Gå til innhold

Test av saks for fluebinding


Pål Hedenstad

Anbefalte innlegg

Hvilket verktøy man skal legge mest penger i når man binder fluer, er ikke nødvendigvis opplagt. Men det som iallefall er sikkert, er at saksa er viktig. Det forstår du iallefall når du tar i bruk en kvalitets saks fra øverste hylle. Men hva er den beste saksa? Heldigvis er det den jeg har ;-)

 

 Altså denne: 

https://www.guideline.no/produkter/tilbehør/tiemco-fluebinding/tmc-razor-scissors-with-t-c-blades-101709-p0000039716

Om noen synes det er dyrt med 600,- for ei saks; jeg hadde kjøpt den om den kosta det dobbelte tror jeg. Eller, jeg har vel betalt det dobbelte ettersom kona mishandla den første. 

Med saksa følger det ei lita plasttube som beskytter spissen. Den vil jeg anbefale deg å ta vare på og benytte når saken ikke er i bruk. Den er sylspiss og selv om det er tungsten, er det mulig å ødelegge spissen.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den razor-saksa selv og er meget fornøyd. Dog veldig lite fornøyd med at ungen har brukt den til et eller annet som har lagd hakk i den...

Har også den deer hair-saksa som nevnes som også er bra. 

Jeg bruker ellers ei lite KAI-saks som er veldig fin, men med litt småe hull til fingra kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til innkjøp av en KAI-saks etter å ha lest gode innlegg om disse. Synes den er for grov til å klippe nette fluer med, men fungerer utmerket til SØ-fluer og streamere.

Jeg har havna på en rimelig saks fra apotek som er laget for å klippe neglebånd. Denne bruker jeg til finklipping når seg må nærme innbindingspunktet.

I tillegg bruker jeg en grovere saks fra Loon som heter Ergo All Purpose Scissors. Den tar alt fra kobbertråd, blytråd og tinsel. God å håndtere med mykt håndtak. Loon har forresten kommet med en rekke sakser til de fleste formål, uten at jeg har fått testet de andre.

Nå ga du meg muligens 600 kroner i nært forestående utgifter Pål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jarle TL skrev:

Jeg gikk til innkjøp av en KAI-saks etter å ha lest gode innlegg om disse. Synes den er for grov til å klippe nette fluer med, men fungerer utmerket til SØ-fluer og streamere.

Det må være en annen type enn min for den et nett og spiss som fy altså....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...