Jump to content
Sign in to follow this  
RolvS

Multipurpose fortomssystem

Recommended Posts

Jeg syns ikke vi snakker nok om fortom og nymfefiske. Fluene er viktige. Stengene er viktige. Men fortommen. Den siste biten som kobler oss til fisken. Den snakker vi ikke nok om. Syns jeg.

De siste to årene har jeg eksprimentert en del med nymfing og nymfefortom, også 'european nymphing'. I sommer[1] har jeg kommet ganske nært, syns jeg selv, en fortomsmodell som fungerer bra for allround bruk - en slags one-size-fits-all løsning som passer i alle fall på "femmern" og tildels på "firrern." Dette er en fortom som lar meg veldig raskt bytte mellom kortline nymfing, indikatornymfing og tørrfluefiske, uten å ha rigget flere stenger. Jeg er veldig fornøyd med hvor bra den fungerte på Hardangervidda i sommer - jeg tok mye (små) ørret med alle teknikkene på denne fortommen, samt at det fungerer veldig greit etter harr hvor enn de er...

Fortomskonstrkuksjonen er inspirert av litt forskjellig skriverier. Viktigst her er kanskje Dynamic Nymphing (George Daniel), men jeg er og inspirert av Howard Crostons artikkel i Flyfishing Magazine i fjor, filmene til Lance Egan og Devin Olsen på Vimeo (Modern Nymphing osv.) for ikke å glemme Erlend Vivelid Nilssens legendariske nymfetråd et annet sted på dette forumet. Jeg har gjort mange eksprimenter og tilpassninger, og funnet fram til noe som passer meg. Så dette er "min løsning anno 2019" etter å ha satt meg inn i hva andre har gjort og gjort meg egne erfaringer. Ser kanskje helt annerledes ut i 2020?

Fortommen jeg bruker starter med en helt vanlig tapert fortom som kan forlenges. Jeg liker 12' Camou med  4x tip (kan like gjerne bruke 3x.) Her knyter jeg på en tippetring, deretter 30 til 60 cm med Rio two-tone som sighter og en ny tippetring. Til slutt kommer tippet - 150-200cm med 5x fluor.  30-40 cm ovenfor enden, knyter jeg på en opphenger med en kirurg-knute. Dette er basic-oppsettet. En tung flue på enden (dette er "point-fly") og en lettere flue på opphengeren (dropper).

Denne riggen kan fiskes på to måter - enten 'chzech' med ingen line på vannet, eller som en 'french leader' med fortommen og kanskje litt flueline liggende på vannet. Denne riggen er nesten identisk med oppsettet jeg bruker på nymfestanga mi også.

 "Chzech" - da lobbes fluene oppstrøms med nesten bare fortommen ut av toppringen, og du søker etter å ha en rett linje mellom stangtuppen og flua under «flytet.» Det krever litt trening å få det til, men når teknikken med å 'lede' flua/fluene nedover strømmen sitter er det lett å se og kjenne takes (I min erfaring også med min relativt stive femmerstang. Noen ganger trekker fluesnøre inn fortommen pga sin egenvekt, men jeg syns jeg greier finne vinkler på stanga og vekt på fluene som gjør at det fungerer.) Hvert drift avsluttes med mothugg, og går over i et kast i en sammenhengende bevegelse. Egner seg i relativt hard strøm hvor du kan snike deg opp på fisken i skjul av turbulent vannoverflate, og kan kaste kort med tunge fluer.

"French leader" - Rio two-tone flyter når den er fetta inn med et silikonbasert flytemiddel. Sett inn hele fortommen ned til og med sighteren med dette. Kast oppstrøms, og se nøye på sighteren. Den flytter på seg når banen til flua endres av en fisk som tar. Den flytter på seg av andre grunner og, men her er det bedre med ett mothugg for mye. Øv på 'mothugg-til-kast' uten for mye splæsj og bråk. Egner seg til mindre/veldig lite strøm, grunt vann, og litt lettere nymfer. Veldig sensitivt for vind, selvsagt. Kastene nå er litt lengre - du strekker fortommen på 20', har stanga på rundt 9' og kanskje noen meter fluesnøre ute - så vi nærmer oss kast som fisker effektivt opp mot 10-12 meter. Så langt unna ser ikke fisken deg dersom du ikke rager veldig høyt over overflata, men den kan ha hørt deg. Det er selvsagt mulig å kaste mye lengre med denne riggen, men det blir raskt vanskelig å se sighteren. Dette har jeg ikke gjort nok, men det er sinnsykt spennende når du fisker sånn på fisk du har sett vært oppe eller høyt nok i vann-kolonna til at du ser det buler. Her også må du ha kontakt med flua, så det gjelder å ta inn line om det er noe ute, samtidig som du løfter stanga. Du må kaste mens du har igjen 'kastebane' til å sende nymfa strakt ut bak, før du dundrer hele stasen opp og fram igjen.

Om det blåser litt, eller jeg må fiske tungt på avstand, setter jeg på en garn- eller isopor-indikator[2] med strikk på sighteren. Du vet med rimelig høy sikkerhet at den holder seg der fordi det er knuter i begge ender av denne sighteren på rundt en halvmeter - det liker jeg. Med en slik indikator på fortommen har du ganske stor frihet i forhold til hvor du kan kaste. Alle vinkler fra rett oppstrøms til rett på tvers går fint, og bare egne ferdigheter begrenser lengden. Det er alltid viktig å holde orden på kasteteknikken, men nå enda mer enn tidligere! Jeg fisker to fortyngede nymfer (se basic-oppsettet) under  indikatoren. Dette ender fort med katastrofe og tapt fisketid om man rykker og veiver litt eller tror snakeroll går fint. Jeg kaster eliptiskt - nesten men ikke helt "belgian", med stanga ut til siden i bakslengen og nesten rett opp over skuldren i framslengen og full strekk av lina i fram og baksleng. Her og må du søke å holde kontakt med nymfene under flytet, men det er også nødvendig å sørge for at indikatoren får et uforstyrra flyt. Når indikatoren flytter på seg eller dukker under vann er det på tide å gjøre mothugg - la mothugget gli over i et kast om det ikke var fisk. Og her er det bare å slå fast at denne mothugg-til-kast bevegelsen er de gangene jeg blingser og plutselig står og fisker med en tippet-vase. Jeg synes denne måten er litt mindre spennende enn både chzeck og french, men jeg drar fram indikatoren relativt ofte likevel. Det er også vanskeligere å gjøre mothugg, ettersom fisken på den ene siden spytter ut ting fort og på den andre siden er det mye som må rettes ut for å få kontakt med flua.

Da jeg begynte å eksprimentere med indikator etter forrige fluefiskesidentreff, tenkte jeg at ved å bruke forskjellige typer flyttbare indikatorer (masse forskjellig på markedet) kunne jeg regulere hvor dypt flua fisket ved å flytte indikatoren. Det fungerer ganske dårlig når målet er å fiske så rett ned under indikatoren som mulig (avhengig av strømforhold osv.) Grunnen er at ved å flytte indikatoren nærmere fluesnøret blir fortommen tykkere pga taperingen (selvsagt), og en tykkere fortom synker saktere - den dras vanskeligere under vann av nymfene enn en tynn fortom. Så sett indikatoren på sighteren, så vet du hvor den er. Juster fiskedypet med å justere avstand mellom sighter og point-fly samt vekt på riggen.

Fisken står vel ikke midt i vannkolonnen som regel - den er enten eller. Bunn eller topp. Så om jeg har fisket en stund og ikke kjent noe - så er det gjerne dypere som gjelder. "Nymfene må ned til bunnen Rolv", som jeg sa jeg lærte i fjor. Og da kommer vi til en siste justeringsmulighet når vi har brukt de tyngste fluene, og forlengt tippetten så langt som det er praktiskt mulig å kaste med: drop-shot rigg. Dette synes Devin Olsen er tøys, men det ene eksperimentet han har gjort med det som han har skrevet om, er dårlig gjennomført.  Mine ekspermenter har vært positive. So there's that... Min drop-shot rigg settes opp fra "basis"-riggen øverst. Jeg knyter en liten overhåndsknop på enden, og  10-15cm opp fra denne overhåndsknopen knyter jeg inn en bit fluor med en kirurg-knute. Jeg kan da sette på et splithagl nede ved kjærringknuta, og montere min point-fly som første dropper. Jeg fisker fortsatt med to fluer, og kan sette inn mer vekt på nedsiden av fluene. Dette med nedsiden av fluene er viktig for meg... Jeg vil at tippeten skal henge i en så rett linje som mulig fra sighter til point, og ønsker at vekten skal være tung - lett - lettere når du går fra bunn til top. Det gir lettere kasteopplevelse, særlig med indikator (spiller liten rolle om du fisker chzeck og er irrelevant om du fisker french) og samtidig får jeg fisket i to adskilte vannkolonner. Et splitthagl mellom fluene tror jeg - jeg vet ikke sikkert - kan maskere noen napp og gjøre at avstanden man må flytte stangtoppen ved et mothugg blir større.

Og vips - så slutter det å blåse og det sprutklekker baetis og fisken har zooma inn på tørt. Hva nå da? Da har vi flere valgmuligheter. Er det travelt (det er alltid travelt!) klipper jeg bare av nymfene, drar over tippeten med noe jeg inbiller meg kommer til å gi fluor evnen til å gå på vannet (CDC-oil f.x) og knyter på en tørrflue ytterst. Men det er selvsagt også praktiskt og kjappt å klippe av nymfe-riggen ved tippetringen nærmest fortommen, mate på 6ft 0.12mm Stroft og vips er vi 100% tørrfluepurist. Ha med ett eller annet å surre opp sighter/tippet på, så er det bare å bytte tilbake igjen når det slutter å vake - for det gjør det alltid til slutt...

Så det var det. Mange muligheter fra en basis rigg altså, one size fits nittiseks prosent... Jeg elsker tørrfluefiske, by all means. Men noen ganger vaker det ikke og jeg vil fiske likevel. Og noen ganger kaster jeg gjerne en nymfe etter ett vak. Hver sin lyst, ikke sant! :D

Jeg er sikker på at det er andre her som mener noe om fortommer. :) Under er illustrasjon av oppsettene.

[1] Jeg må påpeke at jeg ikke har fisket så mye som jeg ønsket i sommer. Og jeg har ikke tatt noen Insta-friendly ørret på denne måten i år. Men det har da blitt noen turer likevel. Pærsa på harr på nymfe, 750g. Etterpå harr-pærsa jeg på tørt, 950g.

[2] Nå nærmer vi oss farlig fort dupp-fiske...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Rolv! Takk for nye tips og interessant lesning. Har du noen gang vært innom hjemmesiden til Troutbitten og lest om hans Mono Rig? Jeg fisker mye med denne riggen og er veldig fornøyd.

 

Mvh

Bjørn-Roar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Du skriver at: Noen ganger trekker fluesnøre inn fortommen pga sin egenvekt, men jeg syns jeg greier finne vinkler på stanga og vekt på fluene som gjør at det fungerer. 

Her er enda en artikkel på Troutbitten som kan være interessant:

For oss som ikke er konkurransefiskere, så synes jeg denne riggen er genial med tanke på å unngå "sagging" av fluesnøret som igjen kan påvirke driftet og kontakten med nymfene under vann.

Mvh

Bjørn-Roar 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Broar - kan like monoriggen :) For oss som ikke konkurrerer holder det med mono hele veien - kommer til å teste det på nymfestanga. Grunnen til at en sånn konfigurasjon ikke er mer utbredt, kan nok være at i konkurranser er det makslengde på fortom (tror det er 20’ eller under, men ikke sikker) og krav til et antall meter flueline med minimumsdiameter på 0.55mm.

Ett av designmålet med fortommen j beskriver over er å ha en standard «tørrfluefortom» nærmest fluesnøret for hurtig å kunne bytte. Det blir ikke helt det samme å fiske tørrflue med nymferiggen... :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@RolvSTro det eller ei, men det er faktisk mulig å bruke monoriggen til tørrfluefiske også. Står litt om det her: 

Skal ærlig innrømme at jeg likevel som oftest rigger to stenger til mitt fiske; nymfestang og tørrfluestang. Har som mål til neste år å bruke monoriggen som tørt for litt mindre elver da rekkevidden for større elver er begrenset vil jeg tro.

En annen aha-opplevelse jeg har hatt i år er å gå fra å "lobbe" nymferiggen til faktisk å "kaste" som beskrevet her:

 Kastingen av monoriggen som beskrevet i denne artikkelen går faktisk utrolig bra (også med tre nymfer i riggen), og har skaffet med noen "bonusfisker" som står litt lenger ute i elva. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Broar - «Går an» betyr ikke at det er riktig :22_stuck_out_tongue_winking_eye: Halve moroa med å fluefiske er jo å kaste ei flueline... Med min tifoter, 20’ tapert fortom og skytelina fra et gammelt Evotec snøre som «flueline» har jeg greid å strekke et kast på femten meter på plena hjemme - men jeg har ikke vært i en fiskesituasjon hvor det var en aktuell problemstilling enda. En annen ting som «går an» er å ha en tørrflue som opphenger, og bounce den på overflata med en nymfe under.

Jeg hadde samme «utvikling» som deg i sommer, @Broar - fra lobb til kast. Med tunge nymfer kan du «skyte» ganske langt ja. Under stangtuppen i «bakslengen», over stangtuppen i «framslengen.» Noen vil kanskje si det begynner å nærme seg slukfiske da, men det får stå sin prøve... pppray Jeg synes dog det er litt vanskelig å komme dypt nok på den måten. Vinkelen mot vannet blir veldig spiss, nymfene blir dorga ganske høyt i vannet og jeg får ikke trua. Da er kanskje avstanden så stor at det er bedre å hekte på en indikator...

Jeg bruker samme kasteteknikk om jeg skal kaste en rigg som er for tung for fluelina (litt for stor streamer med firrern, nymfe og indikator, etc) Det fungerer forbausende bra selv med flere fluer på fortommen - gangene det kræsjer er når jeg gjør feil. Mothugg i framsleng-planet er den vanligste flokeårsaken min... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@RolvS Hvis man bruker et såkalt Tuck Cast, så er min erfaring at nymfene synker raskt i starten av driftet. Ved et Tuck Cast lander nymfene i vannet før fortom og line. Kanskje dette kan hjelpe å komme dypt nok?

Ved lengre kast er jeg helt enig med deg det finnes bedre egnede metoder. Ved middels lengder, ca. 3-4 meter, utenfor stangtoppen fungerer det å kaste monoriggen for meg. Får man til Tuck Cast i tillegg, så har man startet et godt drift. Det er enklere i teorien enn i virkeligheten i alle fall. Jeg må øve, øve og øve. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Broar said:

Tuck Cast

Absolutt et bra triks det! Tror ikke det er relevant i dette tilfellet? Et hovedpoeng med tightline at det er en rett linje mellom stangtuppen og fluenes massemiddelpunkt - så det er egentlig vinkel og synlig sighter som er «problemet.» Løsningen er kanskje å bruke en indikator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når eg endelig fekk til kortline fiske brukte eg berre stanga til og rykke hardt i nymfene og skyte dei der eg ville ha dei, var kun eit par ganger de vart litt surr med nymfene.. Og med litt trening treffer eg sikkert der eg sikter og  :lol: Men eg brukte kun ei vanlig 9 fot #4, korleis stanglende og klasse bruker dere? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selv om dette ikke er noe jeg føler jeg kommer til å bruke noe tid på i mitt praktiske fiske (skal aldri si aldri riktignok) så synes jeg det er veldig gøy å lese hvor bredt fluefisket egentlig er. Det er kult at det er så mange nisjer innen fluefisket! <<l

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Ruben Petterson said:

stang som er beregnet

Absolutt! LP er en mulighet, Vision Onki er og en serie med «lavbudsjettstenger» som har en10’ #3. Jeg endte opp med Vision Nymphmaniac. Jeg har en Vision. Venator 10’3’’ #4, den er for meg for tung til å stå og holde på strak arm hele dagen... :) En film jeg så snakket om Scierra Brook i en 10’ #2 utgave, men den er ikke lengre på sidene til Scierra.

Ellers kommer Hardy Zephrus Ultralite i en 9’9’ #4 utgave som en del av hjernen min sier er den perfekte allround elvestanga... :2_grimacing:

Vekt er viktig i dette fisket. De som «kan det» sier tip-sensitivitet er viktig, men så langt er ikke det en begrensende faktor for meg... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merker at vekt kan vera viktig, sto ikkje so mangen tima  med #4 stanga og trur kansje #2 og 10 fot kan vera eit bra alternativ for vekt og bedre egenskaper til kortline fiske.. De blir nåkk kjøpt ny stang til nymfefiske til neste sessong. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Funderer litt på hvordan jeg skal rigge dropshots når jeg gjør det. Jeg har stort sett gjort B i bildet under. Men lurer på om A kan funke vel så bra. Mulig det er større sjangse for fløyk med A. Er og skepp til om kanskje brattere vinkel i fortommen gjør det vanskeligere å se takes. That said, Lance Egan fisker helst med lettest point-fly, som er tilsvarende. Ah well.

Alt man må prøve...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@RolvS Dropshot har jeg aldri prøvd, så kan ikke komme med noe tips eller meninger her. Men som "alltid", kan man finne noe på nett om emnet. Også om dette. :)

Kanskje følgende artikler kan være av interesse? Mange interessante tanker er det her i alle fall. Ah... skulle hatt mer tid til fiske og prøvd dropshot også. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Broar - Yep, mye spennende der! Troutbitten refererer mye til George Daniel og boka hans, Dynamic Nymphing. Anbefaler glatt å kjøpe den! :) Fortommen jeg starta med øverst, er en tilpasning av en av fortommene «hans.»

Ellers skjønte jeg i helga at dropshotting som Kelly Galloup beskriver (palomar knute, bly på «stumpen» - video i tb-artikkelen du linker til over) fungerer dårlig med mothakeløse kroker. Mista tre på rappen, knøtt om, neste i håven... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boka Dynamic Nymphing har jeg allerede i hylla. :) Enig, kan anbefales den.

Noen som har lest Tactical Fly Fishing: Lessons Learned from Competition for All Anglers av Devin Olsen og kan anbefale den? Kommer nok til å kjøpe den uansett for å lese i vinter.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

«Kjenner som regel takes når j kortliner» tenker jeg. «If u feel the take u r too late» sier Lance Egan... chrapz. Trodde jeg hadde peil nå... :13_upside_down:

Ut å fesk og prøve igjen da...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...