Gå til innhold

Tåke


RolvS

Anbefalte innlegg

Er tåke alltid drepen for fiske? Hvorfor det? Er det fordi tåka kaster skremmende skygger? Fordi lufta er kaldere enn vannet?

Eller er det bare en myte - har dere ofte bra fiske når tåka stiger opp av og over vannet?

Spørsmålet er inspirert av bl.a. at sist jeg blanka (sju aborr på flue er å blanke) ble det helt stille da tåka begynte sige inn. Fra sporadiske vak til null. @Pål Hedenstad nevner og en tåkeblanking. Tom Rosenbauer funderer om det samme på insta.

Hva tror fluefiskesiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls og Rusten er enige om at tåke er mig for tørrfluefiske - but why?

Slutter insektene å klekke? Fungerer fortsatt nymfer og streamere på dypere vann? Eller er det bare å gjøre som Rusten sier også om man har «våte» tilbøyeligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Tørrfluefisket dør ut fort ved tåke. Har en gang opplevd lokal fjærmyggklekking i tåke, men dette er nok unntaket. Når munkefisen siger frem pakker jeg sammen. Dette er oftest forbundet med kvelden. Nå har jeg ikke prøvd nymfe eller streamer under disse forholdene, kanskje det fungerer?

Tror iallefall at @Truls har rett. Insektsaktiviteten dør helt ut ved tåke, derav nada vak. Kanskje ikke insektene liker å få bløte vinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en god tanke det. Dugg som legger seg på vingene gjør det tungt å fly. Høres logisk ut. Innpåsliten veps kan fort dempes med en dusj vann fra sprøyteflaske. De går i bakken. Ikke utenkelig tåke gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at «våte vinger-teorien» skal stemme, må vel da insektene skjønne at det er tåke på den andre siden. Jeg synes ikke det virker veldig sannsynlig - fordi jeg ikke umiddelbart skjønner hvordan denne informasjonen skal overføres ned i vannet. I tillegg - noen buggs liker jo at det regner - fuktig vær og våte vinger høres ikke ut som et usannsynlig scenario for baetis rhodani.

Ved overflatetåke i Norge er det som regel fordi lufta er kaldere enn vannet - så da er det en del av vannet hvor temperaturen i vannet synker desto nærmere overflata man kommer. Og det kaldere vannet er tyngre, så det synker. Så ved tåke, er det på et vis en strøm av kaldt vann nedover i vannsøyla.

Det virker usannsynlig for meg (helt uten faglig grunnlag) at de nedadgående kuldestrømmene skulle være til fysisk hindring for klekking, så da virker det litt mer logiskt at pupper og nymfer syns det kjennes kaldt ut der oppe og heller vil være der de er hvor det er blitt godt og varmt.

Det kan vel da fortsatt stemme at «våte vinger» er en del av bildet, ettersom meldingssystemet er etablert. Dersom de som klekker uten å bry seg med kuldegradienten dør i overflata fordi de ikke kommer av flekken, har vi en ganske sterk evolusjonær driver i retning å ikke klekke når det kommer kalde strømmer fra toppen.

For at denne teorien skal stemme - den virker halvplausibel for meg, men det er jo bare fordi jeg skrev den - trengs det vel en forklaring på klekking og regn. Regn skulle jeg tro at ofte er kaldere enn vannet. Det skulle dermed ha samme effekt som tåke - mer eller mindre - på klekkeadferd. Her har jeg ingen egne observasjoner å støtte meg på... Om regnet derimot «ofte» er varmere enn vannet i sjøen eller elva, er ikke regn et problem med modellen...

Vi trenger en fagmann. :)

(Jeg driver og pakker for å reise på ikke-fiske-relatert ferie - om noen skulle lure på hvor inspirasjonen til dette innlegget kommer fra...)

Endret av RolvS
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
On 7/5/2019 at 10:17 PM, RolvS said:

For at «våte vinger-teorien» skal stemme, må vel da insektene skjønne at det er tåke på den andre siden. Jeg synes ikke det virker veldig sannsynlig - fordi jeg ikke umiddelbart skjønner hvordan denne informasjonen skal overføres ned i vannet.

Erfaringsmessig så kan dyr/insektene/fisk mye mer om vær som er og som kommer enn vi mennesker eller modeller fra yr til sammen :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...