Gå til innhold

Valg av flue


RebelCain

Anbefalte innlegg

Kom akkurat hjem fra en uke på hytta på fjellet.

Den ene senkvelden jeg var ute vaks det noe ekstremt, både små vak og ørret som hoppa høyt over vannet.

Uansett hva jeg prøvde av fluer (tørr, nymfer og våtfluer) var det ingenting som fungerte. Prøvde å studere vannoverflaten, men var ikke noe insekter å se.

Så spørsmålet er følgelig: hvordan velger dere fluer når det ikke er noe synlig å gå etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg ingenting, så prøver jeg å gjette meg frem. Hva er det som får ørret til å hoppe/plaske skikkelig? Kanskje det er svømmepupper eller stigende pupper som stiger opp og klekker? Kan det være noen spente spinnere som man ikke klarer å se?

Tidligere på sommeren er det noen ganger øyenstikkere og vannymfer som den prøver å ta i lufta eller oppe på sivstråene, men da ser du jo mye av de insektene.

Ville prøvd noe puppefjas før jeg satte på daddy long legs :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid godt å si, og det spørs litt når på året det er. En multiklekker, maur, stankelbein eller ei vårflue jeg kan stripe litt.

Jeg sliter noen ganger under sånne forhold, det gjør vel egentlig de fleste fra tid til annen, og for egen del tror jeg at jeg burde roe litt ned, puste godt ut og observere mer for å se om jeg finner noe system i vakingen. Kanskje plukke ut en fisk om man kan, og være skikkelig tålmodig når flua først er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakfest på fjellet er ganske ofte mygg, og fisk på opptil halvkiloen hopper gjerne etter mygg som flyr bortover overflaten. Og de som tar penere tar gjerne de som har satt seg eller klekker. Men ofte er det mygg som bare er på vannet som skaper mye liv. En svart cdc mygg i 17/19 er ofte den beste vennen man kan ha da. Akuratt som i fjellelva gjennom sommeren.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...