Gå til innhold

OFA kartbok vs online oversikt


bushman

Anbefalte innlegg

Hei. Ja det er forskjell. Begge er relativt dårlige kilder, men oversikten over vannene du finner på www.ofa.no er en god ide og et fint produkt.

Hvilke arter det er i vannene har de god kontroll på. Men når det gjelder anslag av bestandene så er det så å si uten unntak overdrivelser. Har du spørsmål om konkrete vann, så spør gjerne her -med mindre du har planer om å bedrive C&R i OFA området ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, grunn til at jeg spør er at jeg ønsker å utforske nord / øst siden av OFA sin territorie i år. Jeg prøvde å lete etter informasjon men for ofte finner jeg "OFA bok er verd gull" eller "Det er OFA bok som gjelder". Det er naturlig at om man skriver i boka at et sted har det bra med ørret så prøver mange å dra ditt så bestand blir litt nedjustert, men jeg tenkte å finne fram noe bra fiskevann som jeg kan ta og prøve som utgangspunkt (startpunkt Ørfiske-Nottedal / Hakkadal / Stryken). Kanskje noen har flere tipps her på FFS? Helst vann med noen fisk over 28cm, de har jeg fått nok av allerede siste år :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 14.40, bushman skrev:

Takk, grunn til at jeg spør er at jeg ønsker å utforske nord / øst siden av OFA sin territorie i år. Jeg prøvde å lete etter informasjon men for ofte finner jeg "OFA bok er verd gull" eller "Det er OFA bok som gjelder". Det er naturlig at om man skriver i boka at et sted har det bra med ørret så prøver mange å dra ditt så bestand blir litt nedjustert, men jeg tenkte å finne fram noe bra fiskevann som jeg kan ta og prøve som utgangspunkt (startpunkt Ørfiske-Nottedal / Hakkadal / Stryken). Kanskje noen har flere tipps her på FFS? Helst vann med noen fisk over 28cm, de har jeg fått nok av allerede siste år :-D

Du kan også vurdere å sykle opp fra Movann. Når du kommer opp mot toppen (Tømte) ligger det en drøss med trivelige små og mellomstore vann på høyre side. Er noen år siden jeg har vært der, men skal sjekkes i løpet av mai. Frykter vel at tankbilen fra settefiskanlegget har vært flittig brukt der oppe, men det gjelder jo hele området til OFA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Pål, vi kanskje sees der, tenkte å dra ditt igjen snart. Var der en uke siden, alle vann vas isfritt, men fortsatt kaldt i vannet. Bare få vak og en stor hoggorm ved søndre auretjern. ref min innlegg på stillvannfiske 2019. men såvidt jeg husker var det ikke så ille med utsetninger der oppe i følge utsetningsliste fra ofa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, bushman skrev:

Takk Pål, vi kanskje sees der, tenkte å dra ditt igjen snart. Var der en uke siden, alle vann vas isfritt, men fortsatt kaldt i vannet. Bare få vak og en stor hoggorm ved søndre auretjern. ref min innlegg på stillvannfiske 2019. men såvidt jeg husker var det ikke såille med utsetninger der oppe i følge utsetningsliste fra ofa?

Vanskelig å si hvor mye som er satt der. Litt vanskelig å se rett etter isløsninga, men de neste ukene ser man fort hvordan ståa er om man treffer gode forhold. 

Jeg sjekka med Nilssen om hvordan disse vannene har levert historisk. Han hadde jo oppgaven med å skrive oppsummeringene om fjorårets fiske i årbøkene til OFA på 90-tallet. Det var vel i den perioden vannene der oppe ble kalket for første gang. Rett etter kalkinga var det visstnok noen greie fangster i vanna der oppe, men ikke oppsiktsvekkende resultater. I tillegg er det tatt et par fisker der oppe på 1-1,5 i nyere tid, men jeg tror det er fjøsfisk fra OFA. 

 

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du de listene ikke stemmer? Er det ikke bra de setter ut noe større ørreter i tillegg, om vann er ikke overbefolket? Jeg er ikke kjent med overbefolkning problematikk eller hva har påvirkning på hva så jeg bare lurer.. bare vet at Lars og OFA hadde en ganske kritisk brev utveksling ang utsetninger men jeg kjente ikke hva problemen var..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...