Gå til innhold

Bibio Pomonae 2019


knut

Anbefalte innlegg

Det er bibio år og de første er observert i Valdresfjella, 1020-1050 moh.

Blir spennende å følge utviklingen fremover. Håper på fortsatt varme i fjellet utover i august. !

Legg gjerne inn observasjoner her slik at vi kan følge hva som skjer

Ut og fisk!

Endret av knut
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det var ikke Bibio å se i løpet av de tre ukene(15/7-7/8) jeg var oppe i Saltdalen/Sulitjelmaområdet. Tar jeg ikke feil ligger svermingene der oppe ett år etter de tilsvarende her nede. det skjer hvert tredje år så det skulle stemme ettersom jeg ramla borti noen voldsomme ras av disse russerfluene i august 2011. Da blir rekka 2011, 2014, 2017 og 2020...bare å glede seg til neste sommer! Men hva med dere som var oppe i fjellene her i sør, ble det noe fangst? Husker det tidvis var helt håpløst for tre år siden med ekstreme mengder bibio på vanna uten at fisken vaka. Og fikk man først opp en rakker så var den selvfølgelig stapp full av knasende bibios. Mulig fisken tok dem drukna nede i vannmassene. Hvem veit. Selv opplevde jeg i 2011 at det var helt avgjørende at imitasjonen ble presentert tungt tungt nede i filmen, ørreten tok faktisk ikke ellers, og selv da var den vanskelig å lure. Litt som under ekstreme fjærmyggklekkinger eller stokkmaursverminger. Feil presentasjon betyr som oftest null fisk i påsan. Stort sett. Venter på stabilt varmt tørt vær og sol nå-da kommer forhåpentligvis pissemævvern... 

Vi får se.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekrefter det Rune sier om litt Bibio sist fredag. De ble observert flere steder på vidda, men helgas etterfølgende regn og vind satte nok en effektiv stopper for svermingen. Det er fortsatt gode muligheter helt frem til begynnelsen av september i fjellet, bare det kommer litt sol og varme.
Man kan finne den helt opp i 1600 moh.i Sør-Norge så det gjelder å være ute.
Synkende Bibio er nok aktuelt for ørreten som Kjell sier. I 2016 var jeg på vidda og bildene lenger opp i tråden og nedenfor viser enorme mengder på vannet, men nesten ikke vak å se på 3 dager. I magen på ørreten derimot var det sprengfult.  

 

IMG_1643.JPG

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...