Gå til innhold

Bokanmeldelse: Devin Olsen - Tactical Flyfisher


RolvS

Anbefalte innlegg

Devin Olsen - Tactical Flyfisher

Denne boka føyer seg inn i rekken av publiseringer fra fluefiskere på USAs fluefiskelandslag, som har hatt en utvikling fra bare bunnoteringer for i overkant av ti år siden til forventninger om pallplass hver gang i det siste. De tar dette med konkurranse seriøst «over there.»

Jeg har tidligere skrevet om George Daniels’ bok Dynamic Nymphing. Der George Daniels er mest opptatt av hvordan tilpasse fiskestrategi til forskjellige forhold og tilbyr et bredt utvalg av tilnærminger til å fiske med nymfer, er Devin Olsen mer enspora: Tactical Flyfisher handler nesten utelukkende om hvordan bruke USAs landslags tilnærming til europeisk nymfefiske i forskjellige fiskesituasjoner. I så måte er boken i stor grad en fin «companion» til filmene til Devin og Lance under tittelen «Modern Nymphing». Om Lance er pioneren som dro lasset i denne sammenhengen, så er Devin analytikeren og kommunikatoren.

Boka starter med utstyr og rigging og litt basic kasteteknikk. For alle som har løftet blikket litt fra et ensidig liv med flua flytende oppå overflata (og dermed muligheten til å fiske på et veldig begrenset antall steder i de fleste elver) er det lite nytt her. Lang fortom, lang stang, sighter, bly og ikke bly, tynn tippet, fortynga fluer osv... Dette er ikke grunnen til at du kjøper boka :)

Devin er fiskebiolog i tillegg til å være fluefisker, og han bruker bra med tid på å beskrive fiskens biologi, og spesielt aktivitetsnivå ved forskjellige temperaturer. Kjent stoff for mange, men bra presentert.

Den viktigste delen av boka er grundige gjennomganger av fisketaktikker for forskjellige typer vann. I boka gjennomgås taktikker for å fiske i «riffles», «runs», «pocketwater», «pools», «glides» og «banks.» Disse kapitlene er skrevet med bilder og beskrivelser av kasteteknikk, hvordan nærme seg vannet og fisken, hvordan få flua til riktig dyp (helst med så lite vekt som mulig) og hvordan fiske av plasser for hver enkelt vanntype.

Det er verdt å ta med at disse gutta - Lance, Devin, George - i all hovedsak fisker etter ørret. Så det er ingen tvil om at disse teknikkene også fungerer etter ørret i våre elver.

Publikum er som det kommer fram innledningsvis noe snevert, i alle fall her på bruket. Den sikter seg utelukkende inn på den lille brøkdelen av fluefiskere (som det allerede ikke er så mange av, strengt tatt) som enten vurderer eller allerede har gått til anskaffelse av en ti fot treer. For alle andre, holder det strengt tatt med George Daniels bok - Dynamic Nymphing - der er det noe for selv den mest hardbarka tørrfluefisker.

Ettersom jeg befinner meg i målgruppa, regner jeg med at boka vil bli tatt fram nå og da, som inspirasjon og en refresh.

Endret av RolvS
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...