Gå til innhold

Rauma friskmeldt:-)


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Her står det mye om selve behandlingen i 1993. Hovedutslippet er gjort et stykke over lakseførende strekning, men jeg finner ikke eksakt punkt. 

https://www.fylkesmannen.no/globalassets/fm-more-og-romsdal/dokument-fmmr/miljo-og-klima/rapportar-miljovern/1994_8_rotenonbehandling-raumavassdragene-1993.pdf

Håper virkelig at de får det til denne gangen og at den ikke kommer tilbake igjen. Har hatt noen vanvittige opplevelser i Rauma i perioden mellom behandlingen i 93 og da GS kom tilbake igjen. 

Laksen går omtrent opp til Kyllingbrua. Fossen som stopper laksen mener jeg er rett nedenfor. Fiska noen år tidlig på 2000 på Verma.

Jan

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor langt opp de brukte rotenon, men dette er 3 forsøk og denne gangen sprøyta de to år på rad....Så vi satser på at alle gode ting er 3:-)

Hadde 5 flotte uker der i år og håper å beholde de samme ukene/stedene neste år

Ekstra bonus er at sjø-ørreten ser ut til å være i siget også..

 

Knut 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/12/2019 at 12:35 PM, Blue Charm said:

Jeg vet ikke hvor langt opp de brukte rotenon, men dette er 3 forsøk og denne gangen sprøyta de to år på rad....Så vi satser på at alle gode ting er 3:-)

Hadde 5 flotte uker der i år og håper å beholde de samme ukene/stedene neste år

Ekstra bonus er at sjø-ørreten ser ut til å være i siget også..

 

Knut 

Fikk dere noe på forsøksfisket i år ?

Er det antall eller størrelse på SØ du tenker  på ?

 

Mvh

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Tørrflua said:

Flott. Rene elver er vi glade for.

Så litt for topic. Skjer det noe med fiskekort prisene. Var ei ikke både høye og vanskelige å få tak i ? Tenker da på njff ønske at tilgjengeligheten for vanlig dårlige sikres når det er pøst ut millioner av statskroner

Jeg er ganske sikker på at prisene vil stige om Rauma når gamle høyder. Etterspørselen styrer nok prisene her også etterhvert. Om det lykkes å gjøre deler av elva tilgjengelig via en JFF eller lignende håper jeg.

Man kan se på det med priser på to måter i Rauma.

1. Staten har gått inn med MYE penger på å friskmelde elva - derfor bør allmennheten sikres god tilgang, og til noenlunde edruelige priser.

2. Grunneierne har endelig fått tilbake elva si etter hodeløs utsetting av sjuk fisk og statlig utbygging av vassdrag (vannkraft..) Hvor mye de har fått i erstatning for tapt inntekt i de åra fra tidlig 80 tall (om de har fått noe) er ikke jeg sikker på. Grunneierne må ta det de får.

Jeg  selv ingen klare meninger om 1 eller 2 er "riktig". Men har tenkt litt på dette mens jeg har fiska der inne.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

nå var det vel også «staten» som sørget for at vi fikk gyro til landet...hørte at samme diskusjon dukket opp i Lærdal, men vet ikke hva resultatet ble der..eller i andre elver som har blitt friskmeldt..

Det var godt m mindre/små sjø ørret i fjor og en på 2,5 i år tatt midt på dagen i år fikk frem smilet på meg. 

Der jeg har fisket de siste årene er det allerede «fullt» for neste år. Men det er ikke alle grunneiere som har hatt prøvefiskere på sine vald.. jeg fisker alene og regner med at prisene vil stige, så jeg regner med at jeg må finne noen å dele fisket med etter hvert..

Knut 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...