Gå til innhold
  • 0

The wind of change spørs


bushman

Spørsmål

Den siste uke var det gangske mye vind på dagen og jeg prøvde å bli ute tidlig eller sent når det blåste nesten ingenting. Når det blåser mot 5ms og oppover så syns jeg det er vanskelig, både å kaste og ikke minst finne steder hvor fisk står. Jeg ser at både @Rune Stokkebekk og @Pål Hedenstad hadde bra fiske under disse, for min del, vanskelige forhold og søker litt råd her. Er det slik at fisken i stillvann endrer sin vanlig lokasjon når det blåser for mye? Jeg ser gang på gang at fiskene vaker helt de samme steder i vann som de har gjurt i fjord for eksempel.  Hva er deres strategi - finne et sted i le og se om det vaker fisk der selv om dere vet det pleier ikke å vake der, eller finne i utgangspunktet et vann dere vet hvor fisk pleier å vake og som forhåpentligvis er i le?  Ev andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Vinden vil alltid bidra til at maten samler seg et eller annet sted. Det er bare å gå dit hvor "strømmen" samler maten. I noen vann kan slikt fiske være veldig bra. Andre steder fungerer det ikke like godt. Det henger selvfølgelig mye sammen med hvordan vannet er utformet. Sund, øyer og odder hjelper mye. Strategien kan vel delvis beskrives som å lese vannet som en elv. 

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med Pål, Men på lesider så kan det f.eks være mygg/døgnfluer som klekker eller er aktiv, og andre bugs der også. Hender ofte det at jeg sitter på lesiden og kan fiske på en fisk eller to som vaker og det er stille resten av plassene. Dette er nok litt mer typisk i vann som er ovale/runde og ikke noe spesielle øyer, odder etc.. hvor det kan være attraktiv standplass ved vind. Vindsiden kan au være lur hvis det er litt insekter som drifter. Men det behøver det ikke å være bestandig. Må uansett rusle litt rundt å følge med.. skjelden noen fasit.. heldigvis...

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En vane jeg har med meg fra kystfisket er å holde et ekstra våkent øye med overgang mellom vindutsatt, riflete vann og rolig vann rett på innsiden av kanten. Mye næring som blir dratt med og samles rundt vindkantene/strømkantene.

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...