Gå til innhold

Stroft - er det mig?


RolvS

Anbefalte innlegg

Sitter her og tenker på Fismen i Tørrfluelandet 1, og ryker stroftknuter mens jeg forbereder meg til den første stillevannsturen på søndag. WTF iz tis shit?! (Kontroll: Rio Powerflex i 6x - 0.127 - er vanskeligere å slite i knuten en Stroft 0.14. Jeg er ikke så dårlig til å knytte blodknuter...)

Var nettopp innom på Gero. Hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg shoppa fortom. Crap.

Endret av RolvS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Stroft er ikke mig. Mange erfarne og gode fluefiskere som har holdt fast ved Stroft i mange mange år. Og det er folk som får bra med stor fisk. Er vel en av de få fortomsmerkene som har en stabil kundekrets - til tross for et spoledesign som er helt håpløst. Prøv trippel kirurg du ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit det «normalt er bra.» Tror dog jeg har en spole her som er litt gått ut på dato. Sitter og testknyter både blod og kirurg. Rett etter stramming er det streit. Men etter at knuten har «hvilt» litt skal det ingen ting til før det ryker.

Søren klype, som man sier, når man skal ta i litt og benytte fargerikt språk her sørpå.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stroft funker. Har selv brukt dette i en årrekke. Kan det være at det har ligget og vært utsatt for uv stråler over tid..? Ligger det mørkt og 'kjølig så holder det lenge uten å bli forringet. Stroft er noe av det jeg er tryggest på å sette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfriskende å se slik ung optimisme. :8_laughing:

Spolen har vært oppbevart både tørt, mørkt og kaldt hos meg, men det er jo uvisst hvor lenge siden den var produsert og hva som er skjedd underveis. Uansett er tilliten mellom meg og denne spolen tilført uopprettelig skade. Den er nok i hundehuset en god stund før vi er på talefot igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, RolvS skrev:

Spolen har vært oppbevart både tørt, mørkt og kaldt hos meg, men det er jo uvisst hvor lenge siden den var produsert og hva som er skjedd underveis.

Du kan jo kjøpe rett fra produsenten, https://www.aspo-gmbh.de/shop/, da øker du nok prosenten en del hakk for at de er ferskere enn det som selges i enkelte butikker.

Har opplevde, et høyt profilert merke, at alt på spolen var råtten og bar preg av feilproduksjon alt fra 0,12 til 0,20. Kasta dritten og gikk for Stroft.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RolvS skrev:

. Uansett er tilliten mellom meg og denne spolen tilført uopprettelig skade. Den er nok i hundehuset en god stund før vi er på talefot igjen.

Brukerfeil, som vi programmerere sier :) Tipper du knyter dårlig og ikke tar nok spytt. Vi snakker minst 2 kubikk spytt altså, og minst tre runder knute. ppcrazyeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dette med alder på mono, så tror jeg man er litt for raskt med å skylde på gammel sene. I 2017 fiska jeg med 6x fortom fra RIO som ble kjøpt inn i 2012. Det var 100 meters spole kjøpt fra en forhandler i USA som måtte bestille inn 100-metere til meg. Så det er all grunn til å tro at den var ganske ny. Kan i samme slengen nevne at spolene ikke er oppbevart spesielt kjølig eller mørkt. 

Jeg merker spolene med dymo teip og årstall ved innkjøp, så jeg er helt sikker på dette med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

I en ideell verden hadde man fått fisket så mye at man hadde brukt dem opp lenge før det ble et problem.

Jeg har den jeg bruker mest av i 200 m spole, og et par småruller med en str opp og en ned, disse ligger i topplokket på sekken og slites ikke før de er brukt opp. Den store spolen blir etiketten slitt av, men den vet jeg uansett hva er. 

Ikke mye hjelp dette da... ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er en av de som har brukt stroft i mange, sikkert 20 år. Har kun hatt en spole som jeg ikke har vært fornøyd med. Har prøvd div andre merker, men alltid havnet tilbake til stroft. 

I år har jeg brukt orvis superstrong, og har en rykprosent jeg aldri har vært i nærheten av med stroft. Har røket over halvparten av all fisk, småfisk unntatt. Ikke bare i knuter, men mange ganger midt på spissen. Kan ha vært uheldig med spolen, men havner nok tilbake til stroft. Igjen. 

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...