Gå til innhold

Ørret fra bellyboat


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å fiske i et vann som er ganske så stort, med krystallklart vann og stor ørret. Stor og tidvis veldig vrien ørret. Vannet er vanskelig å nå til fra land så bellyen må til pers. Noen turer virker det helt håpløst å komme tett nok på ørreten. Her inne er det jo milevis med kunnskap så jeg håper å kunne fylle på denne tråden med masse kunnskap eller teorier om stenger, snører, fremferd, taktikk osv. For min del har jeg belly med årer, noe som er nødvendig i dette vannet pga størrelsen.

Her har jeg masse å lære, og det virker som et intenst spennende fiske, men også utrolig behagelig og ligge midt utpå og bare duppe utpå vannet og roe helt ned.

 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store vann, belly og fisk som svømmer midtfjords og vaker kan være virkelig vrient. Men, selv om det er ute i det åpne så har ørreten vanligvis noen faste ruter de følger. Og bruker man tid på å se hvor de svømmer og når de snur så lar deg seg gjøre å komme innpå. Men det er faktisk ofte behov for kast på over 20m for å ikke skremme dem.

Ofte har de en rute som går rett fram i en eller annen retning, da prøver jeg å posisjonere meg godt til siden slik at de ikke kommer rett mot meg. Da er det ofte game over når de kommer nærme nok. Videre er det lurt å legge kastene ganske langt fram i ruten som fisken har, dvs. hvor du antar den vil kunne dukke opp neste gang eller passere. Fluesnøret over hodet på dem når de svømmer rett under overflaten er ofte nok til at de gir seg. Når jeg f.eks fisker med buzzere så kaster jeg langt foran dem og venter på at de skal vake eller ta flua. Planen er å få forstyrrelsene av nedlegget av lina til å flate ut samt få fortommen til å trekke litt ned før de kommer der jeg har flua. Jeg bruker aldri kortere fortom enn 18-20fot ved tørrflue og buzzerfiske.

Med bakgrunn i dette så har jeg med meg 2 rigger på denne tiden av året for myggfiske/fiske på vakende fisk.

1: 9fots 5er med standard eller long belly line. Klasse 5 og den ekstra vekten i linen gir mer fleksibilitet, punch og lengre kast og hyppige retningsendringer er enklere enn med 4'ern. Til myggfiske rigger jeg denne med 2 buzzere. Gjerne med hel fc fortom eller intermediate polyleader til rent buzzerfiske.

2: 9fots 4er med samme linetype som 5ern, denne stanga er en dedikert tørrfluestang som jeg bruker når fisken er nærme nok. Eller som backup hvis de plutselig endrer menyen. Jeg rigger denne nå med tørr mygg og buzzer under. Eller har den klar med en daddy, vingemaur eller annet knask som er godt når de er i ryddemodus.

Streamerfiske i slike store vann er et helt annet kapittel..

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget bra svar. Veldig utfordrende fiske dette, og det er nettopp disse som går midt ute i vannmassene som har vært ekstremt vriene. Det går også noen digre ubåter av noen ørreter der. Flytter mye vann og hører tydelig smatting fra enkelte av de. Har faktisk allerede bestilt meg en litt lett og spenstig femmer pga ønsket om økt rekkevidde. 9' klasse fem, og jeg tror kanskje ikke det er noe vits i å tenke på lenger stenger, er vel ikke mye å tjene på det kanskje. Fortommen må nok ned, men regner ikke med at tynnere fortom er avgjørende. 

Opplever du/dere at fisken gjentar ruta si flere ganger eller går den bare videre og videre? 

og hvordan bør jeg tenke når jeg nærmer meg fisken, vil det være noen forskjell om man nærmer seg skrått forfra eller skrått bakfra. Jeg må nok også øve meg på hvor mye bevegelse jeg lager når jeg kaster.

Jeg blir veldig fokusert på å finne ut av hvordan jeg lykkes under ulike scenarioer og situasjoner og dette er noe av det mer vriene og frustrerende og samtidig utrolig spennende jeg har vært borti. (Nærmer seg sjøørreten litt utpå våren når den sipvaker og er helt umulig å ha med å gjøre...) dette er ting jeg skal oppsøke og finne ut av.

har jo klart å lykkes, noen få ganger, men har mer følelse av at jeg har blitt vesentlig mer rundlurt enn at jeg lurer fisken...

Streamer i store vann kan vi ta i en egen tråd <<l

20190715_193619.jpg

Endret av Truls
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett noen fordel med lang stang fra bellyen, før var det et salgsargument. Nå sitter man ikke så lavt at det gjør noe heller vs. de gamle "bilringene". Er jo bare så stoppe slik at bukten går høyt.

Jada, noen ganger går de ruta flere ganger. Men det er jammen skjelden når det gjelder stor fisk synes jeg. Skjelden det er forhold til det. Det gjelder å være på plass når de tar kveldens lille runde er min erfaring. Men, klart.. treffer man på skikkelig klekking eller sverming så gir de seg ikke så fort.

Lage lite bølger er lurt ja, greit å venne seg til å kaste med armene og ikke hele kroppen :-) Og ikke kaste mer enn man må. Nesten dumt å kaste i det hele tatt når du ikke vet hvilken vei den tok.

Den fisken så pen ut du!!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...