Gå til innhold

Line til nymfe fiske, nødvendig med ny?


Anbefalte innlegg

Hei, som tittel seier so lurer eg på om ein treng ei ny line til fiske med nymfer? Tenker da på kortline fiske med indikatortippet og nymfer. Vurderer veldig og kjøpe den nye LPs #3 til GL. Har vurdert og berre bruke ei vanlig WF #4 line som eg har liggende. Erfaringer med dette? 

 

Mvh Ruben Petterson 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i «startgropa», kan man vel si, for kortline-nymfing - morsomt å se det er flere av oss :)

En vanlig flueline skaper to problemstillinger, grovt sett, ved kort-line nymfing:

1) Line utenfor stangtoppen «sægger». Lina dras ned og mot stangen, og det blir dermed en mindre direkte forbindelse mellom stangtoppen og nymfene.

2) Flueline mellom snelle og toppringen tenderer til å trekke inn fluene.

For meg oppleves disse mer framtredende om jeg bruker venator 10’3’’  en hva de gjør med tørrfluestanga på 8’9’’. Det synes ikke helt unaturlig, iom at det er mer masse det er snakk om.

Så til behovet: du trenger strengt tatt ikke nymfeline for å nymfefiske. Om du leser/hører/ser litt av ting fra Lance Egan på interwebs fx bruker han ca fem meter fortom til euronymfing med «nymfe-line», og over det dobbelte om han fisker med ei vanlig line. Poenget er da å ikke ha flueline ute av snella under fisket.

Jeg syns det er vanskelig å ha kontroll på hva jeg holder på med om det jeg holder i er for tynt, så denne stanglengden eller vel så det med «ekstra butt» liker jeg at er litt tjukk. Dersom du føler du må kjenne flueline mellom fingrene for å føle at du faktisk driver fluefiske, er nok en nymfeline et greit alternativ. Men det er altså absolutt mulig å prøve uten!

Selv ser jeg ikke poenget - den skal jo knapt utenfor toppringen :) Jeg liker også tanken på å kunne knyte om til noe som kan fiskes på «vanlig» måte, men det har jeg ikke testa i praktisk fiske enda. La oss diskutere det i vinter :8_laughing:

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar:D

Begynte so smått med nymfer i fjor sommer i elv, med indikator som flyter. Synes de var utrulig effektivt til tider, og når ein får fisk so kan ein berre kaste på ny uten tørking og bytting av fluer ;) Har lest ein del på gamle innlegg om kortline fiske her i forumet, eit veldig langt og godt av Stig Vivelid Nilsen. Funnet ut at dette e spennande og nåke eg vil prøve, kjekt og lære litt nytt og få større sjanse for fisk :) 

Veit Vision har eit snøre til konkurransen nymfefiske, har prøvd og finne hos Guideline siden eg har holdt meg til de merke, og liker de godt. Men finner ikkje.. 

Har somregel med 2 stenger til elva, so om de blir forhold til tørt so er de berre og bytte stang. Har vurdert og kutte skyteklumpen av ei gammel WF line eg har liggende. Kansje den er lett nåkk. Testing i sommer.

Finnes de ein eigen tråd for nymfefiske 2019?

 

Mvh Ruben Petterson 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RIO har en two-tone indicator tippet sak som du finner på noen butikker i alle fall - jeg kjøpte en slik selv om det koster skjorta (170,- for 30yrds). Stroft har rød isfiskesene og gul fluoriserende mono. Cortland-tingene tror jeg du må til ebay eller annet utenlandsk for å finne...

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...