Gå til innhold

Laksefiske 2019


Anbefalte innlegg

Vi må ha en tråd i år også, selv om det stort sett er ørretfiskere her inne :) 

Her i huset er planene som vanlig : Eira og Oselva ved Kleive.

På utstyrsfronten har det skjedd litt, NT8 10" #7 er bytta ut med Fario NT8 9,9" #6. Testet på sjøørretfiske (og fjærmyggfske) noen uker nå. Gleder meg mye til å teste i elva. Tohåndsene er de samme som i fjor. :) 

Fluebinding har det blitt lite med i vinter, men har jo stort sett det jeg trenger :) 

 

Flere som gleder seg ?

 

Jan

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg som en unge jeg !

Blir Finnmark som vanlig på meg , og de samme elvene som man pleier. Trygt og godt , men likevel spennende nok til at det sitrer. Jobba i det ene vassdraget der i fjor som oppsyn og blir fantastisk å komme tilbake

Utstyret blir det samme her, 5 Stanga til tørrfluefisket på laksen, 7 stanga til nedstrøms denging og en 7 switch til dagene det blåser helt jævlig. Er det værre enn det drikker jeg øl og brennevin

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisveis! Gleder meg som en unge selv, og så er jeg så heldig (kan sikkert diskuteres) at jeg bor i Beiarn! Har byttet ut hele stangparken, Scott Radian 14’ #9 og 10’ #7, Scott t3h 11’ #8. Nye snører over hele fjøla, spennende greier. 

Har heldigvis fått tjuvstartet sesongen, er med NINA og NTNU for å merke fisk i Beiarelva. Bare i dag ble det landet 18 fisk mellom 70 og 112 cm, alle får en akustisk sender operert inn i buken. Jeg var heldig å få en stakkarslig frøken på 87 cm. Kjørte synk 2-4–6 og en pathakorva på turbo tungsten tube. Har vært slukfiskerne som har dominert, jeg har stort sett stått med hoven <_<

8AAB4874-DA3C-48A5-98D9-5143D24003F1.jpeg

05EAB9B1-D740-4998-99B6-C3ABDDB4EA3A.jpeg

FB34CF92-4482-4A65-AB77-3FCB3ED39905.jpeg

B2E89793-BF6F-4E56-9FA6-52F42609F0A5.jpeg

Endret av Jonas Eilertsen
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå begynner det å nærme seg med stormskritt :)

Har bundet stort sett det som skal bindes av fluer og sett over sneller, stenger og fortommer. Fiskeravgiften er laminert og lagt i vadebuksa.

Nå er det rett og slett bare å vente igjen...

Håper på noe slike øyeblikk, men med et litt mere positivt sluttresultat :)

 

 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Årets Tyrkiatur er et tilbakelagt eventyr og fisket er igjen i fokus.

Brukte uka på en snartur i Oselva, som var uten vann og en tur med båt og dorg som endte med myyye agn på kroken (makrell)

Helga var det duket for tur uten unger til Meringdalen i Eresfjorden. Kona pakka bagen med bøker og en kartong vin og jeg alt av fluefiskeutstyr og ei slukstang sånn til reserve..

Fredagen hadde jeg besøk av bror Are og vi fiska til ca 00:30 uten at det ble fisk på land. Troa var på topp da det var mye storlaks som sto ved nedre bru i Eira, men laksen uteble. Jeg sto opp på lørdagsmorgen og da skulle fisket ta en ny vending..

Første kast i den utvalgte hølen gikk ca 10:00 og laksen tok umiddelbart. Desverre satt den ikke, men hoppa høyt på brekket. Jeg sto helt stille, bytta flue  og venta ca 15 minutter før jeg la neste kast. Samme skjedde, fisken tok umiddelbart men satt ikke. Bestemte meg for å fiske ned hølen nedenfor og la laksen hvile litt. Etter ca 45 min var det ny tur. Da med 12" og riffling. Pulsen gikk SKYHØYT da laksen steg mot flua, men denne gangen snudde den før den tok.... Hva skal man gjøre ? 

Lot fisken rett og slett vinne dette slaget og gikk i en slukhøl lengre opp i elva som har gitt mye fisk i år. Der ble det null og niks, men humøret var på topp pga opplevelsene tidligere.

Da jeg gikk forbi hølen med laksen "min" var klokka 12:45, altså 15 min igjen til døgnfredning, og tenkte : ett kast til....

:)

 

1 (3).jpg

2 (1).jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Nordvestlandet har det vært noen værharde dager.. Som på andre plasser i landet har snøen lavet ned og snøgrensa ligger enkelte steder under 600 m.

For laksefiskeren er ikke dette udelt negativt. Flere elver har hatt fantastisk fiske pga flom og en utrolig oppgang av fisk.

Min lokale elv som på sommeren har normal vannstand på 1 til 5 m3/s spratt opp til 30 m3/s på noen dager her. Det er rett og slett helt nynyydelig. :)

Det har blitt litt fisk også :)

 

1 (5).jpg

2 (2).jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For en stund tilbake skrev jeg en artikkel om laksefiske på ørretmåten.

Nå er det flere steder FANTASTISKE muligheter for dette fisket. Lite vann og varmt vann gjør fisken lat mange plasser, men enkelte elver har kulper og stryk som, selv om det er sommervannstand, har bra med laks.

Igår dro jeg til den lokale elva som er nevnt i artikkelen. Det var forhold for lett utstyr og jeg tok med 9,9 #6 GL Fario NT8. Den rigga jeg med GL Bullet Evolve og 2 stanglengder med fortom som hadde 0,25 spiss. (det er stooor fisk der jeg fisker, men det normale er 1-3 kg) Ytterst på fortommen monterte jeg en Superpuppan i str 14.

Kulpen er stor, mere som en lite vann. Det hoppet laks både her og der. Vassdraget har en fin stamme med to hovedtyper fisk. De litt stutte og korte og de som skal lengre opp som er litt lengre og tynnere. Trikset på denne tiden er å ikke kaste for mye, heller observere for å finne fisk som vaker head and tail. Og igår var det flere. Jeg la det første kastet litt kort (maks 4 m) for ikke å skremme fisken. Det skjedde ikke mye på de første kastene. Flua ble fiska inn med rolige inntrekk som hadde helt markante stopp, ca 15-20 cm i gangen. Avfisket området foran meg som er passe dypt og er standplass for tidvis mye fisk i vifteform. Så vaket fisken h&t igjen. La kastet 20 cm over vaket denne gangen og etter ett inntrekk så jeg laksen rolig kom opp å tok :) Laks som står i elva en stund kan bli ufattelig sprek, denne raste avgårde flere lange utras før den havna i hoven.

Etter en kort pause var jeg klar igjen og det tok ikke mange minuttene før en ny laks sakte og rolig rulla over et insekt. Jeg venta ca et minutt, la kastet på samme måte som sist og dro en gang. Det blinket fra dypet og fisken tok flua en smell og raste avgårde! Denne var som de første også knallsprek. Flere utras senere lå det en ny smålaks i hoven. 

I denne elva er det heldigvis kvoter på 2 laks pr døgn så min fisketur var over for denne gang. Man kan jo fantasere hvor mange man hadde greid å få løpet av et par timer. 

Bruk de siste ukene av sesongen folkens. Laksefiske kan være ufattelig gøy på denne måten. :)

 

Jan

1 (6).jpg

2 (3).jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Heisann, og takk for sist! Da er sesongen på hell i de fleste elvene i kongeriket, hadde vært gøy å få høre hvordan sesongen deres har utspilt seg. 

Bor et par hundre meter fra beiarelva, men min sesong startet helt elendig, mistet to pene fisk på åpningsdøgnet. Det skulle ta nesten halvannen måned før den første ville bli med en tur i håven. Starten på sesongen var faktisk så dårlig at jeg kjøpte meg drone, for fisking var tydeligvis ikke min greie. ::) Løsnet med en pen hannfisk på 4,2, og så ble det totalt i sesongen 11 laks mellom 70 og 97 cm. Fikk også min første pukkellaks, styggedommen ble utsatt for grov vold på elvebredden og kastet i skogen. iiinnocent 

Sesongen ble avsluttet med stamfiske i den stengte delen av elva, fikk bidratt med to fisker, en på 90 og en på 103 cm. Den på 103 ble "kroket" i roten av halen med en "liten" nymfe, og kjørt på en 10’ #7, det ble en spennende affære. :7_sweat_smile: 

4D330ADF-FBDA-4EDA-AABE-632D75EE36E3.jpeg

EC607A3C-ACD1-40AB-9541-527596ABA54E.jpeg

2A6B82AC-7059-4FEF-9919-728C87B1E211.jpeg

BCA4C086-9953-4442-B0D6-F7346ED9B678.jpeg

30CB296B-8924-4E26-8967-B3D450317B88.jpeg

743DB672-BCD3-48C9-8C03-529788A37B02.jpeg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...