Gå til innhold

Fangster i OFA området 2019 sesongen


Pål Hedenstad

Anbefalte innlegg

Våren 2018 hadde jeg planer om å dokumentere fangster fra OFA området her på FFS. Men den varme sommeren satte en stopper for prosjektet.

Det jeg finner interessant er å dokumentere størrelse på fisken og k-faktoren i vannene som OFA administrerer, ettersom OFA i svært liten grad prøvefisker eller har aktive dugnadslag som følger med på utviklingen i vannene de kultiverer. Forhåpentligvis vil flere hjelpe til, men det fordrer at man har med seg en nøyaktig vekt som klarer å angi fiskens vekt ned til nærmeste 5 (evt 10) gram. Bilder er interessant om man får fisker som utmerker seg med enten veldig lav, eller god k-faktor.

Så får man se om man klarer å se noen tendenser sammenliknet med områder hvor andre har ansvar for kultiveringen.

Tidligere har OFA hevdet at fisk med lav k-faktor om våren kun trenger å spise seg opp igjen etter vinteren. Når jeg fisker utenfor OFA området tidlig i sesongen får jeg nesten aldri fisk med dårlig k-faktor – med mindre jeg er i et vann som er dårlig ivaretatt. Så denne forklaringen om at fisken behøver å spise seg opp igjen etter vinteren, kjøper jeg ikke uten videre. Jeg mener det bare er en indikasjon på at det er satt for mye fisk i vannet. Alternativt at man rett og slett har valgt å sette ørret i et vann med svært dårlig næringsgrunnlag – noe som kanskje er ennå verre enn å sette for mange fisk.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ute i 2019 er Mysublanda. Et lite myrvann sør for Rottungen i Nordmarka. Tidligere var dette en godbit hvor man satte noen få fisker år om annet og vannet hadde fisker med god k-faktor. Følgende er å finne på OFA's egne nettsider: 

Mysublanda.thumb.PNG.682275a3bfdb0aac8cc88ca41f56c9da.PNG

At vannet gror til utover sommeren er en sannhet med modifikasjoner. Det er helt greit å fiske her gjennom hele sesongen. Når det gjelder bestandsvurderingen og påstanden om at det er periodiske suppleringer, så kan man jo bedømme selv ut av fangstene.

Søndag 5. mai fikk jeg fire ørret i Mysublande. Alle mellom 20 og 30 cm.

Tirsdag 7. mai fikk jeg igjen fire ørreter og når målebåndet ikke var gjenglemt, ga det følgende: 

21 cm 95 gram = 1,03

23 cm 105 gram = 0,86

29 cm 220 gram = 0,90

31 cm 270 gram = 0,91

Fiskene jeg fikk søndag hadde samme fasong som de jeg fikk tirsdag.

Snittstørrelsen og k-faktoren er ikke noe å slå seg på brystet av, men fisket har vært svært interessant. Gode myggklekkinger hvor fisken har fokusert på myggpupper rett under overflaten. Med været vi har nå regner jeg med at man kan oppleve like stor overflateaktivitet der i dagene som kommer. Teknisk og vanskelig fluefiske på sitt beste.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, bushman skrev:

Håper i denne tilfelle holder det med område og ikke presis navn, det er samme lag som utsetter vil jeg teo:Lillomarka, 710g, k-faktor 1.05. 

Artig med fin fisk fra Lillomarka. Det er jo et såpass lite område at jeg har forståelse for at man ikke ønsker å oppgi vannets navn. Det er nok et eget OFA-lag for Lillomarka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, RolvS skrev:

Det er rapportert satt ut 30 fisk (1-somrig) i den lille putten i 2018.

Jeg kom dit etter utsettet de foretok i 2015. DET var utsettet sitt det. Det vaka overalt. Jeg tenkte det kanskje var abbor som vaka. Tok åtte fisk på ei runde rundt vannet og .... det var ørret ja....

Egentlig unødvendig å skape et slikt vann. Nabovannet Svarttjern har gytebekk og der kryr det av ørret +-20 cm, så de som ønsker å fange småfisk kan jo bare gå dit.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 sekundmeter i kasta i går formiddag. Ikke spesielt gode forhold for fluefiske, men jeg tok en tur inn i marka. Når jeg nærmet meg Rottungen løya det litt og jeg sykla innom for å se om det var håp om litt le og at en og annen marginata skulle klekke. Det var nok ganske optimistisk, for på Rottungen var det full storm. Sykla opp til store Åbortjernet uten å se et vak på nærmere to timer. Det blåste fra absolutt alle retninger, så selv om det lå litt mygg på vannet, er det forståelig at det ikke vaka. Gjorde en forflytning og tenkte avlegge Langvann vest for Øyungen et besøk. På veien gjorde jeg et stopp i Mysublanda for å se om det vaka der til tross for forholdene. Der vaka det ganske bra, så jeg ga det er forsøk: 

17 cm, ikke veid, men tynn

20,5 cm / 80 gram = k-faktor 1,0

21,5 cm / 100 gram k-faktor 1,08

27,0 cm / 200 gram = k-faktor 1,02

28,0 cm / 210 gram = k-faktor 0,96

Fiskene er ganske sære og kvelden ga et artig buzzerfiske. Men snittstørrelsen i vannet må man kunne si er ganske begredelig og det er bare å håpe av det ikke settes fisk der før tidligst i 2021. 

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp kveldstur oppom Lille Åklungen v Sognsvann for å slå i hjel et par timer. Store belter med pollen langsetter hele vannet fra sør til nord gjør jo sitt til at fisket ikke blir allverdens. Kjørte et team med 2 buzzere en times tid. Var en fisk som patruljerte innafor kasteavstand av og til men tospannet ville den ikke ha. Fjerna opphengeren og byttet endeflua til en Basils Buzzer krok 14. Ett kast og: 

26 cm / 180 gram - K-faktor 1,02

Det er den 3 turen hvor den flua er avgjørende. Ligger under fanen "Artikler" - Buzzerfiske. 

Hadde tak i en fisk til på Basils, men den glapp etter et par meter. 

 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur innom Rottungen i dag.

Rotta.thumb.PNG.5f72c6e85c8a36a1f151043adeb6e2a0.PNG

 

29 cm / 220 gram = k-faktor 0,9

31,5 cm / 260 gram = k-faktor 0,87 

Rottungen var et meget bra ørretvann - for 15-20 år siden. Nå ligger mesteparten av fisken på 28-36 cm. Når de nærmer seg 40 er de ofte noen vrak av noen fisker.Med 3 gytebekker og i tillegg utsettinger så er det kanskje ikke så rart at det blir som det blir. Tidligere ble det fisket med garn i Rottungen. Jeg var en av de som protesterte mot garnsettinga, men i etterkant tror jeg kanskje at garnfisket var med på å holde bestanden mer sunn. Det ser iallefall slik ut, men all den tid man ikke vet hvilke maskevidder som ble brukt, blir det jo bare spekulasjoner. 

Det skal ikke være satt fisk der de to foregående årene, så da blir det sikkert dumpet ut mer settefisk der nå ppcrazyeyes

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag gikk turen til en gammel favoritt - Ristjern

Ristjern.thumb.PNG.b19f1bb7faef66a032f66b1a5d9aed97.PNG

Noen år tilbake er dette et vann jeg ikke ville skrevet om på et åpent forum. Vannet er vakkert, ligger i le for vinden, har spennende innsektsliv og kunne overraske med flott fisk.
Vedlagt finner du et bilde tatt så sent som 2016, og viser etter min mening en flott fisk på halvkiloen tatt i vannet.  Siden den gang er det satt 80 ettåringer i dette lille vannet, 30 i 2017 og 50 i 2018. 

Lørdagens fangster utgjorde 

32 cm / 280 gram = k-faktor 0,85

31 cm / 270 gram = k-faktor 0,9

31 cm / 280 gram = k-faktor 0,94

1189400657_Ristjern500gram.PNG.0188c9d40e50f9f544d1a4e0a47bd84e.PNG

  • Lik 2
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Truls K. Johansen skrev:

Lørdag gikk turen til en gammel favoritt - Ristjern

Ristjern.thumb.PNG.b19f1bb7faef66a032f66b1a5d9aed97.PNG

Noen år tilbake er dette et vann jeg ikke ville skrevet om på et åpent forum. Vannet er vakkert, ligger i le for vinden, har spennende innsektsliv og kunne overraske med flott fisk.
Vedlagt finner du et bilde tatt så sent som 2016, og viser etter min mening en flott fisk på halvkiloen tatt i vannet.  Siden den gang er det satt 80 ettåringer i dette lille vannet, 30 i 2017 og 50 i 2018. 

Lørdagens fangster utgjorde 

32 cm / 280 gram = k-faktor 0,85

31 cm / 270 gram = k-faktor 0,9

31 cm / 280 gram = k-faktor 0,94

1189400657_Ristjern500gram.PNG.0188c9d40e50f9f544d1a4e0a47bd84e.PNG

Oi det var mye fisk som var satt ut... til sammenlikning så setter jeg 25 1-åringer hvert 3de år i sånne vann hvis de fiskes lite i. Fikk  en slik for en uke siden som ble satt sommeren 2017, vekt nå ligger på 350-400gram.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Truls K. Johansen skrev:

 Siden den gang er det satt 80 ettåringer i dette lille vannet, 30 i 2017 og 50 i 2018. 

Dette er et vann jeg aldri har besøkt så jeg tok en titt på gulesider.no for å få en formening om størrelsen på vannet. Så vidt jeg kan se er det ca 120 meter langt og snaue 50 meter bredt. Iallefall ikke større. Det var allerede en bestand i vannet- og så setter de ytterligere 80. Det er jo bare å begynne å regne på hvor mange kvadrat hver fisk har til rådighet.... Det skulle vært artig å sett på en driftsplan og sett hva som var planen for dette vannet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Rune Stokkebekk skrev:

Oi det var mye fisk som var satt ut... til sammenlikning så setter jeg 25 1-åringer hvert 3de år i sånne vann hvis de fiskes lite i. Fikk  en slik for en uke siden som ble satt sommeren 2017, vekt nå ligger på 350-400gram.

 

18 timer siden, Pål Hedenstad skrev:

Dette er et vann jeg aldri har besøkt så jeg tok en titt på gulesider.no for å få en formening om størrelsen på vannet. Så vidt jeg kan se er det ca 120 meter langt og snaue 50 meter bredt. Iallefall ikke større. Det var allerede en bestand i vannet- og så setter de ytterligere 80. Det er jo bare å begynne å regne på hvor mange kvadrat hver fisk har til rådighet.... Det skulle vært artig å sett på en driftsplan og sett hva som var planen for dette vannet. 

Ja, det ble også satt 30 2-åringer i 2014 og 12 2-åringer i 2016 i dette vannet, så etter min smak er det alt for mye fisk der nå. Stien inn til vannet er mer eller mindre gjengrodd så her fiskes det ikke mye. Tror målene til Pål med 50x120 meter stemmer ganske godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag var det fri i barnehagen og med nyinnkjøpt sykkelvogn la jeg og jentungen på vei inn til Rottungen. Det blåste friskt for å si det mildt og vespertinaen holdt seg klokelig under overflata. Men heldigvis var det en og annen maur, slik at jentungen fikk brukt hoven.

IMG_20190531_134323.thumb.jpg.06e433729118ce26b14b6ed59fb97a2f.jpg

 

34,5 cm / 385 gram og k-faktor på 0,94. 

Mellom slagene tar vi litt vannprøver og sjekker ut nye vann. Artig å se at noen av disse lever videre. Siste utsettingene var vel i 1990:

IMG_20190526_152643.thumb.jpg.ef76869fc2089e4ed552abde6cdfdf21.jpg

 

3-4 hekto og ble overlista av en marginata ;-)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens værmelding tilsa vespertina-klekking. Det innfridde. På Rottungen klekka det bra fra ca 1230-1515. Mye vind, men det er nesten en fordel når det klekker såpass bra. Og det hjelper jo at vindretningen er konstant. Noen refusjoner ble det, men ikke helt håpløst:

35 cm /415 = kfaktor 0,97
29cm / 250 = kfaktor 1,03
38cm / 550 = kfaktor 1,00
38cm / 540 = kfaktor 0,98

Det er moro å se at Rottungen omsider leverer ordentlig fisk igjen. Ikke at de er så store, men kondisjonen på fisken er nå bra. Nydelige farger, røde i kjøttet og spreke fisker. De siste årene har det vært en del fisk der på rundt 35 som bare har hengt etter flua som en tangklase, men 2019 ser bedre ut. Den minste vil jeg anta er en villfisk. De andre synes jeg det er vanskelig å si noe om.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro tilbake igjen tirsdag. YR meldte 4 sekundmeter sørlig. Det betyr moderat klekking og ikke altfor sær fisk. Det viste seg at YR bomma med iallefall et par sekundmeter og fisket blåste bort. Jeg lå an til årets første blanking, men redda meg rett før jeg pakka sammen med en liten 28 cm. Men mest fornøyd var jeg kanskje over at jeg ikke hadde fått flua i bakhodet, øret eller liknende. Vind inn fra høyre når man er høyrehendt er ikke helt risikofritt.

28 cm / 220 gram = k-faktor 1,00

Rottungen har absolutt en del småfisk og noen utsetting er heller ikke i år påkrevet. Om man på død og liv må sette fisk der, burde man begrense det til 50 stykker og fettfinneklippe. Da kan man etterhvert få en indikasjon på hvordan det fordeler seg med settefisk og villfisk i vannet. Men jeg har vel ikke noe særlig tro på at man velger den løsningen....

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur innom Blankvann tidligere i uka. Elendige forhold, så vanskelig å si hvordan det står til der. Å sette fisk i et såpass lite vann hvor det gyter, krever at man følger svært godt med på utviklingen i vannet. 

Blankvann.thumb.PNG.bf4116363d0672b254099f623e641c47.PNG

Fikk lurt opp 3 stykker. Den ene fikk jeg ikke veid, men det var en typisk 28 cm

320 gram / 31 cm = k-faktor 1,07

220 gram / 28 cm = k-faktor 1,00

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld tk jeg tur opp i Åstjern. I Åstjern har jeg tidligere fått villfisk. Vannet er knøttlite og trenger nok ikke settefisk i det hele tatt. På vei inn så  jeg at noen hadde tråkket før meg. Vel fremme vaka det mistenkelig mye. 3 bomslag før det lå en 30 cm på land. Knøttlite hode og 300 gram. Rød kjøttfarge (det skal det ikke være her) og en rustbrun gørr i magesekken. Tydeligvis mye farge på mageinnholdet, for det så nesten ut som om innsiden av tarmen var dekket med pizzasaus. Spørs om ikke den fisken kom direkte fra oppdrettsanlegget ;-) Vi så jo hvordan det gikk med såpass stor settefisk under markafiske prosjektet, så det var jo fint at jeg sparte den for en brutal slankekur. 

591309968_stjern.thumb.PNG.53003c15f008da73b5c2d1e68a0486e1.PNG

Om noen skulle finne på å ta turen opp dit: Her er C&R helt feilslått....

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag ble det sykkeltur opp til Lille Åklungen med familien. Da blir det ikke mye fisking, men fluestanga var med. Utenfor odden vi satt, stod det en stim med nærmere 100 abbor. Dro vulgataklekkeren gjennom stimen for at jentungen skulle se at fiskene fulgte etter og hogg. Plutselig kom det to ørreter svømmende. En tre hektos og en som jeg tipper var ganske nøyaktig en kilo. Litt merkelig at kilosfisk skal komme inn til land pga "plasking". Og det i et vann hvor fisken gjennomgående er ganske lettskremt......

Jeg fikk den til å ta tre ganger på vulgata dun, men den vaka ikke ordentlig på flua. Minner veldig om kilosfisk som bare har spist pellets, men om OFA har så store settefisker nå er jeg usikker på.

Lilleaaklungen.thumb.PNG.b352de471bccf74622ded25a672badeb.PNG

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag sykla jeg opp til Blankvann og var freme ved tre tiden. Regnet kom som meldt og jeg hadde et håp om at det i etterkant av det varslede to-timers regnet, skulle klekke litt vulgata. 

Regnet må nok mer presist beskrives som svært tett yr og det varte i to timer. Med på kjøpet fikk jeg tett tåke. Det var et godt eksempel på den klassiske kollen-tåka. 

I tåka fikk jeg fire fisker

En under minstemålet som ikke ble målt eller veid.

180 gram / 25 cm = k-faktor 1,15

360 gram / 32 cm = k-faktor 1,1

400 gram / 34 cm = k-faktor 1,02

Med andre ord flotte fisker selv om størrelsen ikke er all verden. Og man kan vel egentlig ikke regne med større fisk på tørt under slike begredelige forhold. Men nå har jeg fått noen fisker både i Rottungen og Blankvann som iallefall er flott matfisk. Og spesielt de fiskene i Blankvann på mellom 3 og 4 hekto er latterlig sterke. Jeg fisker fra flytering og når jeg skal lande fisken så drar de stangtuppen under vann og jeg må gi fisken noen meter. Det er ganske uvanlig på såpass små fisker.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...