Gå til innhold

Organisering av nymfer etter vekt


RolvS

Anbefalte innlegg

Litt i kategorien for «hva lærte jeg i 2019» dette. Hvordan organisere og ikke minst merke nymfer etter vekt? Dette er nok et evig «work in progress» og i aller høyeste grad en individuell greie, så dette er mer i hvilken retning organisering av flueboksene mine tar om dagen enn noe annet.

Dette er en viktig del av fisket, fordi vekt i en stor grad avgjør hvor fort riggen synker og/eller om den lar seg holdes flytende med en indikator. Da er det nødvendig å rimelig forutsigbart kunne gå litt opp eller litt ned i vekt for å kunne finne den nødvendige balansen mellom tungt nok og så lett som mulig.

For et par år siden leste jeg noen (mulig det var @Pål Hedenstad?) skrive at merking ved hjelp av farve på hodet er veien å gå (fx rødt hode på fortyngede nymfer.) Etter å ha prøvd, og konkludert med at dette ikke fungerer for meg, trengte jeg noe annet. Etter å ha eksprimentert litt de siste sesongene - og mest siste sesong, har jeg en modell som gjør det hele forutsigbart og ordnet for meg.

ALARM: Overthinking stuff ahead maybe.

* Alle mine caddislarver og pupper uten wolframhoder er fortynget. Tykkelse på wire og antall vindinger følger krokstørrelse: #12: 0.020’’-17, #14: 0.020’’-15, #16: 0.015’’-12.  Hadde nok brukt 0.025’’ til #12’ern om jeg hadde hatt - så det blir jo en kilde til forvirring i framtiden. Heldig vis går det med noen slike i løpet av et år - særlig når fiskekompisene skal ha. Jeg hater egentlig at disse fisker så godt. Om de ikke gjorde det hadde de ikke hatt plass i boksen min, for de er jo ganske så unnselige greier. Nymfenes svar på griffits gnat eller noe...

* Alle pt/hareøre nymfer på jig-krok er fortynget. Jeg varierer størrelsen på beads i tre forskjellige strlser pr krokstørrelse, men har fast antall vindinger og diameter på wire. Dette gjør det lett å se hva «litt tyngre» og «litt lettere» koker ned til. 6 vindinger 0.010’’ til #16, 0.015’’ til #14 og 0.020’’ til #12. Blybindingeme syns jeg skal begrense seg til i hovedsak å befinne seg under krage/hotspot for at det ikke skal bygge for mye. Har og noen i str #10, men der er all bets off. Flesker til med så mye som det er plass til på kroken. Doubles som jigg-sluk på lettspinn-stanga.

* Jig-nymfer med quills eller av perdigon-typ fortynger jeg ikke utover bead. De synker som klinkekuler likevel.

* Nymfer på tradisjonell krok med beads blir vektet etter samme modell som for jigs, men med mindre hode og bly for samme krokstrlse.

* Nymfer som hareøre og pt uten bead fortynger jeg ikke. - enn så lenge. Jeg fisker gjerne to nymfer i slengen, og den andre fungerer da som vekt.

Hadde vært stas å høre om flere flueorganiseringsstrategier :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker forskjellig farge på bindetråden, dvs mørkere hode, jo mer fortynget. Lys beige uten fortygning, mørkere beige litt fortynget. Slik går det oppover via lys brun, mørk brun og sort som er de tyngste. Dette har fungert i mange år, fant tipset i ei bok om nymfefiske av Pål Krogvold tror jeg det var.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å lage små merkelapper i boksen med vekt på da? Fluer med lik vekt på samme rad.. Er jo vekta som er relevant ifht om du setter deg i bånn eller ei..?
Så kjøper du deg en Pezola vekt av den som har maks inndeling på grammet og veier opp fluene.. Jeg har sett sånne som deler grammet i 10 og går fra 0-10gram. Skala på 0,1gram bør tilfredstille de fleste. Eller en digital vekt.. like "billig" det.

Da har du litt å finne på ei stønn! Og når du bytter flue så settes de pent tilbake takk :8_laughing:

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Rune Stokkebekk said:

Pezola vekt

Ikke helt utafor som forslag det, Rune. :) Jeg myste litt i retning slike laboratorievekter som gir vekt ned på hundredelen. De kosta for mye for meg - enn så lenge... Vekta er dog nyttig kun hjemme, og kun om fluebinderen (kremt) ikke er disiplinert nok til å gjøre det mulig å se på flua hva som er den tyngste av to fluer.

Har sånn smått begynt å merke radene i boksen og, selvsagt. I år har jeg bare hatt krok-størelse men det må vel til med bead-size og.Om vi myser i boksen til Howard Croston (og det kan vi pga artiklene han skreiv i Trout Magazine i fjor) er radene merket med krok og bead-size: 16T2.8. Devin Olsen og Lance Egan ser ut til å gjøre noe som ligner. Synd compani Vivelid ikke frekventerer her mer - hadde vært gøy å høre hva som er gjengs i boksene dems.

Bra vi har greie åtte mnder å fundere på dette på nå!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gode betraktninger på herlig fluefiskenerdete nivå Rolv! Har ikke havna helt på nymfekjøret selv enda, men boksen er da alltid med :-)

Jeg vil tro at å utelukkende basere kategoriseringen på vekt ikke alltid er formålstjenlig. Fluer med lite dressing og pynt, eks perdigon, synker betydelig fortere enn en bustete hareørenymfe som er like tung. Her er det rom for funderinger ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jarle TL said:

utelukkende basere kategoriseringen på vekt

Det er nok korrekt at vekt ikke er eneste variabel - en perdigon synker som en kule, en hareøre har fallskjerm. Men det tenker jeg er en vurdering jeg greier gjøre  streamside basert på fluas utseende...

Nymfekjøret anbefales. Medfører utallige nye måter å tenke «fluefiske» på. :8_laughing:

Endret av RolvS
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 1/3/2020 at 7:51 PM, Ørjan Pretorius said:

hvor lite/mye er lett og middels fortynget når det gjelder hareøre og pt nymfer

Koker vel ned til hvordan skal det fiskes?

Jeg hørte på en av podcastene til FlyFishFood her om dagen, og de diskuterte hva de svarte kunder som ville begynne å nymfe og «bare ville ha en fem seks forskjellige fluer.» Straks vanskelig med nymfer fordi du gjerne vil dekke flere vekter på samme størelse. Jeg satt før jul og hadde lyst på apotekervekt for å veie fluer, men besinnet meg...

Endret av RolvS
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg blir arrestert av nymfepolitiet en dag, men jeg fisker gjerne de samme nymfene under en NZ-indikator som med tightline... kanskje jeg ikke henger på de grøvste ubåtene under indikatoren da, men to sånne fortynga #12 check-caddis-pupa thingies med 13 runder 0.020’’ bly-wire går fint. Litt kasteutfordring er det seff, men med et eliptisk kast og veeeeeldig roooolige akselerasjoner går det fint ni av ti ganger. Har ikke knekt noen stangtupper på den måten enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...