Gå til innhold

Faux Cdc Minidaddy


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Truls skrev:

Nydelig flue.

Synes faux bucktail er et veldig godt egnet materiale til å lage bein med <<l

Takk for det, den er kanskje litt kjedelig men fisken liker denne ganske godt. Ja, bein og haler er det jeg har funnet ut er det som er best med materialet. Jeg har kjørt Faux i stedet for typ 2 fibetts pr side på duns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes effektive fiskefangere med litt retning av enkelhet har sin egen sjarm.

Jeg har bundet bena på en litt annen måte. Hvert benpar er en hel lengde da binder jeg inn ett ben først, bretter fiberet tilbake og binder det bakover i posisjon. Det synes jeg har fungert greit. Lager bøy på bena ved å surre faux'en rundt en nål og lirke nåla litt frem og tilbake, synes det gjør det enkelt å få bena til å peke i 'riktig' retning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jarle TL skrev:

Vakkert! Takk for beskrivelse og inspirasjon!

Har du opplevd at fibrene sklir ut, selv ved bruk av lynlim ved nedbinding? Eller holder de seg på plass?

Nei, har ikke vært borti at de har ramlet av når jeg har limt dem. Har dog klart å kappe et frambein med klippern når jeg har vært passe likblek på henda.

2 timer siden, Truls skrev:

Jeg synes effektive fiskefangere med litt retning av enkelhet har sin egen sjarm.

Jeg har bundet bena på en litt annen måte. Hvert benpar er en hel lengde da binder jeg inn ett ben først, bretter fiberet tilbake og binder det bakover i posisjon. Det synes jeg har fungert greit. Lager bøy på bena ved å surre faux'en rundt en nål og lirke nåla litt frem og tilbake, synes det gjør det enkelt å få bena til å peke i 'riktig' retning.

 

Ja sånne litt pjuskete fluer har en tendens til å fiske bra sålenge man holder dem passe freshe så ikke cdc'n klumper seg sammen. Blir litt bruk av pulverbørsten.
Du bruker ett fiber på på å lage to bein og skiter i at du ikke får tapert spiss? Jeg har fundert på å binde inn hele kvasten med bein framover slik som jeg gjør på gummibein nymfer.. og brette tilbake og surre ned ettersom. Men har ikke fått testet det ennå. Det vil bygge endel mer da.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den tykkeste enden på fibrene, og ikke spissene, og klipper de rett av. får to ben av ett sammenhengende fiber. Benpar nr to, som står "rett ut" legger jeg på litt lynlim, da jeg ikke får brettet de på samme måten. Synes det har blitt helt ok, men jeg er nok i mange divisjoner under deg og mange andre fluebindere, og er nok også mindre fokusert på alle detaljer på fluene. De fanger i hvert fall fisk, og blir solide, men ikke like stor fryd for øye som den avbildede øverst.

Jeg synes det viktigste er som du sier at fiskbarheten minker veldig om cdc`en klumper seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...