Gå til innhold
  • 0

N00b


Fra Ørret

Spørsmål

Rykende fersk fluefisker her, har såvidt klart å ta to bittesmå ørret ved å bruke den flua i boksen som liknet mest på de som danset på vannet, men det var sykt morro!

For å komme til spørsmålet: hva gjør man med fortommen ved tørrfluefiske? Gnir man hele inn med flyte-gel eller lar man deler av den synke? Har en 0.12 fortom, det er knall for tørrflue?

 

Og ved nymfefiske, drar man "mud" over fortommen for at den skal synke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg pleier å bruke 9 fot tapert fortom, og knyter inn en spiss (med mikroring) på 1,5-2 meter. Jeg pleier å bruke flytemiddel på den taperte delen og ca 50 cm ut på spissen.

Veldig sjelden jeg gidder å tenke på mud, men ved helt vindstille med blank overflate helt uten krusninger, og/eller stekende sol og det klekker f.eks veldig små fjærmygg så bruker jeg mud på ytterste del av spissen.

Bruker ikke nymfer, så det satser vi på at andre tar seg av å svare på. Mulig andre har ulike meninger rundt dette, men jeg har i hvert fall stort sett klart å lure en og annen fisk på den måten jeg bruker.

Velkommen til forumet forresten!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mud kan av og til hjelpe til med å få fortommen til å bryte overflata, men kanskje vel så viktig for å matte ned fortommen når det behøves (både mono og FC). Mud benyttes kanskje oftere ved tørrfluefiske enn nymfefiske. Det spørs litt hvordan type nymfefiske du sikter til?

Når det gjelder spisstykkelse så er det avhengig av størrelse på flua og hva du forventer å få / hvor vrien fisken er. Ferdigtapert fortom på 9 eller 12 fot / 4x eller 3x, deretter evt mikroring og riktig spiss. 

Dette er nok av det mer fornuftige som er skrevet om fortom: https://guideline.blog/2018/04/19/gearing-up-for-the-trout-season-leaders/

 

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...