Gå til innhold

Nye lette vadesko


Tørrflua

Anbefalte innlegg

Ja nå har mine gamle lette Patagonia vadesko begynt å gå opp i sømmene.  Ønsker noen lette og ikke så klumpete og tunge som mine simms riverhead. 

Sett på simms flyweight og Patagonia ultralight. Hva tror folket ? Andre forslag ?

Endret av Tørrflua
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med mine Simms Vapor. Er vel på 4. sesongen nå. Brukt mest i elv, men også i saltvann. Har skylt de etter bruk i saltvann. De er relativt lette, men dette går på bekostning av hvor stødige og stive de er. Veldig gode å gå i. Gummisåle. Jeg vurderer å kjøpe et nytt par av samme utgave den dagen mine er utslitt.

image.png.4c4ffda377e31b2321d6554d91219e58.png

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg røyk nettopp på et par Simms Flyweight primært for skau-bruk. De passer knallbra på foten, får stramma skikkelig, og er ikke mye mer klunky å gå med enn vanlige fjellsko... Jeg er veldig fornøyd etter de første to turene med disse på beina. Voldsom upgrade fra filtsåleklabbene jeg har brukt så langt i alle fall! Burde være verdt en kikk i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært å prøvd og kjøpt sko. Valget ble til slutt mellom simms flyweight og simms vapor. Valget ble vapor (som bildet over)

Begrunnelse for de som måtte lurer på det (+ og -)

Simms flyweight :  + meget god på foten + en sko som er fin om du bruker belly og svømmeføtter. +Meget god å gå i.   + lett sko.  - skeptisk til holdbarheten av ytterlaminering og holdbarhet på lisseløkkene. Hadde det vært en annen løsning på lissene hadde denne skoen blitt valgt, da jeg pleier å ha skoene i mange år. Trolig litt mere ustabil en vapor, men til mitt fiske spiller dette ikke noen rolle.

Simms vapor: + god på foten. +God å gå i + bra løsning på lisser. + forholdsvis lett + ser ut som en ytterkonstruksjon som er holdbar. - litt vanskelig å stramme sko så helen "sitter fast". Pløsekant ned mot sko kan muligens legge seg dobbelt og kanskje kjennes som en klump, men dette vil være ulikt pga forskjellige føtter og leggtykkelse. Denne sko vant min lille butikk test da konstruksjonen virket mere gjennom tenkt med tanke på holdbarhet.

Nå er det bare den praktiske delen som må testes om hvor tunge de blir etter å ha blitt våte og brukt i flere dager i strekk. Legger nok ut en liten tekst om det senere.

 

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er skoene testet i elv. Her er noen tillegg om skoen.

Synes faktisk de ble ennå litt mere behagelige etter at de ble våte. Merket ingen ting til de klumper som jeg nevnte over. De er fortsatt ganske lette da det virker som at simms har valgt materiell som ikke trekker mye vann. Fant kun en litt negativt ting ved skoen. Hullene som er tenkt for å drenere ut vann kan slippe igjennom ultrafin sand som igjen gjorde att etter en fiskeøkt fikk jeg puter under tærne. (Skal sjekke om det er noe å gjøre med det) gir skoene terningkast 5 pga sand

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har testet Simms flyweight ett par helger i marka og noen uker med elvefiske i nord nå og må si meg fornøyd med dem. Sitter veldig bra og lissene strammer skoen riktig og lett.

De er lette selv etter man har vært i vannet(ikke som patagonia ultralight skoene) . De har veldig bra feste på land , og akseptabel under vann.  Skoene tørker også rimelig kjapt.

Kommer til å bli førstevalget mitt til fiske i marka, alle turer med mye gåing og typisk tørrfluefiske. I sjøen og til normalt laksefiske velger jeg nok en litt kraftigere sko.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sand i mine flyweights etter en vadetur i forholdsvis fin sand i Rena i alle fall (fx rundt Kvarven.) Vanskelig å vite vvor fin sand du har tråkka rundt i, @Tørrflua :12_slight_smile:

Ellers; må jeg bare re-iterere litt hva @lars p sier. Simms Flyweights passer veldig bra på min fot. Gode å gå i. Lette. Happy. Klar favoritt framover, ikke bare som markasko, som var primært tanken da jeg kjøpte dem. Jeg har i alle fall ingen «buyers remorse.»

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...