Gå til innhold

Den årlige Fiskeuka


Tørrflua

Anbefalte innlegg

Ja nå står planlegging for tur. Skal man gå for det kjente eller skal man gå for noe nytt. Dette er det sikkert mange som lurer på i disse dager, jeg er også en av de. Kan jo si det sånn at mitt slagfelt ( elver) har vært stort sett har vært i området som strekker seg fra Golsfjellet , Dovrefjell sør og over til Trysil,  som en vifteform med Hakadal som senter. Stort sett er de fleste plasser godt kjente, men også plasser som man kan være nesten alene. Det er her usikkerheten melder seg, velger man noe nytt kan jo hele uka være helt bortkasta.

Hva mener folket her , noen som kjenner seg igjen ?

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig med en mix? Tre dager i ukjent terreng. Fire på gamle trakter. Jeg liker begge deler. Kaste pilen på kartet og se hvor det ender. Og å være en god hobbit og dra til samme svingen hvor jeg fikk den store i fjor. Jeg tror balanse mellom de to er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo alltid gøy med no fremment på fiskefronten synes jeg da når det går i det vante ellers :7_sweat_smile:
Selv drar jeg litt tidligere enn i fjor for å evt. være sikret noe bedre klekkinger selv med tropesommer.
Men, når det er sagt så kaster jeg ikke bort den languka på et område uten litt variasjonsmuligheter med tilgang på gjerne flere elver og litt variasjon i høydemeter.
Kan være lurt å sjekke litt snøforhold rundt om nå med tanke på hvor tidlig ting kan komme igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme dilemmaet. Egentlig for mange steder jeg lyst til å fiske, men så er det noe med å utforske nye steder... ja takk begge deler. Et par dager i ukjent terreng, og noen dager på kjente og kjære plasser. Plutselig finner man en ny godplass... ;)

Jeg synes det holder seg mest spennende og interessant på den måten.

Endret av Truls
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Truls skrev:

Jeg har samme dilemmaet. Egentlig for mange steder jeg lyst til å fiske, men så er det noe med å utforske nye steder... ja takk begge deler. Et par dager i ukjent terreng, og noen dager på kjente og kjære plasser. Plutselig finner man en ny godplass... ;)

Perfekt kombo det, dra til plasser med noe man er kjent i og nærmest "safe inn fangsten der" og så dra på utflukt til nye plasser. Lite som slår gleden av å gjøre seg kjent i ei ny elv, studere satelittbilder og planlegge hvilken strekker man skal fiske i. Håh! kartet er lessa med plasser nå, men glad det er en god stund til jeg skal dra.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ta uka som går over til juli som fiskeuka. Litt vanskeligere da noen ganger om det har vært sen snøsmelting. Men stort sett går det greit. Blir ca 8 dager med fiske.

Har prøvd det å kjøre på kryss å tvers for enten prøve noe nytt eller forflytning pga vær. De gangene har det blitt alt for mange timer i bil. De siste gangene har jeg stort sett vært kun på 1 eller 2 kjente plasser da jeg har med meg noen som forhåpentligvis blir neste generasjon fluefiskere i alderen 22-25 år. ( gutta mine og ev. en kompis hver) Da er det greit at de får fisk og at muligheten er tilstede å få god opplevelse av fisk som bikker 0,5kg og gjerne 1 kg og ikke bare 150-250 grammere.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å titter på kart etter passende elver som faller utenfor min sikkerhetssone. Har endt opp med 2 områder. Nord for Røros/ Femunden og opp litt forbi Trondheim. Tenkte da på lakseelvers øvre strekninger som ikke er lakseførende. Det andre er området rundt Hardangervidda sør vest side og Nord side. Vill ikke gå for mye i detaljer for å ikke ødelegge for andre.

Noen som har vært i de områdene, hva bør jeg styre unna ol.  Tar gjerne noen tips, gjerne på pm hvis det blir detaljert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avstikker til hitra for å fiske lyr og kanskje stor sei (om man finner den) det er jo en litt annen måte å variere på. Hadde en uke der i fjor og dro masse lyr av bra størrelse, på 3-5/6 kg om jeg husker rett. Om man liker den slags. Vet ikke om det er aktuelt for dere da. Veldig gøy var det i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Truls skrev:

En avstikker til hitra for å fiske lyr og kanskje stor sei (om man finner den) det er jo en litt annen måte å variere på. Hadde en uke der i fjor og dro masse lyr av bra størrelse, på 3-5/6 kg om jeg husker rett. Om man liker den slags. Vet ikke om det er aktuelt for dere da. Veldig gøy var det i hvert fall!

Ser den Truls, lyr er en cool fisk på fluestanga. ( har en knall plass i indre Oslofjord som jeg kan dele med deg)

 Men har ikke nok utstyr for alle til sånt fiske. Får nok holde oss i innlandet i et telt ved en elv. 2 av de som er med er helt ferske med fluestanga og har så vitt knekt koden.

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Det er nå noe helt spesielt med denne ørreten !

Sier ikke nei takk til en lyrplass ;D

Om tanken i den retningen skulle sette seg hos dere har jeg noen stenger og sneller til det bruket, som godt kunne vært brukt mer enn hva jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i år blir fiskeuka litt som mange av dere beskriver, en mix av kjent og kjært og nytt og spennende, har lagt en plan som innebærer bellyfiske i stillevann på grandisklekking har truffet kun en gang tidligere men i år reiser vi på samme tid som året vi traff:) også blir det elv med harr og ørret samt en ren ørret elv. Så 3-4 steder med ikke så altfor mye kjøring i mellom hvert enkelt sted.

ellers så har jeg fisket mye storsei opp igjennom åra da jeg kommer fra ett område der det er lett tilgjengelig,men aldri på fluestang. Kan tenke meg at det er rimelig heftig ja, kanskje vurdere litt tungt skyts til uka i hjemlige trakter? 

Endret av Feskbaill
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2019 den 21.32, Tørrflua skrev:

Hva mener folket her , noen som kjenner seg igjen ?

Tror ikke jeg hadde turd å dra til fullstendig ukjente plasser, i alle fall ikke uten å ha muligheten til å backe tilbake til mer kjente om det skulle vise seg å være skjit der. Jeg har hatt en tur eller to for en del år siden før jeg ble bittelitt kjent rundt om, som medførte en del kjøring. Feks Hemsedal, Rena, Røros på en tur; ble litt kjøring og mye speiding, lite fisk og fisking kanskje, men ble jo kjent. Dersom jeg hadde hatt en veeeldig god sesong før 20 juni, kunne jeg nok gamblet litt mere, men det er jo sjelden jeg er såå fornøyd :)

Nå tror jeg vi har funnet et veldig bra område som gir mye variasjon og store muligheter. Har kanskje ikke truffet 100% på klekkinger/forhold ennå der, men det gjør vi jo i år aaadmin

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Eirik Rusten skrev:

klekkinger

Ja det er jo en annen ting som kan gjøre en helt maktesløs. Hvilke uke blir best ....  Er jeg for langt opp eller for langt ned, er det bedre på andre siden av fjellet,mulig bedre vær og vind der. 

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av få fordeler med å være relativt gammal og uten småunger å ta hensyn til er muligheten til å ta seg en lang fiskeferie. Så også i år. Drar nordover til de samma områdene i Saltdalen/Sulisfjella som jeg har fiska i de seineste ti åra. Selv om jeg føler at jeg har vært "overalt" i området der er det fortsatt haugevis av upløyd mark/vann å prøve ut. Og hva hjelper det å ha vært til stede ved et såkallt gromvann tre ganger i løpet av ti år hvis det aldri har vært gunstige forhold? Hvem veit hva som egentlig bor i dette vannet? derfor må man tilbake, i år etter år, for kanskje treffer man på klekkinger eller sverminger...det er jo det som driver oss. Tvangstanker og håp om bedre tider og opplevelser. Det er i år det skjer! Sånn er det før hver eneste sesong og vil vi egentlig ha det annerledes? Forutsigbarhet er ganske kjedelig i lengden, men mangel på det samme kan fort gå en på nervene.

I fjor var jeg på plass der oppe fra 16/7 og holdt koken i nesten fire uker, minus noen dager hos ho gamle svigermor i Bodø. Bortsett fra et vindu på to timer den tredje dagen hvor jeg fikk to på tørt på 1,5 og 2,1 fiska jeg faktisk ikke på vakende fisk i det hele tatt. Innsektene var borte. Vekk. Gone with the wind. Nå gidder ikke jeg pælme streamere i tide og utide så det blei mye trasking og venting. Spesielt mye av det siste. Men været var fint og opplevelsene fine, men det var jo tross alt fisking jeg var der for, ikke naturopplevelser. Og sånn gikk no dagan...

I år skal alt bli annerledes. Det blir å oppsøke de samma gamle områdene og stort sett de samma gamle vanna(det kan jo hende det går noen svære rugger der), men i tillegg skal jeg oppsøke noen steder med rennende vann hvor jeg før aldri har fukta mine liner. Kart og bunnforhold er sjekka, tidligere værmeldinger/snøsmelting er sjekka og jeg veit sånn ca hva jeg har å vente meg. Så noe nytt blir det for meg i 2019. Men ikke for mye. Man driver da ikke å bytter kjerring hele tida heller, ihvertfall ikke når man har passert femti. Skomaker bli ved din lest! 

Før jeg drar nordover blir det som vanlig tungt fiske først nede i østfold, så litt i østmarka, muligens litt røring i ulvetraktene i nærheten av selveste RAS før nordmarksvanna mister isen rundt 6 mai...og når det gjelder nordmarka går det i de samma vanna som det alltid har gjort. Det finnes faktisk ikke noe nytt å prøve. Tipper jeg kommer til å besøke toppen femten vann. Men har jo el-sykkel så mobiliteten er det ikke noe i veien med. Forskjellen på denne sesongen og alle foregående er at jeg i år kommer til å treffe maksimalt hele tida. Trur eg...

Tight lines,

Kjell Grønningen.

 

 

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir «fiskeuka» ikke ei fiskeuke, men to korte uker. Den ene blir ei kort uke på Hardangervidda med jr (som nå er åtte.) Navn med historisk schwung - Heinselva, Djupa og Lågen - skal besøkes for første gang i slutten av Juli. Har egentlig ganske lave forventninger til turen rent fiskemessig, men likevel noe jeg gleder meg til :) Det blir litt som å krysse av en opplevelse på «the bucket list». Jeg gleder meg spesielt til å proklamere at «her gikk Peder og fisket» til turfølget, selvsagt kun med megetsigende høytidelig nikking til svar.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå tittet på kart opp og ned fra km og tilbake. Funnet noen interessante omr/ elver men er fortsatt usikker. Tror jeg må ta opp et nyttig triks, ringerunde pppray for å få noen nye gode plasser som backup før turen himmelrettning blir valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...