Gå til innhold

UV, Ørret, og "The New Scientific Angler"


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig lest ferdig boken "The New Scientific Angling - Trout and Ultraviolet Vision" av Reed F. Curry. Så hva er fasit? Erre no tess?

image.thumb.jpeg.c4456d4e2b53d6081c16c5adbfc4b40b.jpeg

 

Hovedpoenger fra boka

* Det er forskjell på UV-refleksjon, og UV-refraksjon. Refraksjon er det som får materialer til å lyse opp når vi skinner en UV-lampe på dem - UV-lyset brytes og blir kastet tilbake med en bølgelengde i det synlige spektret. Refleksjon ser vi ikke (fordi vi ikke ser UV) Boken snakker i hovedsak om fenomener assosiert med UV-refleksjon - alt skjer altså uten at vi kan observere det direkte selv.

* Noe av fysikken er åpenbar/lett: UV-lys er det siste lyset som forsvinner - både generelt når det blir mørkt, og nedover i vannet. Midt på natta er det fortsatt en bakgrunnsbelysning i UV-registret.

* Ørret ser deler av UV-spektret - også som voksen, ikke bare som yngel. Dette er ganske konklusivt for alle ørretarter (denne boken er skrevet av en amerikaner, og refererer en del forskning på regnbueørret - men også disse japanske artene, samt gode gamle Mr. Brown.)

Om Innsekter:

* Døgnfluer ser UV, og bruker UV til å kjenne igjen artsfeller i tussmørket. Vingene til døgnfluer reflekterer UV, og har forskjellige mønstre av UV-refleksivitet.

* For vårfluer er vingene mindre UV-refleksive. Kroppen har ofte en tydeligere UV-refleks

* Hos mygg er de lyse stripene på de voksne innsektene UV-reflekterende

* Blandt voksne vannymfer og øyenstikkere - har noen arter UV- markeringer på vinger, og kraftig UV-farve på abdomen

* Insekter generelt reflekterer UV-lys på måter kvister og annet i vannet ikke gjør det. Kvist og kvast er typiskt ensfarget i UV-spektret, mens mange insekter har tydelig markeringer.

Om fluer og fluematerialer:

* I en studie av et sett av velkjente "fiskefangere" er det tydelig at alle har UV.

* Mange fugler (og altså fjærene vi bruker fra dem) har UV-markeringer. Som eksempel kan jeg dra fram Whiting Grizzly, men mange andre materialer har det også.

* Farging av materialer kan påvirke UV-egenskapene. Boka gir en oversikt over hvordan en del materialer ser ut i UV-spektret. Et interessant eksempel er gul marabou fra to forskjellige leverandører hvor fjærene ser helt like ut i vanlig RGB, men hvor den ene har høy UV-refleksitivitet og den andre nesten ingen.

Tilpasninger:

* Rester av DryShake på flua gir litt UV-refleks

Bokens hovedbudskap

* Det er overveidende sannsynlig at ørret bruker UV som en av sjekk-boksene for om noe muligens er mat (eller faktisk den maten den ser etter.)

* UV-egenskapene til materialene vi bruker er viktige, og at fluene vi bruker har UV-reflekterende materialer i riktig proporsjon kan være avgjørende.

Min personlige vurdering av boka er at den er både underholdende/morsom samtidig som den framstår som godt faglig gjennomarbeidet. Bildene er bra og overbevisende, og metoden for å lage dem er etterprøvbar. Referansematerialet er omfattende (jeg har ikke ettersjekket referanser eller undersøkt relevansen til journaler han har brukt.) Kjenner jeg bekymrer meg bitte litt mer om UV på fluene mine nå, i alle fall.

Endret av RolvS
  • Lik 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En streit material-oppsummering som kanskje begrenser panikken jeg har full forståelse for at du må føle, @Jarle TL, er at naturlig hanehackle av typ blue dun og grizzly, de fleste quills, kalkun biots, alle tinsler, hvit kalvehale, tildels elk hair og superfine dubbing alle har en del UV-refleks (I følge boka.) Så fluene du har som har virka før, virker sannsynligvis fortsatt... :22_stuck_out_tongue_winking_eye:

Jeg kunne tenkt meg å se litt UV-foto av en del av de fargede materialene det står UV på om dagen...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...