Gå til innhold

Kaste i motvind - dårlig presentasjon


David A.

Anbefalte innlegg

Hei og god sommer! Som tittelen sier så har jeg den siste tiden måtte fiske i mye motvind. Ja, og selv på småtjern i våler, hedmark så kan det blåse til dels mye. Problemet er at når man kaster i motvind så må jeg dobbeltrekke som en gærning for å få ting ut, og resultatet er at jeg får kast hvor alt skyter som et rifleskudd i vannet og jeg må stipe snøret for å rette ut fortommen. I medvind eller nullvind så har jeg ikke opplevd dette problemet i noen stor grad. Noen som har gode tips til dette?

Hilsen david andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogen pleier jeg å bevege meg rundt en del, og om jeg ser en fisk oppe, så sniker jeg meg ned slik at jeg får vinden til min fordel.

Det kan være lett å skremme fisk om man "plasker" for mye så noen ganger kan det kanskje være fornuftig å la denne fisken gå, og heller prøve seg på den neste..? Eller vente og prøve å time kastet så man kaster mellom vindkulene, og bare la det stå til og la flua drive over fisken og inn mot land.

Trange bukter og brå stopper, samtidig som man "bråstopper" utrullingen kan være løsningen

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du på død og liv må kaste i motvind, er det lurt å tenke på at vinden blir svakere nært overflata. Så da lønner det seg at fortomsstrekken skjer så nært vann som mulig. Det oppnås ved å kaste på skrått ned mot vannet (uten noe særlig skyting) eller ved å kaste sidekast, med stangføring nesten parallelt med vannoverflata.

Lengden på kastet blir seff betydelig redusert.

edit: noe jeg har tøysa litt med på plena er «flua først» presentasjoner, ala Italian cast. Det er kanskje nyttig å bruke i motvindssituasjoner (kastet er med høy linefart rett på målet, skrått nedover, og med en oppstramming av lina rett før målet, slik at fortommen strekkes og flua lander først.)

Endret av RolvS
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for innspill. Det som dere skriver virker fornuftig, og skal bli forsøkt senere idag! Til det som Truls skriver, så merket jeg det igår at de gangene som snøret satte seg i kvist-kvast på bakken slik at skyting av snøret fikk en bråstopp, så ble faktisk presentasjonen så å si strøken. Og til det som RolvS skriver, så fant jeg en video i youtube. Viser videoen poenget ditt hvis jeg forstod deg riktig?

fra 00:45 omtrent: https://www.youtube.com/watch?v=-TyBh_lh2zU

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2019 den 19.02, RolvS skrev:

@David A. - om du har googla Italian flycasting har du nok ikke bomma mye :6_smile: - men linken din funka ikke for meg. Edit?

Hei, jeg gjør et forsøk med linken igjen: https://youtu.be/-TyBh_lh2zU - håper denne fungerer? den heter iallefall "casting in the wind" og er på Orvis fly casting lessons.

Googlet i allefall Italian flycasting og det fungerte i det store og det hele etter lignende prinsipp som videoen. Og på de siste turene så ble dette forsøkt, og det var fint å kjenne på følelsen at problemet var løst allerede på første kast :-) så takk og takk! Dette viser at forumet her er og vil være gull verdt!

Fisk ble det også heldigvis!

20190712_195226.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg plages av vinden og hender det at jeg napper i lina rett før lina treffer vannet. Har da ca 50% sjanse for at det lykkes med utlegget. En annen ting som også Rolv nevner er å kaste nær/ parallelt med vannet. Det hender også at jeg åpner buktene og lager de store for å få flua litt lengre fra hode. Hender det er risiko sport når man er ute i fjæra etter sjøørret og havabbor. Har man vinden direkte fra siden og mot kastearmen, kan man snu seg med ryggen mot vannet, kaste mot land,for å avslutte i bakkastet. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg fikk en gang påpekt noe viktig, da jeg kjøpte time hos en instruktør: La stanga gjøre jobben! Dette er i teorien veldig basic, men i praksis er det en typisk feil hos mange. Man bruker kroppen for mye, og stanga for lite. Dette blir ekstra tydelig i motvind. Man gir gjerne "litt ekstra", spesielt i siste framkastet, for å strekke fluelina lengst mulig. Dette kan virke mot sin hensikt. Med fokus på å la stanga jobbe, kastet jeg plutselig veldig mye bedre og lengre i sterk vind. Og fikk fisk jeg garantert ikke ville fått, uten denne endringen i teknikken. Det blir litt vanskelig å forklare på nett, men det handler om å bruke mindre kraft i armen. Man merker det best på kortere kast. Da bruker man praktisk talt kun håndleddet og kort kasteradius, i stedet for å jobbe og slite seg ut med arma. På litt lengre kast bruker man håndleddet og litt lengre, men fremdeles kort, radius på kastearma. Veldig kort radius. Det er viktig med rett bane overhånds og tydelige stopp. Da blir også buen på snøret smal (hvis man ikke stopper for seint), noe som gir mindre luftmotstand. På lengre kast bruker man mer av arma og kroppen, men har fremdeles fokus på å la stanga jobbe, med jevn bane og tydelige stopp. Tenk generelt over at albuen bør være mer inntil kroppen, i hovedsak på kortere og middels lange kast, slik at skuldra jobber mindre. I stedet for at hele arma og skulderen jobber langt ute fra kroppen, noe den ofte ikke trenger.

Det er som sagt litt vanskelig å forklare, og for mange er dette grunnleggende og selvsagt teknikk. Men jeg oppfordrer alle som sliter litt med teknikken, blant annet i vind, til å prøve å fokusere på dette. Hva er det som jobber? Du eller stanga? Alt handler om energi, og den må alltid gå gjennom stanga og snøret. For min del merket jeg iallfall stor forskjell, og kastet "gjennom" sterk motvind til lengder som forbløffet meg. I bunn og grunn er jo det svaret: Generelt god kasteteknikk gjør at man kaster godt også i vind.

Jeg anbefaler at man lærer seg et godt overhåndskast, og helst perfeksjonerer det. Da er de fleste rustet for 80-90 prosent av fisketurene, under alle forhold. Det er bedre å fokusere på å utføre det grunnleggende skikkelig, i stedet for å lære seg alskens spesialkast halvveis. De kan man eventuelt spe på med senere, etter behov. Så er det også kjekt med en profesjonell instruktør, hvis man klarer å oppdrive en. Jo mindre feil teknikk man slipper å avlæres først, jo lettere er det å lære det riktig etterpå. Som for eksempel det å la stanga gjøre jobben.

Endret av Kim Roger
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...