorer av garn og liknende, fungerer en vanlig 9 foter helt fint)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Pål Hedenstad said:

Jeg heller nok litt mot at et optimalisert euro nymfe oppsett er betydelig mer egnet. 

Klart er en tifots treer beregnet på dette fisket bedre egnet - det er en grunn til at konkurranseriggene ser ut som de gjør - obviously.

Dette er en fisketeknikk som krever et litt annet skillset enn «vanlig» fluefiske, og jeg tror og det er en «aquired taste» - det virker rart og unaturlig etter å ha trent på å kaste med fluesnøre i årevis. Hvordan kaste med kun åtte+ meter mono utenfor toppringen, hvordan «lede» sighteren, dybdekontroll, osv. Trengs trening her og!

Poenget mitt er at alle med en fluestang - 7’ eller 10’ - kan begynne å øve på og se om det er noe man kommer til å fortsette med alt i morgen. Uten å investere i en nymfestang først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, RolvS skrev:

Poenget mitt er at alle med en fluestang - 7’ eller 10’ - kan begynne å øve på og se om det er noe man kommer til å fortsette med alt i morgen. Uten å investere i en nymfestang først. :)

Jeg er i utgangspunktet enig. Men når man nå kan kjøpe en slik stang for et par tusen og bruke ei tynn skyteline eller skytedelen på ei gammal kassert line, så blir jeg litt tvilende. Frykter at man ellers ender opp med så kort rekkevidde at man bare gir opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By all means! Løp og kjøp! :) Men som @Tørrflua er inne på - harr kan man til tider nesten vade oppå, og brownies kommer man også veldig nært når det er litt fart i vannet og du kommer til bakfra. De 1.42’ du får i ekstra rekkevidde med en 10’ isteden for den typiske 9’ern - igjen når man er ute og tester om dette er no den første gangen - er det vel diskutabelt om gjør noen forskjell. Det er mange nok andre parametre å drite seg ut på. That said, nå blander vi olje og vann: forsøker å bruke rasjonelle argumenter om hvorvidt man trenger kjøpe nytt fiskeutstyr eller ikke.

Om jeg skulle kjøpt ny nymfestang nå, tror jeg jeg hadde sett nøye på Nymphmaniac-stanga til Vision. Om ikke annet så fordi 3’ern er 10’ og lettere (71g) enn LP i klasse 3 (9’9’’, 84g.) Den er litt dyrere, så det er jo en avveining. Vision Onki (10’, #3) kan og være et økonomiskt alternativ - ser SF har den til rett over 2k nå.

Dette er vel forøvrig en avsporing fra trådtopic - indikatorer :8_laughing:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en av de som ikke prioriterer nymfefisket så høyt at en investering i ny stang blir uaktuell med det første. Får heller finne fram en gammel Kaitum 9,6" #4 som jeg kjøpte hos Lennarth Bergquist for en god stund siden. Todelt klinge som trolig Powell har produsert. Mulig den kan testes på indikatorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg endelig til å se filmene til Lance Egan og Devin Olsen (tips opprinnelig fra @Ørjan Pretorius.) Disse filmene gjør det i alle fall veldig tydelig at euronymphing fungerer bra for brunørret (nudge @Tørrflua) Filmene er litt irriterende, fordi Lance og Devin blir konstant forstyrret midt i gode forklaringer av nyanser i teknikker av at en passe fet brunørret har tatt flua...

  • Lik 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...